• 1
  • 2
2011-03-04, 20:06
Medlem
Malleusus avatar
Xola är väl de som passar bäst till pizza och kebab. Har dock druckit öl till de i nödfall.
Citera
2011-03-06, 10:21
Bannlyst
Brukar dricka Pepsi eller sprite/7up till pizzan. Ibland tar jag ett glas saft eller mjölk istället.
Citera
2011-03-06, 10:35
Medlem
Tenbules avatar
Jag dricker ytterst sällan öl till pizza, tycker att pizza och cola matchar bäst. Kanske har något att göra med ens barndom. Jag minns att en klar majoritet ansåg pizza vara sin favoritmat ända från årskurs sex till sjuan/åttan ungefär, vilket gjorde pizza till någonting extra gott liksom. Något jag iallafall inte åt särskilt ofta, blev lyxmat. Och i och med att man var liten drack man ju inte direkt öl... Blev cola, och skapade kanske därefter en vana att det är en jävligt god blandning. Eller så är det helt enkelt bara svingott.

Rödvin skulle jag kunna tänka mig till någon fin pizza, som Fenrer sade i början av tråden. Det finns en restaurang här i krokarna som serverar en pizza med rucola, lufttorkad skinka, parmensan (minns inte helt), och den skulle jag kunna tänka mig är jävligt god med rödvin.
Citera
2011-03-07, 11:34
Medlem
Braumeisters avatar
Till pizza behövs ett öl med viss sötma men ändå hygglig beska. Wieneröl är nog det öl som passar bäst, där ölets sötma går perfekt till sötman från tomaterna, men det är ganska svårt att hitta i Sverige. NilsOscars Kalasöl funkar bra men även en maltig lager typ God Lager eller Dugges No 1 Lager smakar bra till pizza. När jag tänker efter funkar en mörk tjeckisk lager bra också. När det gäller rödvin skulle jag nog välja ett ungt fruktigt rödvin.
Citera
2011-03-07, 12:13
Medlem
Silverturks avatar
Jag föredrar något friskt till pizzan. Vanligt, kallt vatten går bra, lite citronvatten är bättre, ett torrt, vitt vin/torr cider fungerar också riktigt bra. En mustig dryck får snarare omvänd effekt. Söta bland/alkoholdrycker likaså.

Oftast blir pizzan hembakad. Då brukar det bli med några bättre ostar, bra skinka och en ordentligt tillagad tomatsås. Då vill jag inte skölja ner det med billig öl, Coca-cola eller någon skitgrogg.
Citera
2011-03-07, 13:20
Medlem
Gorks avatar
Öl tycker jag passar bäst, men cola eller vatten funkar också.
Citera
2011-03-08, 23:52
Medlem
Macla002s avatar
Beror vad som är på pizzan!

Till en vesuvio brukar jag köra ett lättare rött vin, till pizzor med räkor/skaldjur ett stramare vitt, till oxfilepizza eller dylikt kör jag på ett bastant rödvin.

Tycker att vin lyfter pizzan till helt nya nivåer. Läsk tycker jag är för sött, öl kan funka men då ska det inte vara några 3,5or!
Citera
2011-03-09, 11:45
Medlem
Gift44s avatar
Cola eller vin till pizzan. Cola eller vatten till kebaben. Kebabpizza undviker jag.
Citera
2011-03-09, 11:52
Medlem
Inget fel på öl till pizza om du frågar mig, men då ska det vara en ljus och lätt öl. Typ San Miguel, Estrella, Corona eller liknande. Sån öl man inte direkt dricker när man vill njuta av själva ölen ensam.

Annars rödvin tror jag inte riktigt på. Det skulle vara om vi snackar pretentiös finpizza. Stenugnsbakad med lufttorkad skinka, ruccola osv på. Men till en pizza vill man ju gärna ha något som är törstsläckande...

Men ja, för en vanlig pizza a'la random mellanösternpizzeria så är det vatten, öl eller läsk till. I den ordningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in