2011-01-28, 20:50
Medlem
Millees avatar
Tjena kamrater!

Jag har via SSH kontaktat skolans system (?) och gått in i mitt konto, nu ere så att jag vill öppna en fil test.c och editera den. I skolan användes gedit så jag tankade ned gedit och nu när jag skriver gedit test.c & får jag detta svar:

my:~/lab1>gedit bits.c &
[2] 24185
my:~/lab1>
(gedit:24185): Gtk-WARNING **: cannot open display:

[2]- Exit 1 gedit bits.c

Jag är lite av en nybörjare angående SSH så var vänliga att förklara lite mer ingående och enkelt. Kan man använda sig av notepad++ för editering via detta sätt? Onödigt att tanka ner massa olika editeringsprogram om jag redan har ett.

Tack!

Edit: Använder mig av Windows 7 om nu det skulle vara relevant.
Senast redigerad av Millee 2011-01-28 kl. 20:53.
Citera
2011-01-28, 20:56
Medlem
Ondves avatar
Det funkar inte så att du installerar gedit på din dator, utan den kommer köra gedit från skolans när du startar det via ssh. Antagligen så är deras ssh inte inställt att det ska gå att köra grafiskt. Du får öppna dokumentet med typ nano eller liknande terminalbaserad editor.
Citera
2011-01-28, 20:57
Medlem
Kod:
ssh -X användare@server.foo 
Citera
2011-01-28, 21:03
Medlem
Millees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Det funkar inte så att du installerar gedit på din dator, utan den kommer köra gedit från skolans när du startar det via ssh. Antagligen så är deras ssh inte inställt att det ska gå att köra grafiskt. Du får öppna dokumentet med typ nano eller liknande terminalbaserad editor.

Aha så det går inte att öppna gedit via min dator jag har hemma? I skolan fungerar det prima att skriva gedit filnamn & för att gedit ska öppnas och så att man ska kunna editera.

Är ditt råd alltså att ladda ner nano?
Citera
2011-01-28, 21:05
Medlem
Millees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnap
Kod:

Och vad exakt händer när man skriver det där?
Citera
2011-01-28, 21:10
Medlem
Ondves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millee
Aha så det går inte att öppna gedit via min dator jag har hemma? I skolan fungerar det prima att skriva gedit filnamn & för att gedit ska öppnas och så att man ska kunna editera.

Nej, menar att du typ kan helt bortse helt från din dator när du loggat in via ssh på skolans. Det är som att du sitter där vid terminalen och de program du har är de som finns på den datorn.

Så du får köra den terminalbaserade editorn som skolans dator har. Prova om nano finns, så kör nano dinfil.c när du loggat in.
Citera
2011-01-28, 21:12
Medlem
angelofsins avatar
Citat:

Nano är förinstallerat på i princip alla Linux-distributioner och är en textbaserad textredigerare som du får köra genom ett terminalfönster.
Citera
2011-01-28, 21:23
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av adnap

Detta säger åt servern att använda klientens Xserver för att visa program. Skulle gissa att du behöver ha cygwin installerat på din windowsdator för att kunna använda det.

Såg att nano var nämnt som ett alternativ till grafiskt program och kan bara nicka instämmande samt tipsa om Emacs som kan allt (utom koka kaffe). Men det är oftast inte installerat från start.

Ifall du vill använda din egna editor så finns något som heter 'sshfs' men huruvida det fungerar under windows får google svara på.
Citera
2011-01-28, 22:18
Medlem
Millees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Nej, menar att du typ kan helt bortse helt från din dator när du loggat in via ssh på skolans. Det är som att du sitter där vid terminalen och de program du har är de som finns på den datorn.

Så du får köra den terminalbaserade editorn som skolans dator har. Prova om nano finns, så kör nano dinfil.c när du loggat in.

Nano funkade tack så sjukt mycket!!!!
Citera
2011-01-28, 22:59
Medlem
herrpages avatar
Citat:

Du får upp ett X fönster.
Men använd tex VIM istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in