2004-08-18, 12:46
Medlem
tamaguchis avatar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=298437&previousRenderType=2
Citat:
Vissa gener är bättre än andra att ha om man siktar på ett OS-guld. Någon biologisk rättvisa finns inte. Det har naturen sett till. Därför går det redan nu, några dagar efter OS-invigningen, att säga: må bäste kenyan vinna långdistansloppen. Eller: må bäste sprinter med västafrikanskt ursprung knipa guldet på 100 meter. Ni övriga, mer bleksiktiga typer, har ingen större anledning att svetta ner er. Var glada om ni tar er till semi.

Den som tvivlar på denna ordning kan försöka smälta följande statistik. Av de 500 bästa tiderna på 100 meter innehas alla utom sex stycken av löpare med västafrikanskt påbrå. Kenyanska män har världsrekordtiderna på maraton, halvmaraton, 15-, 20-, och 25- kilometersloppen, samt 3000 meter. Kvinnorna har nästan lika många toppnoteringar.

Afrikanernas osannolika framgångar har självfallet fångat forskarnas intresse (man anar lika delar frustration som fascination), och de har avfärdat alla teorier som bygger på skillnader i miljö och livsstil. Det är inte den majsbaserade dieten eller det faktum att barnen får springa till skolan som får det att glöda under sulorna. Altitud över havet och träningsvanor har inte heller kunnat förklara den höga koncentrationen av superstjärnor från Kenyas Rift Valley.

Nej, orsakerna står att finna i biologin. Kenyanerna har lättare vader och en högre koncentration av ett enzym, som gör att de inte ansamlar mjölksyra i musklerna lika fort som löpare från andra delar av världen. Västafrikanerna har större andel "snabba" muskelfibrer och en kroppsbyggnad som formgjuten för explosiva sporter. Att det finns en genetisk bakgrund till dessa fysiologiska skillnader är forskarna övertygade om.

Med dessa fakta på bordet undrar jag nu hur någon längre tvärsäkert kan hävda att t.ex. afrikaner måste vara mentalt lika oss i biologisk mening? Om mängden enzymer i vader kan variera mellan olika etniska grupper så kan mängden proteiner och enzymer innanför pannbenet rimligtvis det också.
Citera
2004-08-18, 13:23
Medlem
MrSanderss avatar
Självklart är det så. Men det får man ju inte säga.
Citera
2004-08-18, 13:47
Medlem
BF_Swedens avatar
Korspostning är olagligt.
Citera
2004-08-18, 14:03
Medlem
tamaguchis avatar
...

Ja det är det men det har mycket stor relevans för båda forumen. Och det är inte säkert att folk som läser det ena också läser det andra.
Citera
2004-08-18, 18:26
Medlem
jaha jovissts avatar
rena 30-talet, uppfriskande ärligt och självklart totalt förbjudna åsikter. Står detta verkligen i DN ?
Citera
2004-08-18, 18:34
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tamaguchi
Ja det är det men det har mycket stor relevans för båda forumen. Och det är inte säkert att folk som läser det ena också läser det andra.
Jag håller med dig och bryr mig inte ett dugg om jag råkar se att någon postat i flera forum men jag ville bara upplysa vad flashbacklagen säger. Det är lätt att få en varning här.
Citera
2004-08-18, 23:14
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tamaguchi
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=298437&previousRenderType=2

Med dessa fakta på bordet undrar jag nu hur någon längre tvärsäkert kan hävda att t.ex. afrikaner måste vara mentalt lika oss i biologisk mening? Om mängden enzymer i vader kan variera mellan olika etniska grupper så kan mängden proteiner och enzymer innanför pannbenet rimligtvis det också.
"Afrikaner" är ingen enhetlig grupp. Om vissa folkgrupper i Kenya/Etiopien har mer av en viss enzym, betyder det inte att Gambianer också har det. Det är enfäldigt att korrelera allting med hudens reflektionsförmåga.
Citera
2004-08-18, 23:47
Medlem
Väldigt intressant att det tydligen är ok att uttrycka dessa åsikter. Här gör en person verkligen en riktig definition av ett folkslag (ras) i en stor tidning som DN. Konstigt att ingen har reagerat. Undrar hur rektionerna hade varit om han hade skrivit: Av alla de nobelpris som har vunnits i fysik så har XXX varit europeer och XXX varit afrikaner.

Kan bara tänka mig ramaskriet!
Citera
2004-08-19, 01:21
Medlem
%s avatar
"Därför går det redan nu, några dagar efter OS-invigningen, att säga: må bäste kenyan vinna långdistansloppen. Eller: må bäste sprinter med västafrikanskt ursprung knipa guldet på 100 meter." Må bäste vite man bygga OS-byn.
Citera
2004-08-19, 11:14
Medlem
Kallikless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Väldigt intressant att det tydligen är ok att uttrycka dessa åsikter. Här gör en person verkligen en riktig definition av ett folkslag (ras) i en stor tidning som DN. Konstigt att ingen har reagerat. Undrar hur rektionerna hade varit om han hade skrivit: Av alla de nobelpris som har vunnits i fysik så har XXX varit europeer och XXX varit afrikaner.

Kan bara tänka mig ramaskriet!

Man kan också undra hur reaktionerna sett ut om han skrivit om de idrotter som vita dominerar i. Nu är jag ingen större sportfanatiker, men jag kollar ibland och ser nästan alltid att vita dominerar i hoppgrenar (höjdhopp, stavhopp, längdhopp(?) och tresteg). Det borde rimligen finnas en biologisk förklaring till vitas överlägsna spänstighet. Annars så dominerar vita i grenar som cykling, men det lär ju åtminstone delvis ha en materiell förklaring.

Förövrigt hörde jag att om man slog ihop tidigare vinter och sommar OS så har 95% av medaljerna plockats av vita. Jag vet dock ej hur de räknat, vilka som innefattas i den vita gruppen, eller hur långt tillbaka de gick (kanske innan särskilt många afrikanska länder deltog). Om någon har tydligare siffror över detta så vore det intressant.
Citera
2004-08-19, 11:57
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallikles
Nu är jag ingen större sportfanatiker, men jag kollar ibland och ser nästan alltid att vita dominerar i hoppgrenar (höjdhopp, stavhopp, längdhopp(?) och tresteg). Det borde rimligen finnas en biologisk förklaring till vitas överlägsna spänstighet.
Eller så kan det ju vara så att det är fler vita som utövar dessa sporter?
Citera
2004-08-19, 12:34
Medlem
Kallikless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Eller så kan det ju vara så att det är fler vita som utövar dessa sporter?

Nja. Jag tycker inte att det duger som förklaring här, eftersom material inte är någon större faktor så borde det var bra mycket mera uppblandat om det inte förekom biologiska skillnader.

Men som sagt, det är möjligt att jag inte har en korrekt bild eftersom jag inte tittar så våldsamt mycket på sport. Finns det t ex många duktiga svarta höjdhoppare i toppen - så att skillnaden inte var lika tydlig som inom löpning, så skulle man ju kunna förklara det med fler utövare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in