• 1
  • 2
2011-01-31, 06:17
Medlem
Crime-boys avatar
Den 26/11 1919 var hemmansägare Olof Jönsson från Svedje i Jämtland på besök i Östersund. Han var tillsammans med sina två yngre bröder. Dom gick till fots och på hemvägen säger plötsligt Olof att han måste vända tillbaka eftersom han glömt att köpa en sak. Dom hade inte hunnit så långt så hans bröder stod kvar och väntade på honom. Han kom aldrig åter och sen dess har ingen sett honom. Man kontaktade polisen och en efterlysning på honom finns i Polisunderrättelser. I övrigt fanns inga spår.

Olof var född 1893 och var alltså vid försvinnandet 26 år gammal. Han var ogift och bodde hemma på gården med syskon och åldrig far. Om man förutsätter att hans bröder talade sanning så återstår många frågor. Råkade han ut för nåt när han gick tillbaka till Östersund? Hade han planerat alltsammans? Det påstods att han pratat mycket om Amerika. Men varför måste han ge sig av utan att berätta om det? Ingen skulle väl nekat honom att emigrera? ( hans syster emigrerade några år senare) Dessutom gick han ju miste om sitt arv och sin del i gården på detta sätt och hur fick han då pengar till biljetten? Jag har även kollat passagerarlistor för den tiden och där fanns han inte med. Han kan förstås rest unde falskt namn men pass krävdes väl även under denna tid?

Ett mycket underligt försvinnande. Olof Jönsson var avlägset släkt med mig och det talades mycket om denna händelse när jag var barn och besökte min släkt i Jämtland.
Citera
2011-01-31, 07:41
Medlem
Har du pratat med folk på orten? Tänker på äldre människor. Kanske någon kan berätta något om honom du inte visste?
Citera
2011-01-31, 09:52
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safokala
Har du pratat med folk på orten? Tänker på äldre människor. Kanske någon kan berätta något om honom du inte visste?

Den enda som finns i livet är ett syskonbarn till Olof. Hon minns bara vad hennes far ( Olofs bror) berättade. Hon var inte född då och har aldrig träffat honom. Att det skulle finnas folk i livet som minns själva händelsen tvivlar jag på. Det har gått för lång tid sedan dess.
Citera
2011-01-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Den enda som finns i livet är ett syskonbarn till Olof. Hon minns bara vad hennes far ( Olofs bror) berättade. Hon var inte född då och har aldrig träffat honom. Att det skulle finnas folk i livet som minns själva händelsen tvivlar jag på. Det har gått för lång tid sedan dess.

Nej ingen som upplevde kan vara i livet idag, men kanske deras barn? Säkert alltid någon som berättat något, kanske inte om just försvinnandet men om andra saker rörande denna person.

Kanske det var ett självmord och man gärna inte talade om sådant?
Citera
2011-01-31, 20:11
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safokala
Nej ingen som upplevde kan vara i livet idag, men kanske deras barn? Säkert alltid någon som berättat något, kanske inte om just försvinnandet men om andra saker rörande denna person.

Kanske det var ett självmord och man gärna inte talade om sådant?

Visst kan det varit självmord även om tillfället var en smula illa valt? Hur som helst hittades aldrig någon kropp efter honom eller något annat spår. Olof var den äldste av bröderna och fick därför överta gården när fadern drabbades av hjärnblödning. Troligen var hans syskon avundsjuka på honom p.g.a. detta. Om detta i sin tur hade någon betydelse för hans försvinnande eller inte kan man bara spekulera om.
Citera
2011-01-31, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skulle promenera tillbaka till Östersund.

Citat:
Visst kan det varit självmord även om tillfället var en smula illa valt? Hur som helst hittades aldrig någon kropp efter honom eller något annat spår. Olof var den äldste av bröderna och fick därför överta gården när fadern drabbades av hjärnblödning. Troligen var hans syskon avundsjuka på honom p.g.a. detta. Om detta i sin tur hade någon betydelse för hans försvinnande eller inte kan man bara spekulera om.

Ett mycket intressant fall. Har dock aldrig hört talats om detta olösta försvinnande innan. Vet du om tidiningárna srev något om försvinnandet?

Visst kan det vara möjligt att han begick självmord men det tror inte jag. Fanns det några vittnen som hade sett honom på hans promenad tillbaka till Östersund? Alltså efter att han skilts från sina bröder?

