Tack för tipset! Väldigt smidigt om man har många. Jag följde inte riktigt ditt exempel men blev inspirerad. Under uppstart i system avdelningen lade jag till kommandot conky -c /sökvägtillfilen och det startade när jag loggade in ^_^
Tack för tipset! Väldigt smidigt om man har många. Jag följde inte riktigt ditt exempel men blev inspirerad. Under uppstart i system avdelningen lade jag till kommandot conky -c /sökvägtillfilen och det startade när jag loggade in ^_^
Det går också att göra. I mitt fall lägger jag det bara i en shellfil och säger åt min skrivbordsmiljö eller fönsterhanterare att köra shellfilen vid inloggning.
Det går också att göra. I mitt fall lägger jag det bara i en shellfil och säger åt min skrivbordsmiljö eller fönsterhanterare att köra shellfilen vid inloggning.
Det här med shellfiler är lite för avancerat för mig, för tillfället. Håller på och lär mig så mycket det bara går, men kommer nog dit också en vacker dag =)
Jag brukar göra ett startscript som laddar alla olika conkyrc-filer jag lägger i en viss katalog.
(triggervarning: fulkod)
Kod:
for i in /home/zom/.conky/*.conkyrc; do
sleep 2
conky -c $i
done
alla filer som läggs i mappen .conky och som slutar på .conkyrc körs med conky -c. Antagligen finns det mycket smidigare sätt att sköta det på, men då kan jag bara dumpa en ny config där om jag vill använda den i framtiden.
Något började bugga med renderingen av conky när jag körde allt direkt. Kan ha varit lua-skripten jag använde eller så kan det ha varit något fult med KDE. Ett fulhack som egentligen inte borde göra någon skillnad, men som sen dess har hängt med i configen. vv
Blir lite knäpp på min conky. Problemet är som ni ser i bilden, att den bara visar till en viss punkt och inte mer efter det. Någon som kan hjälpa mig lösa problemet?
Kod:
background yes
use_xft yes
xftfont 123:size=8
xftalpha 0.1
update_interval 0.5
total_run_times 0
own_window yes
own_window_type desktop
own_window_transparent yes
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager
double_buffer yes
minimum_size 250 5
maximum_width 400
draw_shades no
draw_outline no
draw_borders no
draw_graph_borders no
default_color white
default_shade_color red
default_outline_color green
alignment top_right
gap_x 10
gap_y 10
no_buffers yes
uppercase no
cpu_avg_samples 2
net_avg_samples 1
override_utf8_locale yes
use_spacer right
TEXT
${font openlogos:size=30}t${font ubuntu:size=30}${color medium aquamarine}Linux${font ubuntu:size=30}${color mint cream} Mint${font openlogos:size=30}J
{hr2}
Håller på att knåpa ihop en conky men har stött på patrull. Oavsett vilket script jag prövat, så får jag inte ringarna att visas, all annan info syns men inte ringarna.
settings_table = {
{
-- Edit this table to customise your rings.
-- You can create more rings simply by adding more elements to settings_table.
-- "name" is the type of stat to display; you can choose from 'cpu', 'memperc', 'fs_used_perc', 'battery_used_perc'.
name='time',
-- "arg" is the argument to the stat type, e.g. if in Conky you would write ${cpu cpu0}, 'cpu0' would be the argument. If you would not use an argument in the Conky variable, use ''.
arg='%I.%M',
-- "max" is the maximum value of the ring. If the Conky variable outputs a percentage, use 100.
max=12,
-- "bg_colour" is the colour of the base ring.
bg_colour=0xFFFFFF,
-- "bg_alpha" is the alpha value of the base ring.
bg_alpha=0.1,
-- "fg_colour" is the colour of the indicator part of the ring.
fg_colour=0xFF0000,
-- "fg_alpha" is the alpha value of the indicator part of the ring.
fg_alpha=0.6,
-- "x" and "y" are the x and y coordinates of the centre of the ring, relative to the top left corner of the Conky window.
x=60, y=40,
-- "radius" is the radius of the ring.
radius=25,
-- "thickness" is the thickness of the ring, centred around the radius.
thickness=2,
-- "start_angle" is the starting angle of the ring, in degrees, clockwise from top. Value can be either positive or negative.
start_angle=0,
-- "end_angle" is the ending angle of the ring, in degrees, clockwise from top. Value can be either positive or negative, but must be larger than start_angle.
