2011-01-29, 22:14
Medlem
Jag måste snart byta olja o tändstift till min Ford.

Fick hem ett erbjudande i postlådan där FORD-verkstan tar typ 2600:- för att byta olja, filter, tändstift, kupefilter... låter väl som ett okej pris?

Men sen hitta jag denna hemsida: http://www.aklassbilvard.se/verkstad.php

SJUKT jävla bra priser, 599:- för allt det där??? Kan det stämma???

Vad säger ni? Vad väljer man? Kan man lita på en så billig verkstad?

VAD är rimligt pris för oljebyte, filter, tändstift?

Jag har noll koll. Hjälp tack!
Citera
2011-01-29, 22:21
Medlem
Annars är det sjukt enkelt att byta de själv.
Citera
2011-01-29, 22:28
Medlem
Globazs avatar
Det är väll bara arbetet som kostar 599kr tror jag. Delarna/oljan får du nog betala för också så det blir lite mer som du får betala.
Citera
2011-01-29, 22:39
Medlem
599,00kr är ju för arbetet bara(749,00kr ink. moms)

Sedan vad som är rimligt beror ju på vad du har för bil. (nej, bara Ford räcker inte som info) Sedan vad du ska ha för olja, standardstift eller v-line t.ex.

T.ex. till en Ford Focus kostar olja/oljefilter/tändstift/luftfilter/kupéfilter 1241,00kr på mekonomen.
Så om 2600,00 var ink. delar och arbete var det väl ett helt ok pris.

Lycka till.
Citera
2011-02-02, 23:00
Medlem
Flashen1961s avatar
Finns en bilverkstad i närheten där jag bor som tar 400:- för halvsyntet olja oberoende av bilmodell och 500:- för helsyntet. Då ingår även oljefilter och enklare kontroll av bilen vilket väl antagligen menas med snabbkoll under bilen om det finns rost som han kan tjäna pengar på att fixa .

Biltema tar 148:- för delsyntet 10-40 API SL och 54.90:- för oljefilter samt GDS som man då hyr en timme vilket lär gå på 120:- = ca 300:-. Iofs så brukar jag då tvätta bilen samtidigt och även inspektera under om det är något som behöver fixas snart men 400:- är då verkligen inte dyrt för att slippa göra oljebytet själv.
Citera
2011-02-02, 23:24
Medlem
Jag skulle säga somså att det är väl ändå bättre att göra det själv och lägga pengarna på dyrare (läs: bättre) saker än att ge dom i arbetskostnad. Alternativt bara byta själv till valfritt (efter handboken)

Byta oljan är simpelt, närmaste gör de själv hall. Hissa bilen ta en skiffnyckel och dra låss muttern under motorn. Medans oljan rinner ut tar du och byter oljefilter. Skruva tillbaka allt och fyll så mycket olja som behövs, sen avstämmer du med stickan så du har rätt mängd.

Stiften är ännu lättare, ut med gamla in med nya simpel as that.

Cupefilter sitter på olika ställen, google hjälper dig där.

Mekonomen har ALLT du behöver.
Citera
2011-02-03, 00:42
Medlem
PuncturedBladders avatar
På vissa Fordar måste man lossa motorn för att komma åt tändstiften.
Citera
2011-02-03, 08:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zona
Jag skulle säga somså att det är väl ändå bättre att göra det själv och lägga pengarna på dyrare (läs: bättre) saker än att ge dom i arbetskostnad. Alternativt bara byta själv till valfritt (efter handboken)

Byta oljan är simpelt, närmaste gör de själv hall. Hissa bilen ta en skiffnyckel och dra låss muttern under motorn. Medans oljan rinner ut tar du och byter oljefilter. Skruva tillbaka allt och fyll så mycket olja som behövs, sen avstämmer du med stickan så du har rätt mängd.

Stiften är ännu lättare, ut med gamla in med nya simpel as that.

Cupefilter sitter på olika ställen, google hjälper dig där.

Mekonomen har ALLT du behöver.
Det beror ju precis på hur man värderar sin egen tid. Jag lägger hellre min tid på att umgås eller att laga mat i stället för att ligga under en skitig bil en halv lördag, bara för att "spara" 200-300 kr.
En annan faktor att räkna med är hur mycket extra du tjänat om du jobbat på ditt ordinarie arbete, i stället för att byta olja. Räkna med att du får sätta bort minst tre timmar för att byta olja. Själva bytet går kanske hyfsat fort, men först ska du åka och köpa olja, filter mm sen ska du åka till en GDS hall (som också kostar nån hundring att hyra) göra jobbet, åka hem. Allt som allt så tar det en stund från att du lämnar hemmet tills du är tillbaka.
Om du i stället hade lämnat din bil, åkt och jobbat i tre timmar och sedan bara hämtat din färdiga bil så är det inte alls säkert att du öht förlorat några pengar alls, utan till och med gått lite plus.
Citera
2011-02-03, 16:02
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det beror ju precis på hur man värderar sin egen tid. Jag lägger hellre min tid på att umgås eller att laga mat i stället för att ligga under en skitig bil en halv lördag, bara för att "spara" 200-300 kr.
En annan faktor att räkna med är hur mycket extra du tjänat om du jobbat på ditt ordinarie arbete, i stället för att byta olja. Räkna med att du får sätta bort minst tre timmar för att byta olja. Själva bytet går kanske hyfsat fort, men först ska du åka och köpa olja, filter mm sen ska du åka till en GDS hall (som också kostar nån hundring att hyra) göra jobbet, åka hem. Allt som allt så tar det en stund från att du lämnar hemmet tills du är tillbaka.
Om du i stället hade lämnat din bil, åkt och jobbat i tre timmar och sedan bara hämtat din färdiga bil så är det inte alls säkert att du öht förlorat några pengar alls, utan till och med gått lite plus.

Nu var det ju inte 300 kronor det handlade om utan snarare 1200 kronor (olfa+stift+massa filter).
Sedan är det ingen höjdare kanske att meka på kvalitetstid men gör man det en tisdagskväll efter maten och barnen lagt sig ger det mig mer än att ligga i soffan och kolla på "Ullared". Inte superkul men tillfredställande.

Ser man till att handla delarna till ett oljebyte medan man ändå är ute och svänger tar det ju ungefär noll tid. Jag bor hyfsat centralt och gör nog ett olja+filter+stift-mek på en timma. Ställtiden är 30minx2 inkl inköp så 2 timmar totalt. Nu är vår bil fortfarande såpass ny så för att garantin ska gälla får man vackert lämna in den på MECA/Mekonomen/Märkesverkstad och det tar för mig mer tid än att göra jobbet själv.. :-)

De 1200 kronorna man sparade in på gör ju sig utmärkt på restaurang ;-)
Senast redigerad av Dagge1976 2011-02-03 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in