2011-01-30, 16:35
Medlem
hedinos avatar
Hejsan jag har en " svårstartad " rmz 250 -05, jag har inte en aning vad felet är men måste startas med choken i varje gång oavsett varm eller kall ! när den är kall så kan det ta en lite stund innan man får startat den , jag har nyligen bytt tändstifft och kollat gnistan och den är okej ! ventiler är ok ! kan det vara något så ynkligt som skit i förgasarn ? eller dålig inställd förgasare ? då jag har haft problem med förgasarna förut med tomgången ... då va jag där och skruvade , tack för alla svar !!!
Citera
2011-01-30, 17:10
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
Hejsan jag har en " svårstartad " rmz 250 -05, jag har inte en aning vad felet är men måste startas med choken i varje gång oavsett varm eller kall ! när den är kall så kan det ta en lite stund innan man får startat den , jag har nyligen bytt tändstifft och kollat gnistan och den är okej ! ventiler är ok ! kan det vara något så ynkligt som skit i förgasarn ? eller dålig inställd förgasare ? då jag har haft problem med förgasarna förut med tomgången ... då va jag där och skruvade , tack för alla svar !!!

http://forum.soe.se/archive/index.php/t-32182.html

http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?qt=1100g311001&t=84551

Kolla på dom länkarna och se om det är något du kan göra. Dom har samma problem och verkar ha fått hjälp.
Citera
2011-01-30, 19:47
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse
http://forum.soe.se/archive/index.php/t-32182.html

http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?qt=1100g311001&t=84551

Kolla på dom länkarna och se om det är något du kan göra. Dom har samma problem och verkar ha fått hjälp.

Tack
Citera
2011-01-30, 19:50
Medlem
hedinos avatar
Antar att det är ventilerna som spökar här då ?
Citera
2011-01-31, 00:34
Medlem
4-chans avatar
Ja, det är ventilerna. Har du tur räcker det med en justering, men antagligen åker du på nya och då ska du samtidigt byta tätningar och fräsa nya säten.

Edit:
Varför köper du en av världens mest problemkantade crosshojar när du uppenbarligen inte vet ett piss om hur den fungerar?
Citera
2011-01-31, 03:57
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-chan
Ja, det är ventilerna. Har du tur räcker det med en justering, men antagligen åker du på nya och då ska du samtidigt byta tätningar och fräsa nya säten.

Edit:
Varför köper du en av världens mest problemkantade crosshojar när du uppenbarligen inte vet ett piss om hur den fungerar?

jadu. själva hojjen är inte ett problem den är super skön att köra och bra fjädring, men orginal topparna sviker en lite, och ja jag kan en del om dom men inte jätte mkt då jag hållt mig till 2-takt innan, detta är min andra 4-takts hojj.. och jag har inte en aning om grejer i min topp är orginal.. det är det som folk har missuppfattat, orginal på dessa hojjar är dom skräp , men nästa alla hojjar du hittar på marknaden har uppgraderade toppar ej orginal grejer, alla annat har hållt super på den och jag har inte haft några problem med mina ventiler ..
Citera
2011-02-03, 07:28
Medlem
4-chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
jadu. själva hojjen är inte ett problem den är super skön att köra och bra fjädring, men orginal topparna sviker en lite, och ja jag kan en del om dom men inte jätte mkt då jag hållt mig till 2-takt innan, detta är min andra 4-takts hojj.. och jag har inte en aning om grejer i min topp är orginal.. det är det som folk har missuppfattat, orginal på dessa hojjar är dom skräp , men nästa alla hojjar du hittar på marknaden har uppgraderade toppar ej orginal grejer, alla annat har hållt super på den och jag har inte haft några problem med mina ventiler ..

Om det inte är ventilerna, vad är det då? Allt annat har ju hållt super säger du ju. Nej, jag gissar på brända ventiler. Ta isär och kolla.
Citera
2011-02-04, 00:38
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-chan
Om det inte är ventilerna, vad är det då? Allt annat har ju hållt super säger du ju. Nej, jag gissar på brända ventiler. Ta isär och kolla.

yes ska göra det nu i helgen , men jag kör in den till bergmans i borås...
Citera
2011-02-10, 12:15
Medlem
I stort sett alla nyare 4 takts motorer på crossar/enduro är fruktansvärt beroende av att ventilerna står rätt just vid starten, så börja med att justera dom. Fungerar det inte så plocka bort koppen på förgasaren och gör rent munstycket ordentligt.

edit: När var dom justerade sist föresten? dom ska nog justeras efter ca 15-20h körning kan jag tänkta mig
Senast redigerad av schimpy 2011-02-10 kl. 12:20.
Citera
2011-02-10, 13:25
Bannlyst
är ni efterblivna eller? den startar ju men behöver choke alltså är det inte ventilerna det är fel på..
min gissning är att du måste bestycka om förgasaren så den blandar fetare eftersom att alla crossar behöver fetare blandning på vintern.

så mitt råd är att gå upp typ 5 i huvudmunstycket så kan jag nästan garantera att den kommer gå betydligt bättre.
Citera
2011-02-10, 13:52
Medlem
hedinos avatar
det va inget med munstycket. har bytt hela toppen nu och kolv så nu är den som ny! bytte till stålventiler ochså för längre hållbarhet. och ventilerna ska sjusteras mellan 10-15 timmar.
Citera
2011-02-10, 14:25
Bannlyst
bytt toppen? låter dyrt

men vadå startar den utan choke nu då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto