2004-08-20, 13:38
Medlem
Khaymans avatar
(Lägger det här, eftersom det också är Wardriving, fast på en annan frekvens)

Är det någon som har börjat leka på allvar med Bluetooth sniffande?
Att bara hålla på med bluejacking börjar kännas lite tråkigt, det verkar inte finnas så många telefoner att leka med - och dom som finns brukar tillhöra gamla tanter som inte förstår vad man än skickar till dom :-(

Är det värt att fixa en USB Bluetoothpryttel till laptopen och börja scanna telefoner, eller kommer tillverkarna sätta stop för roligheterna?

Nån som har börjat leka med detta?
Citera
2004-08-20, 14:23
Medlem
Hrm, det finns ju ingen normal person som går med bluetooth på hela tiden. Dock skulle jag inte bli förvånad om det finns både 1 och 10 säkerhetshål i bluetooth-programvaran...men..hur ska man hitta mobiler?

mvh peakk
Citera
2004-08-20, 15:23
Medlem
Khaymans avatar
Man hittar ju bara några stycken, typ fullsatt pendeltåg och så... Känns inte riktigt meningsfullt att lägga nån energi på att sätta sig in i det direkt..
Citera
2004-10-27, 23:40
Medlem
oGGos avatar
det känns väl lite suspekt att sitta på pendeln med lappyn i knät och "hacka" folks telefoner!
Citera
2004-10-28, 08:11
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oGGo
det känns väl lite suspekt att sitta på pendeln med lappyn i knät och "hacka" folks telefoner!

Nää.... ja, ok då - lite kanske....

"Bluejacking" kan vara riktigt, riktigt roligt om man lyckas hitta nån som uppskattar skämtet/blir riktigt konfunderad - att rekommendera andra sorters sprit på systemet är skitkul :-)

Men tyvärr är det som redan sagts väldigt ovanligt att folk lämnar bluetooth på numera - och de flesta telefoner som "vanligt folk" har har inte ens bluetooth... Brukar åka 1:a klass på X2000 i jobbet, där kan det vara riktigt roligt, dom där rika gamla gubbarna blir helt till sig
("Hej, Jag heter Anna, väntar på dig på toaletten, 250:-")

Khay.
Citera
2004-11-10, 01:45
Medlem
TWATEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khayman
Nää.... ja, ok då - lite kanske....

"Bluejacking" kan vara riktigt, riktigt roligt om man lyckas hitta nån som uppskattar skämtet/blir riktigt konfunderad - att rekommendera andra sorters sprit på systemet är skitkul :-)

Men tyvärr är det som redan sagts väldigt ovanligt att folk lämnar bluetooth på numera - och de flesta telefoner som "vanligt folk" har har inte ens bluetooth... Brukar åka 1:a klass på X2000 i jobbet, där kan det vara riktigt roligt, dom där rika gamla gubbarna blir helt till sig
("Hej, Jag heter Anna, väntar på dig på toaletten, 250:-")

Khay.

Vava? Tell me more=)
Citera
2004-11-10, 17:41
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWATE
Vava? Tell me more=)

Ok, eftersom detta är det stända forumet
Försök hålla det någorlunda för dig själv - annars så blir man snabbt av med det roliga!

Bluejacking går ut på att skicka visitkort till folk, ganska harmlöst och kanske också lite löjligt men jag tycker att med lite tanke så blir det riktigt kul
(Beror också på vem man lyckas skicka till, vissa är bara för korkade för att fatta)
Kolla lite mer på google efter bluejacking - i korthet behöver man nått som kan skicka bluetooth (t.ex en mobiltelefon) och så skapar man ett kul visitkort (namn) i sin telefon som man sen skickar via bluetooth till nån i närheten.
Med lite tur så piper det till i nåns telefon alldeles bredvid och man får försöka hålla pokerfacet uppe

Tänk dig mitt lilla skämt på X2000's första klass vagn, två feta businesstyper som samtidigt tror sig fått ett "sms" från nån liten villig flicka på toaletten

"Bluesnarfing" är lite ondare.

Khay.
Citera
2004-11-13, 21:25
Medlem
TWATEs avatar
Okej..
Trodde du kännde till nån slags svaghet i telefonen. Well well..=)
Tackar..
Citera
2004-11-15, 15:51
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWATE
Trodde du kännde till nån slags svaghet i telefonen. Well well..=)

Då är man inne på "bluesnarfing", det är en annan sak än "bluejacking" - att plocka folks adressböcker, sms etc.
Mitt mål att kunna ta över nåns headset och ringa nummer åt dom - tänk dig paniken!

Finns också verktyg på nätet - det finns svagheter i flera av de populäraste Ericsson och Nokia mobilerna. Det finns exploits som ringer upp via deras mobiler....
Jag har inte orkat köpt nån bluetoothpryttel till min bärbara än - så det är högst teoretiskt för min del, än så länge dvs.

Khay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in