Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-08-18, 00:33
Medlem
Hej!

Hur blir man samtalsterapeut? (Ej att förväxla med psykolog).

Är enda sättet dyra kurser hos företag typ Humanova? Finns något inom universitetsvärlden?
Citera
2008-11-11, 16:58
Medlem
fishermans avatar
Bumpar den gamla tråd!

Någon som vet om man kan plugga till samtalsterapeut utomlands? Gärna Kanada eller USA?

Tack på förhand
Citera
2008-11-11, 17:13
Medlem
shanghais avatar
Samtalsterapeut är inte en skyddad titel så du kan börja kalla dig det nu om du vill.

Det finns säkert ett par tusen olika samtalsterapeut utbildningar världen över där man lär sig allt ifrån att vara terapeut med rosenblad, regndroppar eller annat hokus pokus.

De flesta är enligt mig humbug då det krävs en djupare förståelse och mognad som människa för att kunna bli en god behandlare. Att läsa lite samtalsmetodik och att träna på kurskamraterna räcker inte. Att vara terapeut är att ha samma goda förståelse för beteende, tankar och känslor som civilingenjören eller läkaren har för sitt område. Och jag skulle definitivt inte gå till en "läkare" som gått en 6 månaders intensivkurs. Detta är också anledningen till att det inte finns någon legitimation från Socialstyrelsen eller någon högskoleutbildning; kvalitén går inte att garantera.

Önskar du att försörja dig går säkerligen humbugutbildningarna bra, människor som mår dåligt har ofta nedsatt kognitiva funktioner och är lättare att lura. Men vill du lära dig ett yrke som är av kvalité föreslår jag att söka dig till psykoterapeututbildningar Socialstyrelsen utfärdar legitimation för. Det är mycket roligare att kunna än att luras.
Senast redigerad av shanghai 2008-11-11 kl. 17:16.
Citera
2008-11-11, 17:32
Medlem
fishermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
Samtalsterapeut är inte en skyddad titel så du kan börja kalla dig det nu om du vill.

Det finns säkert ett par tusen olika samtalsterapeut utbildningar världen över där man lär sig allt ifrån att vara terapeut med rosenblad, regndroppar eller annat hokus pokus.

De flesta är enligt mig humbug då det krävs en djupare förståelse och mognad som människa för att kunna bli en god behandlare. Att läsa lite samtalsmetodik och att träna på kurskamraterna räcker inte. Att vara terapeut är att ha samma goda förståelse för beteende, tankar och känslor som civilingenjören eller läkaren har för sitt område. Och jag skulle definitivt inte gå till en "läkare" som gått en 6 månaders intensivkurs. Detta är också anledningen till att det inte finns någon legitimation från Socialstyrelsen eller någon högskoleutbildning; kvalitén går inte att garantera.

Önskar du att försörja dig går säkerligen humbugutbildningarna bra, människor som mår dåligt har ofta nedsatt kognitiva funktioner och är lättare att lura. Men vill du lära dig ett yrke som är av kvalité föreslår jag att söka dig till psykoterapeututbildningar Socialstyrelsen utfärdar legitimation för. Det är mycket roligare att kunna än att luras.

Nja håller inte med dig där! Har själv gått till en samtalsterapeut för några år sedan när jag kände mig väldigt nere, hjälpte mig oehört.

Och ditt förslag på psykoterapeututbildningar tar jag med en nypa salt då jag för något år sedan läste att bara 4 av 18 granskade utbildningar för psykoterapeuter får godkänt av Högskoleverket. Så skit kan man nog finna om alla utbildningar!!
Citera
2008-11-13, 16:53
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisherman
Nja håller inte med dig där! Har själv gått till en samtalsterapeut för några år sedan när jag kände mig väldigt nere, hjälpte mig oehört.

Och ditt förslag på psykoterapeututbildningar tar jag med en nypa salt då jag för något år sedan läste att bara 4 av 18 granskade utbildningar för psykoterapeuter får godkänt av Högskoleverket. Så skit kan man nog finna om alla utbildningar!!

Jag sa inte;

1. Att samtalsterapeuter inte kan hjälpa någon.

2. Att alla psykoterapiutbildningar håller måttet.

Jag sa;

1. Att gå samtalsterapeututbildningar ger dig inte tillräckligt med förståelse och kunskap för åta sig kvalificerade uppgifter. Jag är rätt säker att det skulle på 6 månader gå att utbilda någon till en lättare kirurguppgift. Men jag skulle inte vilja gå till någon som inte förstod människokroppen som helhet och inte hade förmågan att se symtom på allvarliga sjukdomar.

2. Att bli legitimerad av socialstyrelsen innebär en kvalitétsstämpel som garanterar att du skall utföra dina uppgifter på ett reglerat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in