2004-08-19, 20:36
Medlem
El Zorros avatar
Finns här någon som har lite tips på hur man går till väga när man gör en företagsvärdering. Ekonomistudierna på det här området har tyvärr driftat iväg. Underlaget jag har är företagets årsredovisning.

Jag har räknat fram substansvärdet till ca 13 miljoner. Men i.o.m. att vinsten och omsättningen har sjunkit de senaste åren (från ca 3 mille vinst 2000, ca 2 mille 2001, en dryg mille 2002 till ett rörelseresultat på minus ca 100.000 2003) så undrar jag om det finns några andra värderingsmodeller som inte tar lika stor hänsyn till den stora balanserade vinsten.
Citera
2004-08-19, 20:39
Bannlyst
du kan ju göra en enkel DDM analys i excel. Denna inriktar sig dock mer på dagens aktiekurs och en värderad och skattad framtida kurs.
Citera
2004-08-19, 20:40
Bannlyst
Du kan även använda dig av Miller & Modiglianis prepositions. Då främst kanske 2. Den om leveraged och unleveraged.
Citera
2004-08-19, 20:46
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrobarro
du kan ju göra en enkel DDM analys i excel. Denna inriktar sig dock mer på dagens aktiekurs och en värderad och skattad framtida kurs.

Det är inget börsnoterat företag, utan en firma jag eventuellt är intresserad av att fövärva.
Citera
2004-08-19, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Det är inget börsnoterat företag, utan en firma jag eventuellt är intresserad av att fövärva.

I så fall ska du definitivt göra en vägd värdering. Vad jag menar är att substansvärdet långtifrån säger allt det du vill veta, du bör väga in X% avkastningsvärde också.

1. Värdera substansen.

2. Värdera framtida avkastning (finns hur många modeller som helst).

3. Bestäm vikterna, kan ju vara ex. 1,5 x substansen + avk.värdet x 1 /2.

Står du i begrepp att köpa ett bolag med substans på 13 mille så kan nog din revisor (eller den du kontaktar) göra en bra värdering åt dig. Länge sen jag pluggade detta och ett bra tag sen jag aktivt värderade bolag men jag tror inte jag är så snett ute. Gå inte bara på substans! Framtida vinster måste vägas in också.

Har du tillgång till de senaste fem årens BR/RR så är det faktiskt inte så oöverstigligt att göra en hyfsad värdering.
Citera
2004-08-19, 21:18
Bannlyst
Citat:
Finns här någon som har lite tips på hur man går till väga när man gör en företagsvärdering. Ekonomistudierna på det här området har tyvärr driftat iväg. Underlaget jag har är företagets årsredovisning.

Jag har räknat fram substansvärdet till ca 13 miljoner. Men i.o.m. att vinsten och omsättningen har sjunkit de senaste åren (från ca 3 mille vinst 2000, ca 2 mille 2001, en dryg mille 2002 till ett rörelseresultat på minus ca 100.000 2003) så undrar jag om det finns några andra värderingsmodeller som inte tar lika stor hänsyn till den stora balanserade vinsten.

Finns massa modeller.

DCF...discounted cash flow analysis är nog den du ska tillämpa..

hade jag varit dig hade jag dock läst om industrin och se om den har någon framtid....alternativt kan du kontakta en konsult och höra vad det finns för tillväxtmöjligheter

svårt att göra en värdering så här online....vore rätt bra att veta vad som har hänt...varför vinsten har minskat....Oftast är det bra.
Citera
2004-08-19, 21:29
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
Finns massa modeller.

DCF...discounted cash flow analysis är nog den du ska tillämpa..

hade jag varit dig hade jag dock läst om industrin och se om den har någon framtid....alternativt kan du kontakta en konsult och höra vad det finns för tillväxtmöjligheter

svårt att göra en värdering så här online....vore rätt bra att veta vad som har hänt...varför vinsten har minskat....Oftast är det bra.

Jag är i samma branch själv och känner till företaget väl. Är övertygad om att man med lite personalminskningar och effektiviseringar hade kunnat få det att gå bra. Vet att det är till salu men de begär några miljoner mer än vad substansvärdet är vilket jag tycker är lite väl mycket. Jag är också övertygad över att deras resultat 2004 inte kommer att vara lysande.
Citera
2004-08-19, 21:34
Bannlyst
Citat:
Jag är i samma branch själv och känner till företaget väl. Är övertygad om att man med lite personalminskningar och effektiviseringar hade kunnat få det att gå bra. Vet att det är till salu men de begär några miljoner mer än vad substansvärdet är vilket jag tycker är lite väl mycket. Jag är också övertygad över att deras resultat 2004 inte kommer att vara lysande.

