2011-01-28, 20:29
Medlem
Hej,

Köpte precis en HP 625 (WS786EA) laptop och vill installera Linux på den, kanske Arch distron men det återstår att se, undrade om någon här har erfarenhet av denna burk och hur den hanterar Linux.

Specs för de som undrar:
Har för mig att jag såg någon nämna att den har en variant där SuSe är förinstallerat som de säljer i USA eller något.. men inte säker om det var just denna modell de menade.

Dessutom är Win7 home Premium redan installerat på den och jag verkar inte hitta någon installations-skiva i lådan.. vill nog behålla Win7 för säkerhets skull (om den börjar krångla med linux) men vafan är skivan?!

Tack på förhand.
Citera
2011-01-28, 20:36
Medlem
BastuSvens avatar
Nuförtiden så brukar inte skivan komma med. Istället om man behöver en omformatering så trycker man på de flesta datorerna "F10".

Tyvär, vet inte om den är kompatibel med Linux eller inte.

Mvh BastuSven
Citera
2011-01-28, 21:18
Medlem
angelofsins avatar
Det kommer troligtvis fungera helt utmärkt. Jag har en likadan grafikkrets och använder de "öppna" radeon-drivrutinerna och det fungerar perfekt. Vill du spela något krävande spel är det dock ATI:s drivrutiner som gäller.
Citera
2011-01-28, 21:47
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Även om det inte fungerar så kan det mycket väl automagiskt börja fungera efter ett tag. I och med att Arch är rolling release så kommer ju uppdateringar allteftersom. På min laptop sög det pung strax efter köptillfället. Wifi tappade anslutning var femte minut, HDMI ville inte skicka ut ljud och grafiken strejkade sporadiskt. Efter en månad var allt fixat och jag har kört Arch i 1,5 år utan problem.

Summan av kardemumman: Så småningom kommer det att bli Linuxkompitabelt även om det inte är det direkt. Ett tips kan vara att kika på http://www.linlap.com/
Citera
2011-01-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BastuSven
Nuförtiden så brukar inte skivan komma med. Istället om man behöver en omformatering så trycker man på de flesta datorerna "F10".

Tyvär, vet inte om den är kompatibel med Linux eller inte.

Mvh BastuSven
Ok, du verkar ha rätt.. den har någon dold "HP_RECOVERY" partition som väger 15GB.

Red.: Ok, är det någon som vet om det finns något wubi-liknande för arch? Alternativt hur man kan installera det utan CD-skiva/usb-stick från Windows?
Senast redigerad av Absurd-suprnovA 2011-01-28 kl. 22:56.
Citera
2011-01-29, 01:39
Medlem
En till fråga: Om jag väljer att formatera hela HDD, dvs. ta bort alla befintliga partitioner inklusive SYSTEM-partitionen som är något Win7 har skapat av någon anledning(googlade den här) och HP_TOOLS och HP_RECOVERY, kan man ladda ner win7 n¨ågonstans och använda cd-nyckeln som står på undersidan laptopen för att installera det?
Citera
2011-03-20, 01:21
Medlem
Ayla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absurd-suprnovA
En till fråga: Om jag väljer att formatera hela HDD, dvs. ta bort alla befintliga partitioner inklusive SYSTEM-partitionen som är något Win7 har skapat av någon anledning(googlade den här) och HP_TOOLS och HP_RECOVERY, kan man ladda ner win7 n¨ågonstans och använda cd-nyckeln som står på undersidan laptopen för att installera det?

Undrar samma sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in