2011-01-28, 19:16
Medlem
LaserTurkahns avatar
Jag har köpt 5 A.M.S femi och 10 Green-o-matic auto femi frön från Ickysticky, Lite OT men ja köpte även en ashäftig bong och nu ska jag plantera dem utomhus till våren. (inte bongen )

Jag har tänkt att plantera dem vid antingen bredvid eller på eller vi sidan om en åker eller vid en järnväg då inte många bryr sig om en suddig planta 10-20 meter därifrån. Kom med bättre ideer om ni har

Först tänkte jag lägga dem i blöt och plantera dem i mindre krukor i 1-2 veckor, går det med mindre tid med en lika stor överlevnadschans så posta det. Sedan ska jag plantera dem i 3/1 jord/leca på platsen jag valt och sedan inte komma tillbaka utom för att vattna/ skörda.

Tror ni det här kommer funka eller måste jag ändra tid/plats/sätt?
Btw jag vet om att folk kan komma så jag tänker på nässelsnår så inte ens den mest maniske skogsmullen kommer i närheten

Jag har läs på på den här sidan
http://www.fajaf.com/lokalt/utomhus.html
Senast redigerad av LaserTurkahn 2011-01-28 kl. 19:31.
Citera
2011-01-28, 19:30
Medlem
VVeeDs avatar
Tänk på att djur kan äta upp plantorna. Så lägg en stor ring med salt runt och pissa i området.
Citera
2011-01-28, 19:33
Medlem
LaserTurkahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVeeD
Tänk på att djur kan äta upp plantorna. Så lägg en stor ring med salt runt och pissa i området.

Tack jag ska nog salta och pissa(blir nog ändå nödig) ska även lägga hönsnät runt för att hålla djur borta
Citera
2011-01-28, 19:42
Medlem
vattholma-2s avatar
Vad hade du tänkt plantera utomhus, AMS eller g-o-m? Det enda råd jag kan ge dig är att inte tro att dina plantor inte hittas. Folk är väldigt bra på att hitta plantor och det är väldigt lätt att någon knallar runt i närheten och plötligt ser din lilla odling.

Jag ger dig rådet att köpa komocka som du tar med och planterar i. Kör en 10 liters hink som du skär upp botten på och fyller med mockan, gräv sedan ner hinken och plantera din planta i mitten. komocka säljs på 50 liters säckar så du kan få 10 hinkar/säck eller så kör du 5 liters hinkar som du skär ur botten på och gräver ner. Se till att inget problem med vatten uppstår, om det är torr mark kan du behöva springa ut ett par gånger i veckan när det är varmt.
Citera
2011-01-28, 19:52
Medlem
LaserTurkahns avatar

Båda då jag vill ha en massa till sommaren och sen en påfyllning till vintern i väntan på nästa säsong då det låter intressant och spännande med utomhus.

Sen tänkte jag lägga de i ett nässelsnår så ingen vill gå i närheten eller ca 300m+ från närmsta väg.

Och komocka+ hink låter bra.
Citera
2011-01-28, 20:05
Medlem
LaserTurkahns avatar
Brukar folk gå längs 5m breda bäckar utan en upptrampad stig elr bro i närheten?
Citera
2011-01-28, 21:20
Medlem
LaserTurkahns avatar
Hittade en fin sydöppen trädgräns där plantorna skulle passa in med ca 10 meters mellanrum utan anledning till promenader inom 100 meter
Citera
2011-01-28, 21:40
Medlem
Cheiross avatar
Har du ett kalhygge i närheten - helst ett lite igenvuxet och avskiljt sådant där inga går - plantera där!

Marken vid ett kalhygge har ofta för lågt pH och jorden är visserligen inte alltid den bästa. Men det går att lösa med lite kalk som du strör ut innan du ska odla, samt att planterar i gropar med kanske 5-10l köpt jord.

Hittar du ett sådant och har möjlighet att bära ut lite saker, så är det en mycket säker plats!
Citera
2011-01-28, 21:51
Medlem
LaserTurkahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Har du ett kalhygge i närheten - helst ett lite igenvuxet och avskiljt sådant där inga går - plantera där!

Marken vid ett kalhygge har ofta för lågt pH och jorden är visserligen inte alltid den bästa. Men det går att lösa med lite kalk som du strör ut innan du ska odla, samt att planterar i gropar med kanske 5-10l köpt jord.

Hittar du ett sådant och har möjlighet att bära ut lite saker, så är det en mycket säker plats!

Tack men nej tack det jag hittade är ett dike som ligger bredvid en åker nära mitt fiskeställle (inte inom synhåll) så jag kan gå 5min och se till dem utan misstanke på mina fiskedagar.

Fast annars kan ju området nära Klagshamn funka
Citera
2011-01-29, 22:31
Medlem
LaserTurkahns avatar
Har rekat några ställen idag, inga såg 100% bra ut, såg ett lovande dock. Ska fortsätta reka imorrn.
Laters,
Citera
2011-01-29, 22:51
Medlem
Nässelsnår ska väl vara bland det bästa vad jag vet. Röj upp en yta i mitten så att inte nässlorna stjäl allt ljus bara. Ingen som vill gå dit, perfekt kamouflage och dessutom förmodligen ypperlig jord.
Citera
2011-01-29, 23:21
Medlem
LaserTurkahns avatar
Jo har läst att nässlor ska vara jävligt bra men jag behöver ju inte bestämma mig förrän senvåren så jag väntar med att välja plats tills nässlorna växt lite, men jag rekar så att jag inte väljer en plats och ser att den är värdelös när det är försent.

Jag gjorde tråden tidigt då jag vill ha en skara followers och man vet aldrig hur saker utvecklas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in