2010-06-01, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Var det inte hans reggaebands studio som hade lönndörrar med flera kg cannabis? stor omtalad razzia

Var väl Spotrunnaz studio det rörde sig om? De är ju signade till Juju Records..
Citera
2010-06-01, 12:18
Medlem
jugbandbluess avatar
ok, trodde det var samma studio. timbuktus reggaeband helt off är också signade till juju
Citera
2010-06-01, 13:19
Medlem
LiLWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwilan
Var väl Spotrunnaz studio det rörde sig om? De är ju signade till Juju Records..

Det finns en koppling, ja. Men vet inte om Timbuktu visste om plantagen. Men det är väl ganska troligt i och med att hans reggaeband spelade in grejer i den studion.
Citera
2010-06-01, 13:40
Bannlyst
men håll käften. helt off är ju knappast timbuktus reaggeband.
han är med på en enda vers på deras nya platta.
Citera
2010-06-01, 19:59
Medlem
Markdaisys avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article7227464.ab

Timbuktus personliga brev där han berättar om miljonbråket.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article7224334.ab

Hur har bolagen (7 st) blåst honom på pengar?
Citera
2010-06-02, 08:13
Medlem
skjutsnutens avatar
Jag skulle också vilja veta lite mer om det här med pengarna. Hade han verkligen så jävla dålig koll på sin ekonomi att han inte märkte nåt förrän allt var borta?
Citera
2010-06-02, 08:14
Medlem
perifärs avatar
Menar någon på fullt allvar att Timbuktus musicerande skulle omsatt fem millar de senaste åren??? Yeah, right, sure ...
Citera
2010-06-02, 09:03
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perifär
Menar någon på fullt allvar att Timbuktus musicerande skulle omsatt fem millar de senaste åren??? Yeah, right, sure ...

Nja det är väl alla pengar han tjänat in under sin karriär som jag uppfatta det. Stölderna skulle ju börjat 2006 så det är ju ett tag sen.

Att han tjänat 5 mille under sin karriär är väl ganska troligt. Han har turnerat ganska flitigt och släppt en hel del plattor. Samt varit gästartist på andras plattor. Och hans musik spelas ganska flitigt på radio och musikkanaler så jag antar han får en del stimpengar.

Så han har nog snarare tjänat det dubbla.
Citera
2010-06-02, 10:35
Medlem
Av det lilla som stod i AB så blev jag bara mer förvirrad. Har "någon" bara betalat ut pengar från Timbuktus konto till olika bolag av misstag? Och nu vill han att de ska betala tillbaka? Jag fattar ingenting.
Citera
2010-06-02, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Av det lilla som stod i AB så blev jag bara mer förvirrad. Har "någon" bara betalat ut pengar från Timbuktus konto till olika bolag av misstag? Och nu vill han att de ska betala tillbaka? Jag fattar ingenting.

Fattar heller inte. Varför skulle hans [bolags] pengar hamna hos The Ark och Europe om de inte haft med varandra att göra? Har inte de andra bolagen undrat varifrån alla insatta pengar kommer?
Citera
2010-06-02, 17:41
Medlem
Skidaddles avatar
Jag skulle också gärna vilja få lite klarhet, kryptiskt är bara förnamnet...

Men som det verkar ser det ut som om alla inblandade artister (och deras bolag) har låtit Tambourine disponera och förvalta deras inkomster och förmögenheter. Att "någon" på Tambourine har flyttat stora summor mellan kontona kan bara betyda någon sorts form av aktiv och antagligen ganska olaglig skatteplanering, säkerligen med artisternas goda minne. Att Timbuktus initiala reaktion när Sydsvenskan ringde honom var att bli förvånad och vela tysta ner saken, tyder på att han heller inte vill ha dessa affärer uppe i ljuset. Och att han inte vill polisanmäla dom för stöld och bedrägeri stödjer denna teori ännu mer.

Vad som har hänt är antagligen att det ekonomiska snillet på Tambourine i sin flyttningsiver har tappat kollen på vilka pengar som hör till vilket konto, vilket fick resultatet att Timbuktus konto hamnade på noll. Jag har svårt att tro att dom har blåst honom, det handlar nog bara om att dom inte har en jävla aning om hur mycket han egentligen ska ha. Så går det när man lekar med andras pengar...
Citera
2010-06-02, 22:51
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perifär

Möjligen kan han ha haft 5 miljoner i rena intäkter, men med tanke på det måttliga kommersiella värdet i svensktillverkad neger-musik låter det rejält i överkant. Hur som helst, vilka intäkterna än må ha varit, så finns det också något som heter kostnader, och här kan det möjligen saknas en viktig del av Timbuktus hjärna, dvs den som gör beräkningen intäkt - kostnad = resultat. Att han skulle ha haft flera miljoner i vinst någonstans kan nog bedömas som extremt osannolikt. Det är inte helt ovanligt att artister är korkade som 7-åriga barn när det gäller ekonomi, och i Timbuktus huvud kanske flera miljoner i fakturor = flera miljoner som är hans och ingen annans!

Artikeln påminde i vilket fall om en annan sorglig historia med en korkad artist, dvs Jerry Williams som efter en 45-årig karriär som relativt framgångsrik popartist i Sverige lyckades fumla bort de pengar han trodde sig ha spelat ihop.

- F.G
Senast redigerad av Fula Gubben 2010-06-02 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in