Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-30, 14:38
  #1
Medlem
Corrans avatar
Hej!

Psykiatikern tror jag att jag lider av depression, och har under 2-3 månader fått Cipralex. Det gav väl lite effekt efter en månad, men jag hade hoppats på mer.

Min största problem är att jag är SÅ trött. Jobbar 50% nu, och tokgäspar mig igenom dagarna. Orkar inte gå till gymmet, eller springa...nåt jag gjorde ofta innan.

Så i tisdags denna veckan fick jag även Voxra 150mg. Och jag känner mig redan piggare, kommer upp lättare, gäspar inte alls lika mycke. Kan det va Voxran som redan börjar verka? Annars är ju inte antidepp så snabba på att verka, men denna ska ju fungera annorlunda.

Jag e redan nu sugen på att gå upp till 300, för att bli helt som vanligt. Men man kanske ska vänta lite innan man höjer igen? Är iaf hoppfull
Citera
2011-01-30, 17:19
  #2
Medlem
BBollplankets avatar
För mig tog det också väldigt kort tid för Voxra att få effekt. Började som du med 150 mg och efter ca 2 veckor höjdes dosen till 300 mg (2 veckor brukar man vänta med en höjning gällande Voxra).

Voxra tycker jag är en toppenmedicin, ingen trötthet och ingen viktuppgång. Dock har min depression kommit tillbaka, även fast jag tar medicinen, och det gör mig lite konfunderad...
Citera
2011-01-30, 17:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Hej!

Psykiatikern tror jag att jag lider av depression, och har under 2-3 månader fått Cipralex. Det gav väl lite effekt efter en månad, men jag hade hoppats på mer.

Min största problem är att jag är SÅ trött. Jobbar 50% nu, och tokgäspar mig igenom dagarna. Orkar inte gå till gymmet, eller springa...nåt jag gjorde ofta innan.

Så i tisdags denna veckan fick jag även Voxra 150mg. Och jag känner mig redan piggare, kommer upp lättare, gäspar inte alls lika mycke. Kan det va Voxran som redan börjar verka? Annars är ju inte antidepp så snabba på att verka, men denna ska ju fungera annorlunda.

Jag e redan nu sugen på att gå upp till 300, för att bli helt som vanligt. Men man kanske ska vänta lite innan man höjer igen? Är iaf hoppfull

Jo, men visst, Voxran har börjat verka.
Den medicinen motverkar trötthet.

Det är den stora grejen med Voxra.
Jag tror inte på att öka dosen till 300 mg.

Stövel-Anders
Citera
2011-01-30, 21:16
  #4
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Jo, men visst, Voxran har börjat verka.
Den medicinen motverkar trötthet.

Det är den stora grejen med Voxra.
Jag tror inte på att öka dosen till 300 mg.

Stövel-Anders
Varför inte öka dosen?
Citera
2011-01-31, 11:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Varför inte öka dosen?

Corran tar både Cipralex och Voxra.
Jag tar Voxra och mirtazapin.

Har själv provat 300 mg Voxra.
Det kändes inte bättre.

Stövel-Anders
Citera
2011-01-31, 20:09
  #6
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Corran tar både Cipralex och Voxra.
Jag tar Voxra och mirtazapin.

Har själv provat 300 mg Voxra.
Det kändes inte bättre.

Stövel-Anders
Okej, du verkar ha ganska bra koll på det mesta så jag tror att du menar väl, jag vill bara poängtera att alla är olika och att det kan vara värt att höja dosen om 150mg inte ger tillräckligt bra effekt. Jag tar 300mg wellbutrin per dag och trivs bra med det, det var lite kämpigt med sömnen den första tiden på 300mg men det löste sig efter en vecka ungefär.
Citera
2011-01-31, 22:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Okej, du verkar ha ganska bra koll på det mesta så jag tror att du menar väl, jag vill bara poängtera att alla är olika och att det kan vara värt att höja dosen om 150mg inte ger tillräckligt bra effekt. Jag tar 300mg wellbutrin per dag och trivs bra med det, det var lite kämpigt med sömnen den första tiden på 300mg men det löste sig efter en vecka ungefär.

