Citat:
Ursprungligen postat av Maxitis
Jag vill till att börja med be om ursäkt om denna tråd redan existerar, jag har sökt men hittar ingen lämplig tråd då jag tycker att denna förtjänar sin egen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har ett konto i Norge där jag har en hel del pengar sparade. Jag vill gärna föra över dessa till mitt svenska konto men den svaga kursen gör att det i dagsläget känns otroligt dumt.
Går man tillbaka ett år i tiden låg den norska kronan på runt 1.20 svenska. Backar man ytterligare ett halvår låg den på 1.25. Idag ligger den på låga 1.125 . Sverige har som vi vet gått igenom en kris med bravur och givetvis har detta gjort att den svenska kronan stärkts mot den Norska. Norge har ju dock ett kraftigt övertag mot Sverige ekonomiskt och det känns som att den Norska valutan bör stiga i värde gentemot den svenska ganska snart.
Hur lång tid tror ni att det kommer att ta tills dess att norska börjar stiga igen?
Det brukar gå ganska fort när det väl vänder, jag vill minnas att kursen vände från 1.10 till 1.28 på bara någon månad under 2009. En snabb jämförelse mellan ekonomierna tycker jag visar att Sverige känns något riskablare då landet levt gott på exportkundernas dopade ekonomier och sin intakta bostadsbubbla. Norsk ekonomi går "alltid" bra, visserligen beroende av oljepriserna men det, om vi ska generalisera, påverkar bara hur mycket norrmännen sparar i sin pensionsfond (populärt kallat "oljefonden")
Överarbete inte det här dock, beroende av vad du ska göra för pengarna så kan det vara en god idé att växla redan nu.