2011-02-01, 02:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag har funderat lite på det här. Men när man tänder en rökelsetsticka och vill få den att börja glöda så fort som möjligt - tjänar man då på att hålla kvar tändarlågan eller börjar rökelsen glöda lika fort ändå?

Alltså. Man fjuttar eld på rökelsestickan och vänder den uppåt vilket gör att man får en låga som gör att rökelsen borde börja glöda rätt fort. Men om jag håller kvar tändarlågan, får jag då fortare en glöd som sträcker sig 360 grader kring själva rökelsestickan. Jag menar, jag tillför ju extra energi men den kanske försvinner rakt upp?

Ja, ni som försökt tända rökelse vet kanske vad jag yrar om?
Citera
2011-02-01, 02:24
Medlem
Bjorndts avatar
Varför denna hysteri om att spara några få sekunder?
Citera
2011-02-01, 02:33
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag funderar kring det hela rent fysikaliskt... Typ om du tänder ett tomtebloss då? Tjänar du på att ha två tändarlågor på själva blosset eller tar det eld lika snabbt om du har en tändare mot det?
Citera
2011-02-01, 02:57
Medlem
midnighttrains avatar
det beror helt på. du vill ju ha en bra glöd över hela toppen. tänder du på stickan så den börjar brinna och sen blåser ut elden så har du glöden. att elda på mera gör bara mer av den brinner upp fortare.
Citera
2011-02-01, 15:39
Medlem
bjornebarns avatar
Rökelse skall brinna så långsamt som möjligt (alltså glöda). Tänd på den, och blås genast ut lågan, så kommer den att glöda. När det finns en låga är den för varm för att det skall komma någon rök/lukt så det är ingen mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in