Om han skulle ha emigrerat till USA så kan han ha skaffat sig en s.k. "dansk väst" i Köpenhamn. I denna "väst" ingick bl.a. just ett pass. Känner du till iaf Olof Jönsson hade en större summa pengar på sig? För att emigrera behövde han en del pengar.

Den 26 november försvann han. Vet inte hur kallt det var eller hur mycket snö det fanns.
Citera
2011-01-31, 23:30
Medlem
Citat:
Den 26/11 1919 var hemmansägare Olof Jönsson från Svedje i Jämtland på besök i Östersund.

Vilket Svedje avses?
Finns med postadress: Hallen, Oviken, Orrviken, Brunflo, Kälarne och Lit i någorlunda närhet till Östersund (enligt Eniro).
Citera
2011-01-31, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett mycket intressant fall. Har dock aldrig hört talats om detta olösta försvinnande innan. Vet du om tidiningárna srev något om försvinnandet?

Visst kan det vara möjligt att han begick självmord men det tror inte jag. Fanns det några vittnen som hade sett honom på hans promenad tillbaka till Östersund? Alltså efter att han skilts från sina bröder?

Om han skulle ha emigrerat till USA så kan han ha skaffat sig en s.k. "dansk väst" i Köpenhamn. I denna "väst" ingick bl.a. just ett pass. Känner du till iaf Olof Jönsson hade en större summa pengar på sig? För att emigrera behövde han en del pengar.

Den 26 november försvann han. Vet inte hur kallt det var eller hur mycket snö det fanns.

Vad är en "Dansk väst"?
Citera
2011-02-01, 06:13
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooLost
Vilket Svedje avses?
Finns med postadress: Hallen, Oviken, Orrviken, Brunflo, Kälarne och Lit i någorlunda närhet till Östersund (enligt Eniro).

Osäker på detta men församligen heter Sunne.
Citera
2011-02-01, 06:33
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Nej..men jag tänker forska i detta. Han fanns dock med i PU med bild och signalement i November 1919. Intressant information om den "Danska västen". Det kan vara förklaringen till att hans namn inte fanns med i passagerarlistorna. En annan förklaring kan kanske vara att han tog jobb som sjöman och "jobbade sig över". Jag kan tänka mig att han inte hade så mycket pengar att röra sig med. Dom var många syskon och jordbruket skulle försörja alla. Dom åkte häst och släde mellan Svedje och Östersund så det bör ha varit snö på marken. Jag tror dock inte att Storsjön var isbelagd. Den är ju Sveriges femte sjö storleksmässigt. Vad gäller vittnen så var det kanske svårare. Det var under kvällstid och mörkt när Olof sprang tillbaka till stan.
Citera
2011-02-01, 13:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Dansk väst".

Citat:
Ursprungligen postat av TooLost
Vad är en "Dansk väst"?

På sidan 12 i boken Titanic, 1988 av den mycket kunnige författaren Claes-Göran Wetterholm beskrivs denna "väst" på följande sätt:

"Kanske gjorde Andersson som hallänningarna Carl Robert Carlsson och Nils Hilding Jönsson, vilka måste också snabbt lämna Sverige. I Köpenhamn inköpte de förfalskade handlingar som bestod av en väst i vars fickor de erfoderliga papperen låg.

Denna väst hade många namn: amerikaväst, emigrantväst, dansk väst. I den statliga Emigrationsutredningen, som började publiceringen av sitt arbete 1907, anmärktes: man behöfver bara resa till Köpenhamn och köpa sig en väst; betyget ligger i fickan."
Citera
2011-02-01, 16:32
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
På sidan 12 i boken Titanic, 1988 av den mycket kunnige författaren Claes-Göran Wetterholm beskrivs denna "väst" på följande sätt:

"Kanske gjorde Andersson som hallänningarna Carl Robert Carlsson och Nils Hilding Jönsson, vilka måste också snabbt lämna Sverige. I Köpenhamn inköpte de förfalskade handlingar som bestod av en väst i vars fickor de erfoderliga papperen låg.

Denna väst hade många namn: amerikaväst, emigrantväst, dansk väst. I den statliga Emigrationsutredningen, som började publiceringen av sitt arbete 1907, anmärktes: man behöfver bara resa till Köpenhamn och köpa sig en väst; betyget ligger i fickan."

Intressant information! Tack för den.. Skara! Undrar hur mycket man fick betala för en sån väst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in