2004-12-29, 13:18
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Det ord som klart flest svenskar stavar fel eller uttrycker fel rättare sagt är rullstolsbunden. Det korrekta är rullstolsburen. En person är inte bunden i rullstolen utan buren av den.
Rullstolsbunden står upptaget i SAOL, så det kan knappast ses som felstavat. Rullstolsburen är en eufemism. Man är bunden till rullstolen så till vida att man inte kan resa sig ur den, utan är hänvisad till den för att kunna ta sig fram.
Citera
2005-01-03, 18:12
Medlem
Seehunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Vore festligt att hitta ett ord där den felstavade varianten dominerar.

2,140 Swedish pages for Messerschmidt.
745 Swedish pages for Messerschmitt.

Svenskarna är ett historielöst folk. Om detta må ni berätta.
Kom att tänka på detta då det blir extra roligt när folk, som redan påpekats, skall "skoja till" besserwisser och driva med obildat lôskefôlk men ändå misslyckas med att stava till Messerschmitt.

Många verkar dessutom inte veta att messerschmitt i betydelsen besserwisser är ett skämt, så jag antar att det inte dröjer alltför länge tills messerschmitt blir den dominerande formen (föregått av påbud från politrukerna vid de nyspråkvårdande institutionerna att enbart använda den felaktiga formen).

(Nu finns ju i och för sig egennamnet M. med varianter som slutar på -dt, men det är ju flygplanen/flygplanskonstruktören som avses. Korrekt använd -dt-variant är antagligen försvinnande sällsynt bland ovanstående Google-resultat.)
Citera
2005-01-03, 18:54
Medlem
Medans (78 700) istället för medan (919 000) är vanligt att man skriver (7,8% skriver fel). Även 'mens' är vanligt att folk skriver istället för medan.. men det har ju en annan betydelse så det blir ju inte så relevant om man söker på internet

Och så finns det ju en massa varianter på hur folk skriver fel på ordet förrän (488 000), som förens (5 750), förrens (4 210), förän (11 900), förräns (3 990) osv. Där felstavningen förän står för 2% av skrivningen.

Sen finns det ju ordet helst (1 220 000) som jag stör mig på att ingen verkar kunna stava, t.ex. hälst (9 070), hellst (10 400), hällst (3 150). Nu verkar det som om många kan stava det ändå (0,8% för hellst).. men man ser ändå ofta att många skriver fel på just detta ord.
Citera
2005-01-09, 13:50
Medlem
andwahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens4
Är det någon som vet vilket ord som oftast stavas fel?

Måste väl vara "dyslexi"?
Citera
2005-01-09, 13:57
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andwah
Måste väl vara "dyslexi"?

Dysslekksi menar du?

Citera
2005-01-10, 15:03
Medlem
"Rekommendera". Många envisas med att skriva "rekomendera"
Citera
2005-01-11, 03:31
Medlem
Ariels avatar
Provisorisk - professorisk (vanligt i talspråk)
Citera
2005-01-11, 08:28
Medlem
86 100 svenska sidor för scheman
632 svenska sidor för schemata
Citera
2005-01-11, 11:12
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Dysslekksi menar du?
Hehe påminner om hassanbusringningen:

- Akademien, Johansson.
- Är det svenska akademien?
- Ja.
- Det är ni som ger ut den här akademiens ordlista?
- Det stämmer.
- Jag slog upp ordet "ordblind" i den, och så stod det "lesbisk"!
- ...Lesbisk?
- Ordblind... Lesbisk.
- Ehh... Slog ni på O då?
- Nej, vi slog på L som i Ordblind.
- Nej ni måste slå på O, Ordblind, med O måste ni slå på.
- Jaja, jaja. OK. Tack ska du ha. Hej då.
- Ingen orsak.

Btw tror jag att Akademien - Akademin är ganska felstavat.
Citera
2005-02-05, 19:04
Medlem
Carpe Diems avatar
Varför är det så jävla svårt att lära sig stava?

Som topicen låter: Varför är det så jävla svårt att lära sig stava korrekt?

Jag har alltid haft mycket svårt för att stava riktigt. Har ni läst mina inlägg inser ni säkert vad jag menar.

Vet inte varför det är så. När jag var liten hamnade jag i en hjälpklass av denna anledning. OK, nu kan man, i många fall, klara sig med hjälp av stavningkontroll då man använder ordbehanlare, men detta ger ofta en falsk trygghet. Dessutom finns det andra tillfällen än när man sitter framför datorn då man behöver stava rätt.

Jag har haft, även som barn, ett ganska stort ordföråd, både aktivt och passivt, men stavningen har aldrig fungerat. Trots detta har jag emellertid klarat en akademisk utbildning, men då har jag avlusat uppsatser med hjälp av ordlistor.
Citera
2005-02-05, 19:14
Medlem
Piuss avatar
ett visst mått dyslexi kanske kan vara orsaken...
Citera
2005-02-05, 19:53
Medlem
La Chasses avatar
Äh! Det är ett förbannat bokstavsfokus på allt som har med stavning och läsförståelse att göra. Lider jag av TLS då eller? (teknik- och logiksvårigheter) Ja, antagligen. Men man kan också nöja sig med att ta det för vad det är - jag är dålig på teknik och logik. Dessa bokstavsdiagnoser gör det till något det inte är - det blir helt plötsligt ett livsfarligt syndrom som bör beaktas och ges dispens i alla tänkbara sammanhang. Prov "handikapp"-anpassas, särskilda kvoter upprättas o.s.v.

Du har helt enkelt svårt för att stava. Det kan bero på en uppsjö av orsaker. Du kanske inte har intresserat dig för rättstavning i skolan, pluggat för lite, resonerat för lite när du läser rättstavade ord o.s.v. Vad vet jag ...

Vad jag däremot vet är att jag blivit snuvad på min rättighet att få tenta av teknikämnen på ett sätt som skulle passa mig bättre. I stället för att koppla elschema borde jag fått koppla ihop kottar och annat som skogen har att erbjuda för att på så sätt få ämnet och inlärningen att klaffa med mina förutsättningar.

Ja, ni fattar ju ...

Det kan dock vara så att du har grava svårigheter som kan ses som ett handikapp, men att döma av ditt inläggs skriftliga framställning borde inte så vara fallet.

Så oroa dig inte - du är lite halvkass på att stava bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in