2011-01-31, 18:11
Medlem
1. Vad skulle det få för följder om ljusets hastighet var 0?

2. Vad skulle det få för följder om ljusets hastighet var 1m/s?

3. Vad skulle det få för följder om ljusets hastighet var oändligt snabbt?

4. Varför har man bestämt att ljusets hastighet i vakuum är exakt 299792458 m/s och inte ungefär som låter mer logiskt i mina öron?
Citera
2011-01-31, 18:24
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyma

4. Varför har man bestämt att ljusets hastighet i vakuum är exakt 299792458 m/s och inte ungefär som låter mer logiskt i mina öron?
1,2,3: Följder för vad?

4: Det är inget som har bestämt att ljuset har den hastigheten. Det beror ju helt och hållet på vad du mäter sträckan och tiden i för enheter. Jag kan avslöja att ljusets hastighet är ungefär 2 terrafurlongs per fortnights. Det beror helt och hållet på hur exakt man vill vara.
Varför gud eller vem nu som har bestämt det är ju en ickkefråga
Citera
2011-01-31, 18:24
Medlem
3. Om ljuset hade varit oändligt snabbt, hade vi haft ett euklidiskt rum.
4. Det är en bra idé att definiera våra enheter från naturliga konstanter, istället för (i meterns fall?) en metallstav som ändrar storlek beroende på temperatur.
Citera
2011-01-31, 18:37
Medlem
PuffTheDragons avatar
För övrigt tycker jag du kan göra hemläxan själv?
Tips:
Vad skulle det få för följder om;
c=0
c=1
c=∞

i dessa;
E=mc²
√(1-v²/c²)

För exempelvis tiden:
Δt'=Δt/√(1-v²/c²)
Citera
2011-01-31, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
1,2,3: Följder för vad?

T.ex. hur det skulle påverka våra levnadssätt och hur allt skulle se ut.
Citera
2011-01-31, 18:40
Medlem
1983 tilldelade man ljusets hastighet 299 792 482 m/s. Vad man egentligen gjorde då var att bestämde att 1 meter är exakt den sträckan ljuset går på 1/299 792 458 sekund.
Citera
2011-01-31, 19:01
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:

Hade vårat mätsystem varit baserat på ljusets hastighet så hade alla andra mätenheter blivit jobbiga istället. (metern hade ändrats)
Citera
2011-01-31, 19:35
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:

Som jag skrivit i andra trådar, så anser jag att tolkningen borde vara:

1. Rummet är platt för ljuset som färdas så. Expansion är egentligen en negativ acceleration från det stilla och eviga.

2. Att vare sig en meter eller en sekund speglar någons referensram och därför borde det vara en felmätning.

3. Tiden står still för ljuset som färdas då.

4. För att den som mäter upp ljusets hastighet (i relation till sin egen tid och rum) alltid får detta resultat för c.

PS! Några speciella följder om punkterna 1, 3 och 4 är rätt kan jag inte se då de borde vara fullt möjliga att existera samtidigt (beroende på hur man ser på detta fenomen).
Citera
2011-01-31, 19:41
Medlem
adequates avatar
Citat:

Möjligtvis inga som helst förutsättningar för liv i universum. Åtminstone inte liv såsom vi känner det.
Citat:
T.ex. hur det skulle påverka våra levnadssätt och hur allt skulle se ut.
Ungefär på samma sätt som Flashback hade påverkats om mänskligheten utrotades innan vi lämnade Afrika. Dvs, vi hade inte funnits alls, och om någon livsform funnes så hade denne inte ägnat oss någon tanke (utom möjligtvis om de hade någon motsvarighet till Doctor Who).

Hursomhelst, antaget att någon funnes, så är andra delen av frågan rätt så lätt att besvara, iaf om ljusets hastighet är noll eller oändlig: Inget hade kunnat "se ut" överhuvud taget, ty det är nödvändigt för syn att ljusets hastighet är ändlig och över noll. Annars hade liksom inget ljus kunnat färdas från objekt till öga för att orsaka en synupplevelse.

Citat:
4. Varför har man bestämt att ljusets hastighet i vakuum är exakt 29å9792458 m/s och inte ungefär som låter mer logiskt i mina öron?
Metern är definierad så, som ovan nämnt. Vad som låter logiskt i dina öron spelar ingen roll.
Citera
2011-01-31, 19:49
Medlem
bjornebarns avatar
Konstigt att ingen vet varför ljusets hastighet är exakt så lång :S

När man först kunde mäta ljusets hastighet relativt exakt, så mättes den till ungefär 299792458 m/s. Därför ändrade man definitionen av en meter, till den sträcka som ljuset färdas på 1/299792458 sekunder. Alltså vet vi idag exakt hur snabbt ljuset färdas, men vi vet inte exakt hur lång en meter är. Anledningen är att vi är väldigt bra på att mäta tid (alltså hur lång tid det tar för ljuset att färdas en sträcka), men inte lika bra på att mäta sträckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in