Citat:
Ursprungligen postat av zona
Jag skulle säga somså att det är väl ändå bättre att göra det själv och lägga pengarna på dyrare (läs: bättre) saker än att ge dom i arbetskostnad. Alternativt bara byta själv till valfritt (efter handboken)
Byta oljan är simpelt, närmaste gör de själv hall. Hissa bilen ta en skiffnyckel och dra låss muttern under motorn. Medans oljan rinner ut tar du och byter oljefilter. Skruva tillbaka allt och fyll så mycket olja som behövs, sen avstämmer du med stickan så du har rätt mängd.
Stiften är ännu lättare, ut med gamla in med nya simpel as that.
Cupefilter sitter på olika ställen, google hjälper dig där.
Mekonomen har ALLT du behöver.
Det beror ju precis på hur man värderar sin egen tid. Jag lägger hellre min tid på att umgås eller att laga mat i stället för att ligga under en skitig bil en halv lördag, bara för att "spara" 200-300 kr.
En annan faktor att räkna med är hur mycket extra du tjänat om du jobbat på ditt ordinarie arbete, i stället för att byta olja. Räkna med att du får sätta bort minst tre timmar för att byta olja. Själva bytet går kanske hyfsat fort, men först ska du åka och köpa olja, filter mm sen ska du åka till en GDS hall (som också kostar nån hundring att hyra) göra jobbet, åka hem. Allt som allt så tar det en stund från att du lämnar hemmet tills du är tillbaka.
Om du i stället hade lämnat din bil, åkt och jobbat i tre timmar och sedan bara hämtat din färdiga bil så är det inte alls säkert att du öht förlorat några pengar alls, utan till och med gått lite plus.