2010-09-13, 02:01
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Man ska vara väldigt försiktig med att säga "mer och mer". Nästan alltid finns det belägg från 1600-talet eller tidigare, och ibland är det till och med på nedgång.

Du hävdar alltså att och istället för att skulle ha förekommit tidigare? Ja, visst; jag säger inte att alla språkliga fel är nutida konstruktioner eller att vi nödvändigtvis stavar fel oftare i dag än vi gjorde förr. Rätt har det emellertid aldrig varit; och och att är två helt olika ord som helst enkelt sammanblandats.
Citera
2010-09-13, 02:36
Medlem
Vet inte om det har varit uppe än, men ordet -dubblett- stavas ofta fel.
Citera
2010-09-13, 03:34
Medlem
LFEs avatar
Jag försöker ibland med flit och ibland av ren vana stava väl ("du förstår väl min ståndpunkt?") som väll.

Jag tycker att det är idiotiskt att väll stavas väl då det inte låter som väl i m eningen "det där gjorde du väl".
Citera
2010-09-13, 19:02
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Jag försöker ibland med flit och ibland av ren vana stava väl ("du förstår väl min ståndpunkt?") som väll.

Jag tycker att det är idiotiskt att väll stavas väl då det inte låter som väl i m eningen "det där gjorde du väl".

Det är väl från början en dialektal förändring?
Citera
2010-09-24, 22:23
Medlem
Hottenkottens avatar
Det absolut värsta jag vet är när folk som är i vuxen ålder inte kan stava!!! Jag blir så in i helvete förbannad. Hur kan man inte stava när man är 20 år och uppåt?!

Anyway. Det ord jag märker mest, som folk stavar fel på är "än" eller "ännu".

"igår drack jag mycket, och idag vill jag dricka ennu mer" Fucktards!
Citera
2010-09-24, 23:45
Medlem
Vet nog inte om det räknas in - för det är mer ett grammatiskt fel; Han istället for Honom. FAN vad jag irriterar mig på folk som stavar fel på det.

Jag älskar han = FEL

Jag älskar honom = RÄTT

/TZ
Citera
2010-09-24, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Alla dubbel-m före annan konsonant är mycket vanligt.

Det heter inte gammla - det heter gamla
Det heter inte sammla - det heter samla

Etc

Original är också vanligt - skriver själv ibland orginal.
Har också haft svårt för etiketter, vill ha det till ettiketter.
Tror på det samma eller version/verision.
Citera
2010-09-25, 00:25
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torreez
Vet nog inte om det räknas in - för det är mer ett grammatiskt fel; Han istället for Honom. FAN vad jag irriterar mig på folk som stavar fel på det.

Jag älskar han = FEL

Jag älskar honom = RÄTT

/TZ
Det beror på vem man är. I den uppsättning av svenska språket som jag talar är båda alldeles korrekta och används flitigt.
Citera
2010-10-08, 00:46
Medlem
Stör mig något så otroligt på folk som stavar fel. "Våldtäckt" måste vara den felstavning jag avskyr mest.
Men nej, jag stavar alldrig fel själv
Citera
2010-10-08, 20:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Det beror på vem man är. I den uppsättning av svenska språket som jag talar är båda alldeles korrekta och används flitigt.
I det språk du talar, måhända. Men det framgick av stavar fel på det att klagomålet gällde skriftspråk. Och därvidlag kan jag ge mig fan på att du möjligen rent teoretiskt kan anse att det ingår i ditt skriftspråk att också skriva jag älskar han, men att du för liv och pina inte vågar skriva så, när du vänder dig till någon som du a) inte känner och b) behöver göra gott intryck på.
Citera
2010-10-09, 00:10
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I det språk du talar, måhända. Men det framgick av stavar fel på det att klagomålet gällde skriftspråk. Och därvidlag kan jag ge mig fan på att du möjligen rent teoretiskt kan anse att det ingår i ditt skriftspråk att också skriva jag älskar han, men att du för liv och pina inte vågar skriva så, när du vänder dig till någon som du a) inte känner och b) behöver göra gott intryck på.
Jojo, visst, men när jag läste "stavar" översatte jag det automatiskt till "säger", eftersom de flesta inte har någon uppfattning om skillnaden mellan skrift och tal. Kanske förhastat, kanske inte.
Citera
2010-10-10, 16:34
Medlem
Gullegubbens avatar
Svårt att svara på för egen del. Jag skriver mest i ordbehandlingsprogram där det ju syns direkt om man skriver fel. Mitt svar blir därför "marknad" som jag ofta får till "markand" när tangenterna inte går ner i rätt ordning. Och markand är ett accepterat ord enligt Words stavningskontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in