2011-01-28, 17:00
Medlem
TheSpacePopes avatar
När jag kom hem igår så var datorskärmen svart och datorn svarade inte. Jag startade om datorn och fick då detta meddelandet.

De erbjuder då två alternativ.

Launch startup repair (recommended)
Start windows normally

Det enda jag kommer ihåg att jag ändrat lite på samma dag var lite power-options i kontrollpanelen.

Jag googlade lite och flera skrev att man skulle försöka starta datorn i felsäkert läge. Tyvärr så har jag ställt in timeout = 0 eller 1 eller något där man väljer OS och felsäkert läge osv, och kan därför inte komma dit.

Jag försökte reparera windows med min "windows-cd" (usb-minne med windows 7 ultimate på), men det gick inte av någon anledning. Kommer inte ihåg meddelandet jag fick.

Jag gjorde då detta http://www.youtube.com/watch?v=GPKu4cf1_Os

Det hjälper inte heller.

Vad ska jag göra nu? Den verkar inte ens vilja boota mitt usb-minne längre efter den skiten.

Ska lägga in windows 7 på minnet nu igen för att återuppta mitt försök att reparera windows, eller för att iaf få tag i meddelandet jag får när den säger att det inte går och skriva det här.
Citera
2011-01-28, 17:16
Medlem
Du kanske har stängt av en hårdvara i power options.
Citera
2011-01-28, 17:24
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philosophic
Du kanske har stängt av en hårdvara i power options.

Nej, snarare tvärtom. Jag gjorde så att hårddiskar osv inte skulle sova osv om oanvända. Ville helt enkelt optimera efter prestanda och sket i hur mycket ström den drog.
Citera
2011-01-28, 17:34
Medlem
TheSpacePopes avatar
När jag startar upp med mitt usb-minne med windows 7 på och trycker på repair så kommer jag fram till mina två os. Jag trycker på det jag använder och sen "Next", men får då detta meddelande:

This version of system recovery options is not compatible with the version of windows you're trying to repair. Try using a recovery disk that is compatible with this version of windows".

Detta är dock exakt samma windows-version som jag har installerat. Sen så har man ju uppdaterat windows sedan dess, men det borde väl inte spela någon roll? Det är denna Windows 7 ULTIMATE x86 x64 Fully Activated August 2010-CHR som jag använder. x64 är den som är installerad.
Citera
2011-01-29, 02:08
Medlem
TheSpacePopes avatar
Jag formaterade hårddisken och ominstallerade Windows 7, men nu säger datorn istället:
"bootmgr is missing
press ctrl+alt+delete to restart"

Jag försökte boota genom hårddisken istället, men det gick inte heller.

Vad fan har hänt egentligen?
Och vad fan ska jag göra?

Evig kärlek till den som klarar av att luska ut vad problemet är och som kan hjälpa mig.

Är i princip självmordsbenägen för tillfället. Har varit utan min dator i över över 2 dygn!
Har dock inget rep och skulle inte orka leva mig med själv ifall jag pajade en full funktionsduglig nätverkskabel.

Seriöst, jag behöver verkligen psykiatrisk vård och frågan är om det kanske vore bäst ifall jag blev inspärrad på Lillhagen i några veckor. Antingen det eller så får någon hjälpa mig med att fixa min dator -

Panik!
Citera
2011-01-29, 09:59
Medlem
Fluonerosponges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
Jag formaterade hårddisken och ominstallerade Windows 7, men nu säger datorn istället:
"bootmgr is missing
press ctrl+alt+delete to restart"

Jag försökte boota genom hårddisken istället, men det gick inte heller.

Vad fan har hänt egentligen?
Och vad fan ska jag göra?

Evig kärlek till den som klarar av att luska ut vad problemet är och som kan hjälpa mig.

Är i princip självmordsbenägen för tillfället. Har varit utan min dator i över över 2 dygn!
Har dock inget rep och skulle inte orka leva mig med själv ifall jag pajade en full funktionsduglig nätverkskabel.

Seriöst, jag behöver verkligen psykiatrisk vård och frågan är om det kanske vore bäst ifall jag blev inspärrad på Lillhagen i några veckor. Antingen det eller så får någon hjälpa mig med att fixa min dator -

Panik!

http://www.howtogeek.com/howto/windo...windows-vista/

Vet inte om detta kan vara en lösning.

Lycka till!
Citera
2011-01-29, 10:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluonerosponge

Lycka till!

Samma länk 2 gånger, då måste det vara rätt
Citera
2011-01-29, 10:06
Medlem
Fluonerosponges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Samma länk 2 gånger, då måste det vara rätt

Såg inte det:s Måste blivit nått lagg:S
Citera
2011-01-30, 01:51
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:

Lycka till!

Som sagt så hade jag redan testat det. Fick då detta meddelande:

"This version of system recovery options is not compatible with the version of windows you're trying to repair. Try using a recovery disk that is compatible with this version of windows."

Jag formaterade om alla partitioner som hade OS på och installerade sen om win7 på nytt, vilket var något jag upptäckte precis efter jag påbörjat det att jag kanske inte hade behövt göra.

Av någon anledning vill nu min dator boota ifrån en hårddisk som inte ens har ett operativsystem. En hårddisk jag aldrig bootat ifrån tidigare. Riktigt skumt.

Aja, jag löste det iaf, även ifall jag förlorade en jävla massa viktig data. Men men, life goes on.

Tack till er som försökte ändå.
Citera
2011-01-30, 11:09
Medlem
Fluonerosponges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
Som sagt så hade jag redan testat det. