2008-05-08, 15:03
Medlem
"Förens" istället för "förrän" stör jag mig på. "Förr/tidigare än", det känns så uppenbart.
Citera
2008-05-08, 17:31
Bannlyst
" Mej, dej" fy fan vad jag blir störd på sånna som skriver så.
Citera
2008-05-08, 17:37
Medlem
curdmans avatar
I det utmärkta programmet Språket i P1 så nämndes senast ordet "dubblett" som det kanske mest felstavade av alla.
Tydligen felstavat (dublett) i ca 90% av fallen!
Citera
2008-05-08, 21:32
Medlem
Uncuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
" Mej, dej" fy fan vad jag blir störd på sånna som skriver så.

Och fy fan vad jag stör mig på folk som skriver "sånna". Helt jävla sjukt.
Citera
2008-05-09, 12:21
Medlem
Ord jag brukar ha problem med är oftast Ablutofobi iförsig är det också vanligt att jag stavar fel på snusck ibland..... / ignore /golfclap /lol /imba /iPwNwoW
Citera
2008-05-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Déagol
"Förens" istället för "förrän" stör jag mig på. "Förr/tidigare än", det känns så uppenbart.

Tänkte på just det för 5-10 minuter sen ^^

Jag brukar nämligen stava det förrens, sitter liksom i automatiskt. Tror det beror på dialekten.
Citera
2008-05-09, 13:06
Medlem
mkggas avatar
Skrämmande många verkar tro att bokstaven c regelmässigt kan uttalas som k i svenska...

Nicotin
Californien
Coma
Supraventriculär tachycardi
Codein
Canada
etc, etc, etc.. Ska det vara så svårt att använda k!?

Fast mest upprörd blir jag nog av att se ciggaret och juh klottrat överallt i det här forumet.
Citera
2008-05-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Skrämmande många verkar tro att bokstaven c regelmässigt kan uttalas som k i svenska...

Nicotin
Californien
Coma
Supraventriculär tachycardi
Codein
Canada
etc, etc, etc.. Ska det vara så svårt att använda k!?

I orden du räknar upp uttalas c som k även med svenska uttalsregler. Det blir inte "nisotin" till exempel. Om bokstaven c kommer före en hård vokal (a, o, u, å) så uttalas den som k. Om den kommer före en mjuk vokal (e, i, y, ä, ö) uttalas den som s.
Citera
2008-05-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Déagol

Samma här. Bland yngre svenskar måste det vara ett av de allra vanligaste stavfelen.

Jag tror inte att svenskundervisningen i skolan lägger någon vikt vid att lära ut ordens ursprung. Om man vet att förr kan betyda tidigare så förstår man ju enkelt varför det heter förrän. Men om man aldrig har fått reflektera över detta är det kanske lätt att tro att det heter "förens" och att det är en sammansättning av för och ens som ju också är riktiga ord.
Citera
2008-05-12, 14:05
Medlem
Åtminstonde?
Citera
2008-05-12, 21:41
Medlem
ibanez2s avatar
Läste på en människas bdb att hon älskade sina "vänner och sin släckt" Jag rös...
Citera
2008-05-12, 21:48
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibanez2
Läste på en människas bdb att hon älskade sina "vänner och sin släckt" Jag rös...

Skrev hon verkligen om sig själv i tredje person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in