2011-02-01, 00:02
Medlem
danneohs avatar
Hej, håller på att omformatera datorn för första gången på många år, den ska säljas och jag vill därför bara ha kvar de obligatoriska drivrutinerna (moderkort, grafikkort, ljudkort etc.)
Jag laddade ner "Driver magician" för att jag inte är säker på vilka skivor jag har kvar och mitt internet inte fungerar. Dessa var i alla fall de drivrutiner jag hade installerade på datorn, jag vill ha kvar de obligatoriska som sagt, även för mus + tangenbord + bildskärm.

Insåg när jag fick upp denna lista att jag tagit mig vatten över huvudet och vänder mig därför till er.

Vilka drivrutiner skall sparas och vilka ska väck i omformateringen?

Här är listan en tredje gång för er som missade den: http://img.ihack.se/images/312965147473.jpg

Tacksam för snabb hjälp då jag vill ha detta klart inatt, behöver bli av med datorn ganska omgående.

Mvh: Danne

Edit: Värt att notera är att jag har något förbaskat spyware/adware virus på datorn som jag inte lyckats bli av med på några år (använder nästan aldrig datorn) så om det finns någon risk att viruset är kvar på grund av en drivrutin så varna gärna

Edit 2: Såg nu att jag glömt att avmarkera några av drivrutinerna, men det kanske bara bidrar till att ni ska inse hur pass lost jag är när det kommer till detta
Senast redigerad av danneoh 2011-02-01 kl. 00:07.
Citera
2011-02-01, 00:40
Medlem
Du kan inte spara drivrutiner när du formaterar en dator, allt går bort. Vad du måste göra är att ladda ner dom igen, när du formaterat datorn klart.
Kolla på enhetshanteraren, där får du en bättre lista över drivrutiner
Citera
2011-02-01, 00:46
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Du kan inte spara drivrutiner när du formaterar en dator, allt går bort. Vad du måste göra är att ladda ner dom igen, när du formaterat datorn klart.
Kolla på enhetshanteraren, där får du en bättre lista över drivrutiner

Jag vet, men med driver magician kan du spara dom på t.ex. ett usb minne och sedan installera igen. Simple as that.
Citera
2011-02-01, 00:49
Medlem
Swat0s avatar
Man vill ju ändå ladda ner dem så man får de senaste från start. Om det är win7 du ska installera så installeras nog en del automatiskt i win update.

Börja med grafik, moderkort och ljud. Sedan nätverk och eventuellt något annat som du ser i aktivitetshanteraren. Du kan ju ladda ner dem redan nu innan du formaterar. Lägg dem bara på en annan disk eller usb minne.
Senast redigerad av Swat0 2011-02-01 kl. 00:51.
Citera
2011-02-01, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swat0
Man vill ju ändå ladda ner dem så man får de senaste från start.
exakt, fräscha drivrutiner och senaste versionen. Jag antar att det där programmet kopierar filerna till ett USB(exempel zzzzz.dll kopieras till USB minnet), och inte setup filen? Om den gör så så är det inte bra, man vet aldrig om filer har fuckats under dessa år.
Citera
2011-02-01, 00:55
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Man vill ju ändå ladda ner dem så man får de senaste från start. Om det är win7 du ska installera så installeras nog en del automatiskt i win update.

Börja med grafik, moderkort och ljud. Sedan nätverk och eventuellt något annat som du ser i aktivitetshanteraren. Du kan ju ladda ner dem redan nu innan du formaterar. Lägg dem bara på en annan disk eller usb minne.

Det är vista som ska installeras, det via skiva.

Som jag skrev tidigare har jag inte heller något internet, kan väl iofs ladda ner dem till andra datorn och föra över.
Citera
2011-02-01, 00:56
Medlem
danneohs avatar
Var ser jag drivrutinerna i aktivitetshanteraren?
Citera
2011-02-01, 00:58
Medlem
Swat0s avatar
Enhetshanteraren menade jag
Senast redigerad av Swat0 2011-02-01 kl. 01:02.
Citera
2011-02-01, 01:00
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Enhetshanteraren menade jag

Ah, borde jag ju förstått själv kan man tycka.

Vilka drivrutiner kommer med vid vista installationen? Typ usb-drivers och sådant?

Maauur vad jobbigt detta var, varför kunde man inte blivit datorproffs istället?
Citera
2011-02-01, 01:03
Medlem
Swat0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
Ah, borde jag ju förstått själv kan man tycka.

Vilka drivrutiner kommer med vid vista installationen? Typ usb-drivers och sådant?

Maauur vad jobbigt detta var, varför kunde man inte blivit datorproffs istället?

Mus, tangentbord och skärm brukar man inte behöva ladda ner några drivrutiner till. Det är nog bara moderkortet, grafikkortet, ljudkortet och nätverkskortet. Kan vara något mer. Usb och sådant följer med.
Citera
2011-02-01, 01:05
Medlem
Tittade igen listan, den enda drivrutinen som innehöll ett namn på produkten var den till nätverkskortet(realtek RTL816ZZZ ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ).
Seriöst, det är skit lätt att få namnen på de viktigaste(grafik,ljud och nätverk).
Skriv dxdiag i kör så hittar du grafik, nätverk gav jag dig redan. På ljud står det på din bild Realtek High Defenition Audio, de står inte exact vilken realtek du har, men jag tror det är den här:
http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level= 4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false
Citera
2011-02-01, 01:06
Medlem
Citat:
Mus, tangentbord och skärm brukar man inte behöva ladda ner några drivrutiner till. Det är nog bara moderkortet, grafikkortet, ljudkortet och nätverkskortet. Kan vara något mer. Usb och sådant följer med.
Moderkort behövs inte installeras/den installeras automatiskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in