2011-01-31, 22:29
Medlem
kuligs avatar
är det lönt att överklaga en p-bot ?
Citera
2011-01-31, 22:30
Medlem
askers avatar
Nej.
Citera
2011-01-31, 22:30
Medlem
toby79s avatar
Ja om den är felaktig. Annars är det inte lönt.
Citera
2011-01-31, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kulig
är det lönt att överklaga en p-bot ?
Har du parkerat fel och vet om de så nej.

Har du parkerat rätt och tänker överklaga så måste du betala boten först sedan överklaga. Vinner du får du pengarna tillbaka.

Dessutom bör denna tråd ligga på Juridik.
Dessutom finns det flera trådar ang detta ämnet som nog hade gett dig svaret du söker.
Citera
2011-01-31, 22:32
Medlem
menslutanus avatar
Om det är så att du felaktigt blivit bötfälld, ja. Annars slösar du bara din tid.
Citera
2011-01-31, 22:36
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkigt

Har du parkerat rätt och tänker överklaga så måste du betala boten först sedan överklaga. Vinner du får du pengarna tillbaka.
.

Hmm..jag fick en felaktig bot och ringde samma dag och kärringen vid andra sidan telefonen sa att jag inte behövde betala då de ska kolla upp skiten. Sagt å gjort, jag slapp betala och de meddelade sen med brev och bad om ursäkt.
Citera
2011-01-31, 22:43
Bannlyst
Jag kom undan en p-bot för ett tag sen.
Jag hade parkerat som ett rövhål utanför jobbet, och fick en bot.

På boten hade de skrivit att min Seat Toledo var en Volvo, de trodde nog att det var en 440.

Jag ringde upp dem och sa att om de inte ens klarar av att kolla vad det är för bilmärke, hur kan jag då veta att de gjort en korrekt bedömning i parkeringsfrågan.

De bad om ursäkt och jag slapp betala.
Citera
2011-01-31, 22:45
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag kom undan en p-bot för ett tag sen.
Jag hade parkerat som ett rövhål utanför jobbet, och fick en bot.

På boten hade de skrivit att min Seat Toledo var en Volvo, de trodde nog att det var en 440.

Jag ringde upp dem och sa att om de inte ens klarar av att kolla vad det är för bilmärke, hur kan jag då veta att de gjort en korrekt bedömning i parkeringsfrågan.

De bad om ursäkt och jag slapp betala.

Haha. Ja de anlitar ju ibland folk som knappt kan läsa eller kan klockan.
Citera
2011-01-31, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Hmm..jag fick en felaktig bot och ringde samma dag och kärringen vid andra sidan telefonen sa att jag inte behövde betala då de ska kolla upp skiten. Sagt å gjort, jag slapp betala och de meddelade sen med brev och bad om ursäkt.

De va ju bra
Men i många fall behöver man betala boten först innan man ska överklaga då detta kan ta sin tid vilket kommer leda till andra dryga kostnader om man inte betalar..
Citera
2011-02-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majkigt
De va ju bra
Men i många fall behöver man betala boten först innan man ska överklaga då detta kan ta sin tid vilket kommer leda till andra dryga kostnader om man inte betalar..

Det finns två typer av ''parkeringsböter'' som styrs av två helt olika lagstiftning.

Parkeringsanmärkning = ''Böter'' på kommunal mark. Utfärdat av polisen eller förordnad parkeringsvakt. Myndighetsutövning. En parkeringsanmärkning måste betalas inom 8 dagar till transportstyrelsen, oavsett om du tänkt bestrida eller inte. Polisen utreder alla skriftliga bestridanden på gatumark.

Kontrollavgift = ''Böter'' på privat mark (tomtmark). Kontrollavgift kan utfärdas av vem som helst på uppdrag av markägaren. En kontrollavgift ska inte betalas om du tänker bestrida. Överklagan ska riktas direkt till den som utfärdat fakturan (Oftast någon parkeringsbolag tex. Q-park).
Citera
2011-02-10, 15:21
Medlem
MiJes avatar
http://hd.se/landskrona/2011/02/09/gadds-parkeringskamp-hos/
Citera
2011-02-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiJe
http://hd.se/landskrona/2011/02/09/gadds-parkeringskamp-hos/

Det är ju en artikel som kraftigt vinklats till den enskildes fördel. Att han anser att ordningsgången är felaktig är ju en fråga för riksdagen att ändra med ny lagstiftning (vilket parkeringsutredningen var ett steg i vägen till, men den dumpades ju).

Sen att tidningen använder felaktig beteckning på parkeringsanmärkningen gör ju inte saken bättre. En undermålig snyftartikel som saknar faktabasis.

Så otroligt många faktafel i den artikeln så att den håller kvällstidningsklass. Ärendegången är att betala => överklaga hos polismyndigheten i Stockholms län, parkeringsärenden. Sedan ska man som privatperson "bara" behöva fylla i blankett med anledning så ska polisen sköta resterande. Med andra ord, inte många rätt av varken Gadd eller tidningen. Den stora frågan är väl varför polisen inte utredde frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in