Det är naturligtvis inte fel att prova 300 mg Voxra,
som jag själv gjorde.

Men min läkare sade att ta både 45 mg mirtazapin och 300 mg Voxra
ökade risken för serotenergt syndrom.

Så jag gick tillbaka till 150 mg Voxra.

Det kan därför vara olämpligt att ta både Cipralex och 300 mg Voxra.
Antingen endast Voxra 150 mg eller 300 mg eller Cipralex och Voxra 150 mg.

Ta både Cipralex och Voxra 300 mg blir "för mycket medicin" (överdosering).

Stövel-Anders
Citera
2011-02-01, 12:59
  #8
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBollplanket
Voxra tycker jag är en toppenmedicin, ingen trötthet och ingen viktuppgång. Dock har min depression kommit tillbaka, även fast jag tar medicinen, och det gör mig lite konfunderad...
Drabbades också av en djup depression medan jag stod på Voxra 300 mg.

Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Men min läkare sade att ta både 45 mg mirtazapin och 300 mg Voxra
ökade risken för serotenergt syndrom.

Hur kan det vara, när Voxra inte påverkar serotoninet?
Citera
2011-02-01, 13:04
  #9
Medlem
Corrans avatar
Fast idag är jag å andra sidan svintrött...kanske ropa hej lite förtidigt
Citera
2011-02-01, 13:08
  #10
Medlem
Astenikers avatar
Man bör nog vänta de vanliga två veckorna innan man drar några slutsatser. Ännu längre för att verkligen veta, om medicinen gör någon verkan eller ej.
Citera
2011-02-01, 13:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Drabbades också av en djup depression medan jag stod på Voxra 300 mg.


Hur kan det vara, när Voxra inte påverkar serotoninet?

mayoclinic.com

Serotonin syndrome

Nerve cells in your brain and spinal cord (central nervous system) produce serotonin that helps regulate your attention, behavior and body temperature. Other nerve cells in your body, primarily in your intestines, also produce serotonin. In these other areas, serotonin plays a role in regulating your digestive process, blood flow and breathing. Too much serotonin can cause serotonin syndrome.

In some cases, serotonin syndrome can be caused by taking just one drug that increases serotonin levels, but it occurs most often when you combine certain medications. For example, serotonin syndrome may occur if you take an antidepressant along with a migraine medication. A common cause of serotonin syndrome is intentional overdose of antidepressant medications.

A number of over-the-counter and prescription drugs can lead to serotonin syndrome, especially antidepressants. Illicit drugs and dietary supplements also can cause the condition. These drugs and supplements include but aren't limited to:

* Serotonin reuptake inhibitors (SSRIs), antidepressants such as citalopram (Celexa), fluoxetine (Prozac, Sarafem), fluvoxamine, paroxetine (Paxil) and sertraline (Zoloft)
* Serotonin and norepinephrine reuptake inhibitors (SNRIs), antidepressants such as trazodone and venlafaxine (Effexor)
* Bupropion, an antidepressant and tobacco-addiction medication (Wellbutrin, Zyban)

Stövel-Anders

P.S. Bupropion = Voxra
Citera
2011-02-01, 15:36
  #12
Medlem
Jag har ätit Voxra nu i över 2 år. Det har varit min "räddning" eller vad man ska säga från att knappt klara igenom en halvtidstjänst till att arbeta heltid i över ett år. 150mg har räckt bra för mig har aldrig behövt öka eller mixtra med några kombinationer vilket jag är glad för.

Det har väl varit några dalgångar över den här perioden men man har ju alltid svackor i livet, vissa dagar i månaden gäspar jag mig igenom också.
Jag minns att det var särskilt tungt i början, riktigt trött och behövde sova middag för att inte vara en total zombie hela dagen.

Jag hoppas det går bra för dig!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback