2011-01-31, 18:27
Medlem
Jag har tänkt köpa Windows 7 Home Premium men har hittat två likadana(?) för olika priser hos Komplett. Kan någon kunnig berätta för mig varför de skiljer i pris och hur det påverkar mig.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500017
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=497888

Är skillnaden bara att det står 64-bit i länk nr.1 och 32/64-bit i länk nr.2? Vad betyder det? Att man kan välja 32 eller 64 vid installation? Jag är ute efter 64-bit, kan jag lika gärna ta den i länk nr.1 då eller är det något annat som skiljer?

Tack på förhand!
Citera
2011-01-31, 18:30
Medlem
fags avatar
Ja. Det är det som skiljer dem åt + Standard licens vs. 1 licens.
Länk #2 funkar på båda, så att säga. Om du bara ska ha 64-bit så kan du köpa den i länk #1.

Ett ännu billigare alternativ är att ladda ner.

*edit: vad nu standard licens betyder,
Senast redigerad av fag 2011-01-31 kl. 18:33.
Citera
2011-01-31, 18:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det handlar mycket om licensprissättningen. Läs mer under den tekniska specen.
Citera
2011-01-31, 18:43
Medlem
Vad innebär egentligen "Typ av licens: Komplett paket" och vad kommer jag sakna med "Typ av licens: Licens och media "
Citera
2011-01-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis1987
Vad innebär egentligen "Typ av licens: Komplett paket" och vad kommer jag sakna med "Typ av licens: Licens och media "

Typ av licens: Licens och media : det är en oem licens som är bunden till den datorn man installerar den på,däremot den andre bör var en retail licens som man kan flytta mellan datorer (är inte bunden till någon specefik dator)

mvh
t
Citera
2011-01-31, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
Typ av licens: Licens och media : det är en oem licens som är bunden till den datorn man installerar den på
Betyder det att om jag installerar den och sedan köper en ny dator så kommer jag inte kunna installera OS:et på den nya? Isf, vad är den då bunden till? Hårddisken? Moderkortet? Eller vad? Och kan jag isf flytta över den delen till den nya datorn och få det att fungera?
Citera
2011-01-31, 19:26
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Den stora skillnaden vad jag kan läsa mig till är att den billigare är OEM vilket betyder att du bara får köra den licensen på den dator du köper tillsammans med licensen. Den dyrare kan du köra på vilken dator du vill.
Citera
2011-01-31, 20:49
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Den stora skillnaden vad jag kan läsa mig till är att den billigare är OEM vilket betyder att du bara får köra den licensen på den dator du köper tillsammans med licensen. Den dyrare kan du köra på vilken dator du vill.

Edit: Och jag hade somnat in på svaret här så det blev inte bättre än vad andra redan svarat. Kanske kan lägga till att OEM kan man bara köpa tillsammans med en dator.
Citera
2011-01-31, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Edit: Och jag hade somnat in på svaret här så det blev inte bättre än vad andra redan svarat. Kanske kan lägga till att OEM kan man bara köpa tillsammans med en dator.

tidigare har det varit så att man bara fick köpa oem licens tillsamman med hårdvara men numera går det att köpa oem licens utan hårdvara

mvh
t
Citera
2011-01-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis1987
Betyder det att om jag installerar den och sedan köper en ny dator så kommer jag inte kunna installera OS:et på den nya?
nej det kan du inte enligt licensvillkoren

Isf, vad är den då bunden till? Hårddisken? Moderkortet? Eller vad? Och kan jag isf flytta över den delen till den nya datorn och få det att fungera?
sannolikt till moderkortet och ev processor resten går bra att byta

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in