2011-01-28, 18:59
Medlem
Hej! Jag skulle vilja höra lite om era åsikter angående vissa saker;

1. Varför finns lidandet i världen och för varje enskild människa? Är det något som gör att vissa människor drabbas av lidande och inte andra? I sådana fall, vad?

2. Vilka handlingar är goda respektive onda, vad är gott och vad är ont? (etik)
Vilka handlingar är rätt och vilka är fel? (moral)
Citera
2011-01-28, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OstKakans

1. Varför finns lidandet i världen och för varje enskild människa? Är det något som gör att vissa människor drabbas av lidande och inte andra? I sådana fall, vad?

Saxat från (högstadie)lärarens utdelade uppgifter???
Citera
2011-01-28, 19:01
Medlem
Zelogaths avatar
Religionskunskapen har dragit igång i skolan eller?
Tror det är meningen att du ska svara på detdär själv.
Citera
2011-01-28, 19:20
Medlem
Citat:

Minns den här uppgiften från högstadiet.

Mina svar:

1.
För att världen hämnas på mänskligheten för att såna som du finns.

2.
-De som leder till nåt gott (t.ex. läsk eller en pizza ) är goda.
-De som leder till nåt ont (t.ex. papercut eller ett slag på kulorna) är onda.
-Rätt är det man har rätt att göra (t.ex. gå i skolan och titta på tv.)
-Fel är det som man inte får göra (t.ex. knarka eller ha sex med lärarens 9åriga dotter.)

Citera
2011-01-28, 19:45
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:

Världen är ständigt under utveckling och inte perfekt. Vi är en del av världen och världen finns inte till enbart för vår skull. Rent fysiskt lidande finns som en varningssignal för att skydda oss från skada. Mentalt lidande kan definieras på många olika sätt men det har antagligen vissa funktioner, vi sörjer tex för att det gynnar oss som art att bry oss om våra närmaste.
Citat:
Ondska kan definieras som något som skapar onödigt lidande för medvetna varelser. Såsom sadism eller folk som skadar andra under falska föresatser (islam). Var man drar gränsen för när saker är en ondska eller endast en oförrätt eller ett moraliskt fördärv kan dock diskuteras.

Godhet blir då något som skapar icke nödvändig njutning och lycka. Godhet kräver att man gör något utöver det vanliga eller förväntade. Att hjälpa någon som man inte nödvändigtvis måste hjälpa tex.
Citera
2011-01-29, 12:17
Medlem
infects avatar
Citat:

1. Det är omöjligt att alla människor på denna planet skulle kunna sitta på toppen av klasspyramiden.

2. Handlingar är goda respektive onda beroende om man ser till individen eller helheten. Om man ser till en individ, är individens åsikt lika mycket rätt som någon annan åsikt. Vad som är rätt och fel handlar bara om att det är ex fler som tycker djurmisshandel är fel än rätt, där av är det fel.

Moral och etik är bara något vi har 'hittat på', jag tror egentligen människan och resten av universum bara 'är' och reagerar på tidigare reaktioner.

//infect
Citera
2011-01-29, 12:30
Medlem
Xploits avatar
Ingen uppenbar koppling till religion kan utläsas i TS frågeställningar. Trådstartens kvalité kan debatteras, men vi låter istället de lärda herrar i delforumet något längre upp ta ställning till om huruvida vidare existens är berättigad.
Religion -> Filosofi
/Mod
Citera
2011-01-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Religionskunskapen har dragit igång i skolan eller?
Tror det är meningen att du ska svara på detdär själv.

Jaha du, Johnny...
Citera
2011-01-31, 17:16
Medlem
Citat:

Det låter ju onekligen som en skoluppgift från gymnasiet eller lägre.

I sånna fall kan du i princip svara hur du vill så länge du har nån dålig förklaring till dina svar.

Kan hjälpa dig lite på traven men korta men fullt tillräckliga oneliners:

1. För att alla inte samma definition på icke-lidande. Varför visa drabbas mer en andra beror vanligtvis på att de har en definition på icke-lidande som är ganska avlägsen den stora massans.

2. Jag är nihilist så för mig finns inget rätt eller fel och därför inte heller gott eller ont. Jag anser ju att livet är en existens utan essens så därför blir uttryck som ont eller gott meningslösa då de kräver en essens.

Bara controll+c controll+v min text så lär du få minst få vg+...
Senast redigerad av vinas003 2011-01-31 kl. 17:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in