2011-01-30, 12:43
Medlem
Jag vill till att börja med be om ursäkt om denna tråd redan existerar, jag har sökt men hittar ingen lämplig tråd då jag tycker att denna förtjänar sin egen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har ett konto i Norge där jag har en hel del pengar sparade. Jag vill gärna föra över dessa till mitt svenska konto men den svaga kursen gör att det i dagsläget känns otroligt dumt.

Går man tillbaka ett år i tiden låg den norska kronan på runt 1.20 svenska. Backar man ytterligare ett halvår låg den på 1.25. Idag ligger den på låga 1.125 . Sverige har som vi vet gått igenom en kris med bravur och givetvis har detta gjort att den svenska kronan stärkts mot den Norska. Norge har ju dock ett kraftigt övertag mot Sverige ekonomiskt och det känns som att den Norska valutan bör stiga i värde gentemot den svenska ganska snart.

Hur lång tid tror ni att det kommer att ta tills dess att norska börjar stiga igen?
Citera
2011-01-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxitis
Jag vill till att börja med be om ursäkt om denna tråd redan existerar, jag har sökt men hittar ingen lämplig tråd då jag tycker att denna förtjänar sin egen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har ett konto i Norge där jag har en hel del pengar sparade. Jag vill gärna föra över dessa till mitt svenska konto men den svaga kursen gör att det i dagsläget känns otroligt dumt.

Går man tillbaka ett år i tiden låg den norska kronan på runt 1.20 svenska. Backar man ytterligare ett halvår låg den på 1.25. Idag ligger den på låga 1.125 . Sverige har som vi vet gått igenom en kris med bravur och givetvis har detta gjort att den svenska kronan stärkts mot den Norska. Norge har ju dock ett kraftigt övertag mot Sverige ekonomiskt och det känns som att den Norska valutan bör stiga i värde gentemot den svenska ganska snart.

Hur lång tid tror ni att det kommer att ta tills dess att norska börjar stiga igen?

Det brukar gå ganska fort när det väl vänder, jag vill minnas att kursen vände från 1.10 till 1.28 på bara någon månad under 2009. En snabb jämförelse mellan ekonomierna tycker jag visar att Sverige känns något riskablare då landet levt gott på exportkundernas dopade ekonomier och sin intakta bostadsbubbla. Norsk ekonomi går "alltid" bra, visserligen beroende av oljepriserna men det, om vi ska generalisera, påverkar bara hur mycket norrmännen sparar i sin pensionsfond (populärt kallat "oljefonden")
Överarbete inte det här dock, beroende av vad du ska göra för pengarna så kan det vara en god idé att växla redan nu.
Citera
2011-01-31, 13:37
Medlem
Så här ser grafen ut för det senaste året: https://www.avanza.se/aza/aktieropti...timeframe=year

Ett fruktansvärt fall ur norsk synvinkel.

Det är sant, norsk ekonomi är mer stabil och enligt norsk media ska 2011 bli ett riktigt bra år ekonomiskt. Jag kommer nog att hålla i pengarna ett tag till då det rör sig om en ganska stor summa.
Skulle dock vara oerhört tråkigt om den norska pengen sjunker än mer
Citera
2011-05-08, 18:47
Medlem
Det finns rätt mycket som talar för att NOK ska stiga i värde.
1. Uttalanden från Norges Riksbank, de påpekar att arbetslöshet och inflation ligger stilla och att den förväntade räntebanan ligger fast. Jag orkar inte beskriva mer men det betyder att de kommer att höja räntan så den följer den svenska och tyska ekonomin. För SEK har den höjda räntan gjort att värdet stigit, marknaden har förtroende för Sverige. Denna effekt kommer även att inträffa i Norge när de höjer räntan.
2. Oljepriserna går upp. Detta påverkar NOK oerhört positivt. Detta beror på två anledningar:
i. Världsefterfrågan stiger kontinuerligt och prispressar uppåt.
ii. Oroligheterna i mellanöstern. Man räknar med att det ger en riskpremie på 10-15% på oljepriset.
Även om oroligheterna i mellanöstern skulle lösa sig magiskt över natten är alltså den största orsaken till prisökningen en stigande världsefterfrågan, 75-80% av den totala prisökningen.

Sammanfattningsvis: Om jag hade NOK på banken skulle jag tänka mig två handlingsscenarion:
i. Om jag behövde pengarna till konsumtion, betala av huslån eller liknande bestämma ett acceptpris på typ 1.20SEK/NOK och följa växelkursen.
ii. Om jag inte behövde pengarna och ska investera dem, ha is i magen och hoppas på en kurs runt 1.25-1.30. En nätt liten extravinst på sisådär 4-8%. Det är en schysst avkastning.
Citera
2013-09-14, 23:35
Bannlyst
Drar upp en gammal tråd.

Norska ligger idag på 1,11 gentemot 1 SEK. Har runt 20 stora på mitt norska konto jag skulle behöva föra över till mitt svenska konto, men vill ogärna växla när kursen är förhållandevis låg. Vet någon om norska kronan förväntas öka inom de närmsta månaderna?
Citera
2013-09-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallandsbrigaden
Drar upp en gammal tråd.

Norska ligger idag på 1,11 gentemot 1 SEK. Har runt 20 stora på mitt norska konto jag skulle behöva föra över till mitt svenska konto, men vill ogärna växla när kursen är förhållandevis låg. Vet någon om norska kronan förväntas öka inom de närmsta månaderna?

Nej, kronan förväntas inte öka nämnvärt på kort sikt. Kanske upp till 1,12-1,13 men knappast någon signifikant ökning. Så länge som Sverige går bra och Norge mindre bra så kommer det att se ut såhär. Tror dock att valutorna normaliserar sig på medellång sikt (3-5 år) men kortsiktigt så tror jag inte att du har så mycket att tjäna. För över pengarna du .
Citera
2013-09-15, 01:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Nej, kronan förväntas inte öka nämnvärt på kort sikt. Kanske upp till 1,12-1,13 men knappast någon signifikant ökning. Så länge som Sverige går bra och Norge mindre bra så kommer det att se ut såhär. Tror dock att valutorna normaliserar sig på medellång sikt (3-5 år) men kortsiktigt så tror jag inte att du har så mycket att tjäna. För över pengarna du .

Okej, tack för ett juste svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in