Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Ordet
order i meningen befallning lånades in från franskan på 1600-talet. Betydelsen beställning kom lite senare på 1600-talet. Ordet
påbud är i verbformen
påbjuda belagt till år 1505. Den varianten fick spridning med 1917 års Bibel:
Det hände sig vid den tiden att från kejsar Augustus utgick ett påbud att hela världen skulle skattskrivas.
Som allmänt pacifistiskt sinnad så är jag svag för
anmoda. Generalen anmodade trupperna att sova gott.
Det finns särskilt nischade order, till exempel ordet
ukas som korsordslösare får dras med. NE:
ukas (ry. ukaz), påbud från envåldshärskaren, i Ryssland en förordning från tsaren, i syfte att komplettera eller åsidosätta lagen. I Sovjetunionen utfärdades ukaser av Högsta sovjets presidium. Ukasernas makt i det ryska och sovjetiska systemet har lett forskare till att tala om ukasokrati.
Egon3, jag vet inte hur jag ska kunna tacka dig! När andra användare bara fräser åt mig kommer du alltid med dina vackra ord och räddar mig ur språkets labyrinter där jag ofta går vilse! Jag håller med om att min trådstart var ovanligt dålig den här gången. Jag skrev den så kvickt och jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig för svar, mer än argsinta uppmaningar om att använda andra söktjänster. Mina farhågor besannades! Folk behandlade mig som en andra klassens medborgare! Mig, Mandelmusen, Flashbacks listige larvige vessla. Ack och ve!
Jag har en fråga jag måste få ur mig innan jag förtärs av den!
Egon3, varifrån hämtar du stoftet till dina underbyggda inlägg? Använder du dig av söktjänster på internet, gamla lexikoner i ditt arkiv eller har du helt enkelt all denna ordkunskap i huvudet?
(Ibland citerar du NE men i många fall framgår det inte varifrån du får kunskapen. Det är inte det att jag inte litar på dig, om du tror det! Få användare på Flashback har jag ett lika stort förtroende för som för dig. Jag är bara nyfiken.)