2011-02-01, 11:43
Medlem
Hej,

Jag ska sätta golvsocklar/lister i hela min lägenhet som består utav betongväggar/lättbetongväggar. När jag tittat närmre mot väggen längst ner så ser jag att det är någon form av träregel/träplanka som går längs med väggarna längst ner där sockeln ska sitta (ca 1.5cm bred och 4cm hög) och jag antar att denna ligger där för att jag ska kunna fästa socklarna utan att förborra och plugga?

Någon som har liknande eller vet om det är till för just detta? I såndant fall borde det bara vara att damma till hammaren och spik för att fästa socklarna? Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2011-02-01, 15:48
Medlem
liljenstars avatar
Kan inte svara på om träregeln sitter där för just det ändamålet, men du kan absolut använda den för att skruva/spika fast sockeln.
Har varit med om liknande i gamla tegelkåkar dock, att det sitter träklossar här och var.
Citera
2011-02-02, 08:17
Medlem
tack för svaret! någon annan som vet något?
Citera
2011-03-07, 18:44
Medlem
goteburgarns avatar
Jag jobbar som betongarbetare och har hört från de äldre byggnadssnickarna att du skall använda träklossarna som infästningspunkter..
Förr i tiden så gjöts träet in samtidigt som stommen gjöts för att kunna användas för såna här ändamål, du får tänka på att tekniken hade inte gjort så stora framsteg när det gäller slagborrmaskiner och dylikt

Jag tror till och med att det gjöts in trä för dörrar och fönster samt kortlingar för väggar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in