end_angle=360
},
{
name='cpu',
arg='cpu1',
max=100,
bg_colour=0xFFFFFF,
bg_alpha=0.1,
fg_colour=0xFF0000,
fg_alpha=0.6,
x=180, y=40,
radius=25,
thickness=2,
start_angle=-90,
end_angle=180
},
{
name='cpu',
arg='cpu2',
max=100,
bg_colour=0xFFFFFF,
bg_alpha=0.1,
fg_colour=0xFF0000,
fg_alpha=0.6,
x=180, y=40,
radius=20,
thickness=2,
start_angle=-90,
end_angle=180
},
{
name='cpu',
arg='cpu3',
max=100,
bg_colour=0xFFFFFF,
bg_alpha=0.1,
fg_colour=0xFF0000,
fg_alpha=0.6,
x=180, y=40,
radius=15,
thickness=2,
start_angle=-90,
end_angle=180
},
{
name='cpu',
arg='cpu4',
max=100,
bg_colour=0xFFFFFF,
bg_alpha=0.1,
fg_colour=0xFF0000,
fg_alpha=0.6,
x=180, y=40,
radius=10,
thickness=2,
start_angle=-90,
end_angle=180
},
{
name='memperc',
arg='',
max=100,
bg_colour=0xFFFFFF,
bg_alpha=0.1,
fg_colour=0xFF0000,
fg_alpha=0.6,
x=300, y=40,
radius=25,
thickness=2,
start_angle=-90,
end_angle=180
},
{
name='swapperc',
arg='',
max=100,
bg_colour=0xFFFFFF,
bg_alpha=0.1,
fg_colour=0xFF0000,
fg_alpha=0.6,
x=300, y=40,
radius=20,
thickness=2,
start_angle=-90,
end_angle=180
},
{
name='fs_used_perc',
arg='/',
max=100,
bg_colour=0xFFFFFF,
bg_alpha=0.1,
fg_colour=0xFF0000,
fg_alpha=0.6,
x=420, y=40,
radius=25,
thickness=2,
start_angle=-90,
end_angle=180
},
{
name='fs_used_perc',
arg='/home',
max=100,
bg_colour=0xFFFFFF,
bg_alpha=0.1,
fg_colour=0xFF0000,
fg_alpha=0.6,
x=420, y=40,
radius=20,
thickness=2,
start_angle=-90,
end_angle=180
},
}
-- Use these settings to define the origin and extent of your clock.
clock_r=25
-- "clock_x" and "clock_y" are the coordinates of the centre of the clock, in pixels, from the top left of the Conky window.
clock_x=60
clock_y=40
show_seconds=true
require 'cairo'
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------
-- rgb_to_r_g_b
-- converts color in hexa to decimal
--
function rgb_to_r_g_b(colour, alpha)
return ((colour / 0x10000) % 0x100) / 255., ((colour / 0x100) % 0x100) / 255., (colour % 0x100) / 255., alpha
end
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------
function draw_ring(cr,t,pt)
local w,h=conky_window.width,conky_window.height
local xc,yc,ring_r,ring_w,sa,ea=pt['x'],pt['y'],pt['radius'],pt['thickness'],pt['start_angle'],pt['end_angle']
local bgc, bga, fgc, fga=pt['bg_colour'], pt['bg_alpha'], pt['fg_colour'], pt['fg_alpha']
local angle_0=sa*(2*math.pi/360)-math.pi/2
local angle_f=ea*(2*math.pi/360)-math.pi/2
local t_arc=t*(angle_f-angle_0)
-- Check that Conky has been running for at least 5s
if conky_window==nil then return end
local cs=cairo_xlib_surface_create(conky_window.display, conky_window.drawable,conky_window.visual, conky_window.width,conky_window.height)
local cr=cairo_create(cs)
local updates=conky_parse('${updates}')
update_num=tonumber(updates)
if update_num>5 then
for i in pairs(settings_table) do
setup_rings(cr,settings_table[i])
end
end
Håller på att knåpa ihop en conky men har stött på patrull. Oavsett vilket script jag prövat, så får jag inte ringarna att visas, all annan info syns men inte ringarna.
Ligger ditt script på rätt plats så att det hittas? ~/conky/clock_rings.lua. Det känns som ett lite konstigt ställe att lägga det på.
Är Lua installerat på datorn?
Gör en printscreen om du får igång det, jag vill se
Ligger ditt script på rätt plats så att det hittas? ~/conky/clock_rings.lua. Det känns som ett lite konstigt ställe att lägga det på.
Är Lua installerat på datorn?
Gör en printscreen om du får igång det, jag vill se
Både Cairo och Lua är installerat, så det är inte där det ligger. Är snarare lur på att det har med uppgraderingen till 1.10 att göra.
Scriptet ligger på rätt plats (har kollat femtioelva gånger redan)
Både Cairo och Lua är installerat, så det är inte där det ligger. Är snarare lur på att det har med uppgraderingen till 1.10 att göra.
Scriptet ligger på rätt plats (har kollat femtioelva gånger redan)
Since Conky 1.10, configuration files have been written with a new Lua syntax, like so:
Bla bla bla
A Lua script is available to convert from the old syntax to the new Lua syntax here.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!