Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-30, 16:01
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag brukar inte skriva i den här delen av Flashback, men på senare tid har jag tröttnat på substanslösa aggressiva påhopp. Anledningen är egentligen just sånt som finns i min signatur.

Det är roligt att debattera; vissa av oss har polemik som en riktig hobby. Man lär sig behärska språket, man lär sig argumentera för sina ståndpunkter och man utvecklar sina åsikter. Det problematiska är att det i princip varenda tråd som diskuterar något svårt ämne ska komma in någon liten tomte som konstaterar hur vidrig man är, eller att snoppstorleken(!?) inte har någon betydelse (se signatur) eller något annat trams.

I en saklig debatt går det inte att försvara sig mot den här typen av påhopp. Oftast går det inte att svara heller, eftersom man, även om bemödar sig med att förklara hur man tänker och så vidare, endast får "ja men din jävla idiot" eller liknande som svar.

Jag har ingen direkt lösning på problemet utan mer lösa idéer. Ett sätt vore som gamla Flashback Debatt. Det blev tyvärr inte tillräckligt stort. Jag skulle vilja se att man försöker driva hela forumet mer i den riktningen, så vi får bort allt tramsigt tyckande. Visst värnar forumet yttrandefrihet, men att hoppa in i tråd efter tråd och skriva "fyfan vad du är hemsk" bidrar inte till något alls. Ingen blir klokare av det, forumet blir inte rikare på information.

En annan metod är att TS får sätta något krav på hur många inlägg skribenter i tråden måste ha. Det är givetvis ingen garanti, men det kan sortera ut de med 15-20 inlägg som hoppar in och länkar sin blogg, eller skriver trams.

Ytterligare en metod är att vara stenhård med moderering. Tramsar man så åker man ut direkt. Men jag förstår att det skulle kräva för mycket från Flashbacks moderatorer.

Rent generellt tycker jag nivån på Flashback sjunker, förutom "stammisarna" som debatterar på en behaglig nivå.

Vad anser ni andra på Flashback? Finns det någon efterfrågan här, eller ska man tillåta alla spån att skriva ungefär vad de vill?
Citera
2011-01-30, 16:10
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Jag brukar rapportera inlägg som enbart innehåller personangrepp och de tas bort hoppas jag. Problemet är väl att moderatorerna omöjligen kan se alla inlägg som skrivs, så lösningen är att vi användare rapporterar mer och kanske även mer moderatorer.
Citera
2011-01-30, 16:11
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Jag brukar rapportera inlägg som enbart innehåller personangrepp och de tas bort hoppas jag. Problemet är väl att moderatorerna omöjligen kan se alla inlägg som skrivs, så lösningen är att vi användare rapporterar mer och kanske även mer moderatorer.

Grejen är ju att det inte alltid rör sig om personangrepp. Många tramsinlägg får ligga kvar. Ett exempel på det är inlägget i min signatur. Den typen av inlägg bidrar inte alls till diskussionen eller forumet i övrigt.
Citera
2011-01-30, 16:50
Medlem
Johnny Wadds avatar
Tyvärr Stig-Britt, flashback har "högt i tak" som det heter och trots att man har regler som förbjuder misskreditering av både enskilda personer, etniska grupper osv är dessa regler enbart där för syns skull och inget man ämnar beivra.

Du kommer att få fortsätta leva med os(m)akliga påhopp utan substans!
Citera
2011-01-30, 16:58
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Tyvärr Stig-Britt, flashback har "högt i tak" som det heter och trots att man har regler som förbjuder misskreditering av både enskilda personer, etniska grupper osv är dessa regler enbart där för syns skull och inget man ämnar beivra.

Du kommer att få fortsätta leva med os(m)akliga påhopp utan substans!

Jag har inget emot misskreditering i sig så länge det sker på korrekta grunder. Det jag har problem med är skribenter som förstör debatter. Vissa människor kan inte resonera sakligt. Då ska man hålla sig ur sakliga debatter. Jag förstår att det inte framstår som ett problem för de som tittar in på forumet, knapprar "fyfan vad hemska ni är! ni borde dö!" och klickar på "skicka inlägg" tjugo gånger. Men för oss som faktiskt tycker polemik är kul, vi som faktiskt tycker om att debattera - vi som utgör Flashbacks hårda kärna - vi (jag vågar nästan hävda att jag kan tala för många andra här) är oerhört trötta på detta.

Nivån hos nykomlingar har dessutom sjunkit markant jämfört med, säg, 5 år sedan. Förmodligen för att folk blir mer och mer uppkopplade, samt vid yngre och yngre åldrar. Dessutom är det ju numer så illa ställt att obildade människor utan inkomster har tillgång till internet.

Jag har lite svårt för den här jäkla förlåtande inställningen hela tiden. Det är så mycket trams överallt på forumet att man nästan blir upprörd stundtals. Det absoluta värsta är moraltomtar som ska sätta alla andra på plats genom att slänga sin egen moral i ansiktet på andra och hävda att den är helt överlägsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in