2011-01-29, 01:28
Medlem
Nihennas avatar
Låt oss säga att jag bestämmer mig för att konvertera till Islam, enbart för att sen göra mer eller mindre allt man inte får, jag går till moskén med en god pannbiff gjord på fläsk och nötfärs och mumsar på för att sedan dra fram vodkaflaskan och dra en redig klunk, eller att man om man går i skolan går ut som öppen muslim men vägrar ta emot den speciella maten man får utan tar av den vanliga, vad skulle konsekvenserna bli?

Om man lämnar Islam är det ju som vi alla vet dödsstraff som gäller, i alla fall enligt Islams lag, skulle jag då få femtioelva mord-galna musslor efter mig som enbart skulle försöka döda mig då jag inte följer islam och "lämnat religionen"?

Låt oss samtidigt säga att någon vill lämna Islam, är det verkligen så svårt att då bara hålla det för sig själv? Sluta besöka moskén och helt enkelt bara leva ett vanligt liv?
Möjligt att det är svårare för folk som är infödda och har en flukt fylld av muslimer men låt oss säga en som konverterat?

Vem är det som håller koll på att alla verkligen följer reglerna och lagarna som satts?
Citera
2011-01-29, 01:47
Medlem
Fenrers avatar
Det skulle inte hända ett skit, du skulle antagligen få det onda ögat av andra troende. Men så länge du inte gör en rondellhund av Mohamud så är du rätt safe.
Citera
2011-01-29, 01:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Det skulle inte hända ett skit, du skulle antagligen få det onda ögat av andra troende. Men så länge du inte gör en rondellhund av Mohamud så är du rätt safe.

Är inte muslimer motsägelsefulla då samtidigt då de verkligen MÅSTE lyda allt som står i Koranen då det bara finns EN tolkning som jag förstår det och det står tydligt "Döda alla som lämnar"?
Citera
2011-01-29, 01:52
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Låt oss samtidigt säga att någon vill lämna Islam, är det verkligen så svårt att då bara hålla det för sig själv? Sluta besöka moskén och helt enkelt bara leva ett vanligt liv?
Det är det många som gör i muslimska länder. Så länge du inte hädar och förnekar tron öppet och offentligt så funkar det hyffsat som jag fattat det.
Citera
2011-01-29, 02:27
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det finns lagskolor inom islam som tillåter alkohol. De gör det eftersom det så kallade alkoholförbudet är väldigt luddigt.
Citera
2011-02-15, 15:52
Medlem
Houranis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det finns lagskolor inom islam som tillåter alkohol. De gör det eftersom det så kallade alkoholförbudet är väldigt luddigt.

Vilka lagskolor pratar du om? Och vad är det som är så luddigt?

Klart och tydligt att alkohol är förbjuden.

"De frågar dig om rusdrycker och spel om pengar. Säg: "det ligger svår synd i bådadera men också något som kan vara människan till nytta. Det onda det medför är dock större än den nytta de kan få." (Koranen 2:219)

"Troende! Gå inte till bön om ni befinner er i omtöcknat tillstånd, utan vänta till dess ni vet vad ni säger." (Koranen 4:43)

"Troende! Rusdrycker och spel om pengar, alla hedniska bruk och spådomskonst är inget annat än djävulens skamliga påbud. Håll er borta från allt sådant, för att det ska gå er väl i händer. Djävulen vill med hjälp av rusdrycker och spel om pengar framkalla fiendskap och hat mellan er och få er att glömma Allah och plikten att förrätta bönen. Vill ni inte upphöra med allt detta." (Koranen 5:90-91)

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=6egrXwooB-k

Luddigt är det verkligen inte.
Citera
2011-02-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hourani
Vilka lagskolor pratar du om? Och vad är det som är så luddigt?

Klart och tydligt att alkohol är förbjuden.

"De frågar dig om rusdrycker och spel om pengar. Säg: "det ligger svår synd i bådadera men också något som kan vara människan till nytta. Det onda det medför är dock större än den nytta de kan få." (Koranen 2:219)

"Troende! Gå inte till bön om ni befinner er i omtöcknat tillstånd, utan vänta till dess ni vet vad ni säger." (Koranen 4:43)

"Troende! Rusdrycker och spel om pengar, alla hedniska bruk och spådomskonst är inget annat än djävulens skamliga påbud. Håll er borta från allt sådant, för att det ska gå er väl i händer. Djävulen vill med hjälp av rusdrycker och spel om pengar framkalla fiendskap och hat mellan er och få er att glömma Allah och plikten att förrätta bönen. Vill ni inte upphöra med allt detta." (Koranen 5:90-91)

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=6egrXwooB-k

Luddigt är det verkligen inte.

De säger att det kan vara av godo också? Om än i mindre mån än vad det är av ondo?

Då är väl passagerna där de pratar om död åt otroende betydligt tydligare, och de kan man ju tydligen kalla luddiga när man kallar Koranen fredlig. Då måste det om rusdrycker om något vara ännu luddigare.
Citera
2011-02-15, 17:01
Medlem
Houranis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
De säger att det kan vara av godo också? Om än i mindre mån än vad det är av ondo?

Då är väl passagerna där de pratar om död åt otroende betydligt tydligare, och de kan man ju tydligen kalla luddiga när man kallar Koranen fredlig. Då måste det om rusdrycker om något vara ännu luddigare.

Ortoende??? Du menar "De Otrogna" eller hur?

Kan du vara snäll och ta fram det du syftar på så läser vi det tillsammans och då menar jag hela stycket. Jag väntar.
Citera
2011-02-16, 21:17
Medlem
LaziOnes avatar
Det som skulle hända är att andra troende skulle tycka du var knäpp. Men, enligt Koranen så är Allah (Gud) förlåtande och skulle förlåta dig för alla de misstag du gjort.

Om du vill lämna Islam så får du det. Det som står ivägen är familj och vänner som inte vill att du ska göra detta. På sin höjd. Du skulle inte bli mördad om du skulle lämna Islam. Att du ens tror på detta tyder på din okunnighet om Islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in