Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-06, 23:37
Medlem
petters avatar
Varför får inte dagens ungdomar lära sig att stava intervju?

Helt klart har det skett en kraftig ökning de senaste tre-fyra åren av den kraftiga felstavningen "interjuv". Varför har det ökat så snabbt? Testa och gör en sökning här på flashback, det har ökat exponentiellt.

Anledningen att jag tar upp det är att stavningspolisen i mig närapå får hjärtproblem. Lätt hänt att jag analyserar felstavningen lite snabbt ("Vadå? Pratar människan om juver?"). Det har antagligen gått som trend, på samma sätt som fjortisarna pratar jättesnabbt och i mun på varandra på vagnen. Alltid med imponerande ordförråd. "Asså ja ba, vadå?! Och hon ba, nämen GUUUD! Och sen tyckte Nicke liksom att vi skulle ta hans 740 till kinan. Ja ba blev SKITGLAD!".

Ba och liksom spelar numer i samma låga klass som interjuv. Sedan kommer en ganska ny felstavning av heroin. Eller herion som de yngre användarna skriver på flashback. Gör en sökning på herion också, även den ökar för varje år. Herion låter som någon planet, har överhuvudtaget ingen förståelse för hur man kan göra den felstavningen (om det inte är slarvfel men det är det oftast inte, det är alldeles för vanligt för att vara en typo).

Vad har ni för trendiga felstavningar på lager som får er att koka över av ilska och frustration?
Citera
2008-07-06, 23:43
Medlem
Att fylla jämt
Ingen nämd ingen glömd
Fotölj till salu
Endå

Hjertpråblem e grejjen ida
Citera
2008-07-06, 23:45
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Att fylla jämt

Ja, det gör man ju, om också inte jämna varv runt solen.
Citera
2008-07-06, 23:49
Medlem
irbors avatar
Jag stör mig mer på folk som skriver "lungt" istället för "lugnt". Klart att man skriver fel lite här och var men folk som fortsätter skriva sitt "lungt" stör jag mig på

Susning.nu: Ordet är tydligen svårt att stava. Runt en av tio på Internet (se felstavning) stoppar in bokstaven n framför g istället för bakom.
Citera
2008-07-06, 23:54
Medlem
Zwerchstands avatar
Ny tråd Varför får inte dagens ungdomar lära sig att stava intervju? fogad till Vanligaste ordet att stava fel.

/Moderator
Citera
2008-07-07, 00:31
Medlem
LéKrisss avatar
Säkert nämnt, men ändå:
Ända och enda förväxlas påfallande ofta. Ger ganska korkat intryck.

I talspråk hänger jag upp mig på när folk låter som barn när de byter "d" mot "g" i slutet av ord som t.ex "förstod".
Senast redigerad av LéKriss 2008-07-07 kl. 00:36.
Citera
2008-07-07, 01:44
Medlem
Bajenalexs avatar
Ordet våldtäktsman stavas fel t.o.m. i tidningar
Citera
2008-07-07, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Ja, det gör man ju, om också inte jämna varv runt solen.

Beror väl på själen, eller vad? Ja, alltså vilka själ man har till att fylla år, menar jag.
Citera
2008-07-07, 07:06
Medlem
Kanske varit uppe. Men många stavar recension recention
Citera
2008-07-07, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
Jag stör mig mer på folk som skriver "lungt" istället för "lugnt". Klart att man skriver fel lite här och var men folk som fortsätter skriva sitt "lungt" stör jag mig på

Susning.nu: Ordet är tydligen svårt att stava. Runt en av tio på Internet (se felstavning) stoppar in bokstaven n framför g istället för bakom.
Jo, men om jag liksom avstavar det i huvudet så vill jag skriva lungt. Jag vet ju dock att detta är fel och skriver rätt.
Citera
2008-07-07, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
Jo, men om jag liksom avstavar det i huvudet så vill jag skriva lungt. Jag vet ju dock att detta är fel och skriver rätt.

Av stavning tillhör väl inte diskutionen?
Citera
2008-07-07, 07:19
Medlem
Jakupovics avatar
jag kan inte stava till schusa? HAHAH hjälp xD sjutsa? HAHA ända ordet som jag har svårt för. blir bara såååååå fel !
Senast redigerad av Jakupovic 2008-07-07 kl. 07:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in