Det är ju fullständigt självklart att dom värderar företaget högre än substansen? Frågan är ju hur mycket högre värde än substansen som är rimligt. Det är ju grundläggande i en konservativ värderingsmodell (som man alltid bör beakta som köpare). Är du överens med dem om substansen kan det inte vara alltför svårt att säkna ut huruvida det är dyrt eller inte, men då behöver du en parameter till. Nämligen den av dig förväntade framtida vinstnivån.
Citera
2004-08-19, 21:48
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Det är ju fullständigt självklart att dom värderar företaget högre än substansen? Frågan är ju hur mycket högre värde än substansen som är rimligt. Det är ju grundläggande i en konservativ värderingsmodell (som man alltid bör beakta som köpare). Är du överens med dem om substansen kan det inte vara alltför svårt att säkna ut huruvida det är dyrt eller inte, men då behöver du en parameter till. Nämligen den av dig förväntade framtida vinstnivån.

De begär ca 15-16 miljoner, men så mycket är det inte värt. Jag vet också att deras lagervärde till stora delar består av osäljbara produkter, de har medvetet försökt hålla värdet uppe i företaget inför en försäljning. Av substansen på 13 mille så är ca 11 miljoner balanserad vinst.

Jag är övertygad om att jag med hjälp av hårda tag ganska snart skulle kunna få upp vinsten till 1-2 millar.
Citera
2004-08-20, 17:44
Bannlyst
Citat:

Du kan eventuellt kontakta ett så kallat Private Equity företag. De brukar har väldigt bra kunskaper och tar ofta en "hands-off-approach" och ger råd och tips till dig bara.

Men känner du till företaget och branschen bra så är det bara att slå till.
Citera
2004-08-20, 18:55
Bannlyst
Värdet av företag är inget annat än det förväntade framtida kassaflödet till ägaren, diskonterat med alternativkostnaden (det sista är svåra begrepp, men det handlar om att ju högre risk och ju längre tid kassaflödet dröjer, desto mindre är det värt att betala för i förskott). Substansvärde kan man bortse ifrån. Det är bokföringstrams som eventuellt intresserar nån skattejurist. Ekonomi har det inget att göra med. Minsta värdet på företaget är dess likvidationsvärde, alltså om du skulle anordna loppmarknad på alla tillgångar...

Givet den mycket begränsade information du gett, och en del vilda antaganden, så är värdet av företaget 8 miljoner. Detta är inte en riktig värdering, eftersom underlaget är så väldigt tunt. Men det ända du behöver göra för att på bästa sätt uppskatta företagets vinst i framtiden (under din, självklart, mer effektiva ledning), och du kan få en värdering med godtycklig precision.

3, 2, 1 och -0,1 mille är i snitt ca 1,5 mille per år. [Det är väl EFTER skatt? Både bolagsskatt och kaiptalinkomstskatt? Annars måste man skära ned dem med hälften (28% plus 30% av resten).] Jag bortser från den oroväckande trenden, och antar att det är helt slumpmässigt...

Standardavvikelsen i vinsten är 90%. Givet att börsens (den alternativavkastning som du jämför denna investering med) avkastning är 8% om året med standardavvikelsen 20% och att riskfria räntan är 3%, och om jag vilt gissar att företagets vinsts korrelation med börsindex avkastning är 2/3 (=0,66) så blir företagets s.k. beta-värde = 3. Det innebär att diskonteringsfaktorn blir 18%. Antar vi vidare att företaget kommer att finnas i oändlig tid och upprepa sin historiska medelvinst och risk, så blir kan företagets värde beräknas helt enkelt som 1,5 mille / 0,18 = 8 mille.

Förutom enorma förenklingar och gissningar, så har jag i resonemanget ovan använt tidsvariationen i vinst som mått på företagets risk. Detta är en mycket dålig metod (som dock inte är ovanlig bland glada amatörer!) Framförallt överskattar det betavärdet, 3 är väldigt högt, så värdet bör vara betydligt högre. Å andra sidan så verkar detta företags vinst störtdyka... Utan data på företagets historiska VÄRDE (t.s. från VINST), såsom aktiepriset för börsnoterade företag, så är DCF inte tillämplig. Det finns förstås sätt att uppskatta värdet i alla fall. Man kan t.ex. använda samma beta-värde som börsnoterade företag i samma bransch har.

Mindre teoretiskt stringenta personer skulle också bilda en lång rad kvoter för olika variabler som beskriver verksamheten och jämföra dessa med motsvarande kvoter för börsnoterade (och därmed marknadsvärderade) företag i samma bransch. T.ex. kan man ta börsvärde per anställd för börsnoterade företag i samma bransch, och multiplicera detta med det här företagets anställda för att få ett slags värde. Gör man så systematiskt med många faktorer, och om man kan branschen, så kan man kanske få vissa aha-upplevelser...

Om du nu tänker köpa företag för miljoner, varför har du ingen bättre rådgivare än FB? Men det är jättekul att du frågar!
Citera
2004-08-20, 19:30
Medlem
jobes avatar
Kanske inte aktuellt i det här fallet, men ska inte det imateriella värdet vägas in?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in