2011-01-31, 14:00
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Äntligen kanske Linux kan bli lite "folkligare". Jag tror iaf att detta är helt rätt väg att gå för att locka en bredare publik än oss som faktiskt blir lite hårda i byxan av zypper, apt, portage etc.

http://blog.karlitschek.de/2011/01/2...nge-world.html
Citera
2011-01-31, 14:02
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Som Mac App Store alltså?
Citera
2011-01-31, 15:45
Medlem
angelofsins avatar
Ubuntu har det redan. Dock är utbudet av betalprogram väldigt begränsat ännu. Att Linux-baserade operativsystem skulle sträva efter att vara mer "folkligt" (vad nu du menar med det?) låter fruktansvärt. Det är bättre att folk som inte kan skriva ett kommando håller sig till något annat
Senast redigerad av angelofsin 2011-01-31 kl. 15:55.
Citera
2011-01-31, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC

Ja, förutom att denna inte kommer vara låst och modererad av ett kommersiellt storföretag.
Citera
2011-01-31, 17:54
Medlem
piezos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Finns redan sedan länge, men handlar ett mer centraliserad repo där man är oberonde utav distribution.
För nu finns det en enskild för varje dist in princip.
Citera
2011-02-01, 13:32
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Poängen med det här är att ge användaren lite vettig info, vilket dagens pakethanterare inte direkt gör. Det är supersmidigt med pakethanterare i övrigt, men vill man se vad andra tycker om programmet, få en utförlig beskrivning etc så får man ge sig ut på nätet och jaga i forum. Inte alls så smidigt som till exempel App Store eller Steam.

Och till angelofsin. Du behöver nog inte oroa dig för möjligheterna att nörda ner dig även om Linux blir användaranvänligt. Gentoo, LFS och liknande lär leva vidare för den intresserade. Fast du verkar ju köra Ubuntu så....
Citera
2011-02-01, 14:17
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Poängen med det här är att ge användaren lite vettig info, vilket dagens pakethanterare inte direkt gör. Det är supersmidigt med pakethanterare i övrigt, men vill man se vad andra tycker om programmet, få en utförlig beskrivning etc så får man ge sig ut på nätet och jaga i forum. Inte alls så smidigt som till exempel App Store eller Steam.

Och till angelofsin. Du behöver nog inte oroa dig för möjligheterna att nörda ner dig även om Linux blir användaranvänligt. Gentoo, LFS och liknande lär leva vidare för den intresserade. Fast du verkar ju köra Ubuntu så....

Jo det är sant, jag kände bara för att vara lite svår. Om du menade användarvänligt med "folkligt" så tycker jag att Ubuntu redan idag är väldigt användarvänligt. Sedan myten att Ubuntu är så användarvänligt att det inte går att nörda ner sig i tycker jag vi kan lägga på hyllan. De populäraste programmen i Ubuntus programcentral tycker jag dock har bra och utförliga beskrivningar, där det även pågår ett bra samarbete med Debian Description Translation Project, DDTP.
Citera
2011-02-01, 14:26
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Absolut, jag menade inte att man inte kan nörda ner sig ordentligt i Ubuntu, bara att den disten bättre än någon annan nått ut till "vanliga" användare. Vilket också verkar vara poängen med den planerade "App Storen".

Själv kör jag till exempel openSUSE på jobbet, helt enkelt därför att min arbetsgivare inte betalar mig för att confa min arbetsdator, utan det får bli nått som fungerar direkt.

Det finns en tid och en plats för allt och precis som med majja gör sig avancerade distar bäst när man pluggar på högskola
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in