2011-01-30, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Givetvis inte. Men hela tråden har som du säkert märkt handlat om hur absurd din förfrågan är. Vad du försöker dig på är ett logiskt felsteg.
Jag hävdar att det finns en tekanna i omloppsbana kring pluto. Kan du bevisa motsatsen? Givetvis inte. Det gör inte tekannan sann.

Jag förstår att denna tanke är frustrerande för någon som antar att spöken är "sanna" by default, så att försöka knuffa över bevisbördan till kritikerna genom någon våldtagen förvriden logik kan te sig lockande. Tror inte du är ensam.
Så med andra ord är det logiskt att vi troende är dom som är skyldiga att bevisa men den som inte tror han ska slippa undan!
Citera
2011-01-30, 11:53
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmakharma
Så med andra ord är det logiskt att vi troende är dom som är skyldiga att bevisa men den som inte tror han ska slippa undan!
Helt riktigt.
Citera
2011-01-30, 11:54
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:

Nu börjar du förstå hur det funkar

Om du kommer med ett påstående som går emot vad som är allmänt vedertaget måste du också kunna bevisa detta påstående för att tas på allvar.

Ungefär som när man förr i tiden hävdade att det fanns små föroreningar i luften och på operationsinstrument som kunde orsaka sjukdom (infektioner). Folk skrattade och fortsatte köra på som tidigare tills någon bevisade att infektioner var verkliga och att de orsakades av att redskapen man använde inom sjukvården inte var steriliserade. Då slutade folk skratta, ändrade sin uppfattning och sina metoder, och det har räddad miljontals liv.

Påstående -> bevis för påstående -> accepterande.
Påstående -> inget bevis för påstående -> håna alla som kritiserar påståendet -> idiotförklaring.
Citera
2011-01-30, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Helt riktigt.
Ånej ska vi ska ni,det här bevisar ju bara hur svårt det faktsikt är att både bevisa och motbevisa andlig existens och det är det tråden går ut på,visa hur svårt vi troende faktiskt har att bevisa det vi sett.Lika svårt blir det för icke troende att bevisa motsatsen.Tråden är helt galen men det var ju avsikten att visa vad ni ställer för krav om bevis från oss då ställer jag kravet tillbaka att ni bevisar oss motsatsen.
Citera
2011-01-30, 12:06
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ånej ska vi ska ni
Bara för att du upplever det hela som orättvist så betyder det inte att logikens lagar om bevisbörda upphör.

Jag kan förstå att det är frustrerande att tro på någonting som inte kan bevisas. Det kallas inte "pseudovetenskap" av en slump.
Citera
2011-01-30, 12:06
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ånej ska vi ska ni,det här bevisar ju bara hur svårt det faktsikt är att både bevisa och motbevisa andlig existens och det är det tråden går ut på,visa hur svårt vi troende faktiskt har att bevisa det vi sett.Lika svårt blir det för icke troende att bevisa motsatsen.Tråden är helt galen men det var ju avsikten att visa vad ni ställer för krav om bevis från oss då ställer jag kravet tillbaka att ni bevisar oss motsatsen.

Men i slutändan är det ändå du som måste bevisa ditt påstående. Att hävda att det inte går att motbevisa duger inte. Men nu har du väl fått säga vad du ville ha sagt.
Citera
2011-01-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Påstående -> bevis för påstående -> accepterande.
Påstående -> inget bevis för påstående -> håna alla som kritiserar påståendet -> idiotförklaring.

Hade det varit på detta vis så tror jag allt hade varit frid och fröjd i detta forum. Men nu är det ju på detta vis istället: Påstående -> Idiotförklaring.
Citera
2011-01-30, 12:19
Medlem
amilofss avatar
Igår drömde jag om "att egyptenkrisen var starten på ww3", men jag kan inte bevisa att jag drömde om det, så då kan jag ju inte ha drömt det.

logik efter skeptikerlagen "utan bevis kan inget vara sant"

Öppet sinne,
Citera
2011-01-30, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Men i slutändan är det ändå du som måste bevisa ditt påstående. Att hävda att det inte går att motbevisa duger inte. Men nu har du väl fått säga vad du ville ha sagt.
Varför ska troende bevisa sina påståenden men inte ni andra!!det här visar ju bara hur svårt det är för båda sidor att bevisa eller motbevisa.En tråd som förmodligen blir låst snart men fick säga sitt om svårigheten från båda sidor att ge bevisföring.
Citera
2011-01-30, 12:24
Medlem
Okej, jag börjar

http://onlygashi.blogg.se/images/2010/real-ghost-photos_120538958.jpg
Citera
2011-01-30, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Okej, jag börjar

http://onlygashi.blogg.se/images/2010/real-ghost-photos_120538958.jpg
Nice try men fin bild i allfall
Citera
2011-01-30, 12:29
Medlem
Citat:
Jag har mina egna bevis efter alla andesyner genom hela mitt liv,men poängen med tråden är att jag kan omöjligt hålla fast en ande och visa upp den för allmänheten lika svårt är det för en skeptiker att bevisa att andliga inte finns så länge vi inte kan ta på dom.

M.a.o. poängen med tråden är att det inte finns några bevis för andars existens, ergo det bör presumeras att andar inte existerar. Enbart för att vissa individer visar upp schizofrena drag(en lekmans ord) så betyder inte det att andar finns.

Citat:
Varför ska troende bevisa sina påståenden men inte ni andra!!det här visar ju bara hur svårt det är för båda sidor att bevisa eller motbevisa.En tråd som förmodligen blir låst snart men fick säga sitt om svårigheten från båda sidor att ge bevisföring.

Varför ska en åklagare bevisa att en misstänkt har begått ett brott? Varför ska inte den misstänkte från första början behöva visa på sin oskuld? Ren logik den som för en tes ska visa på att den stämmer innan det finns något intresse av att motbevisa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in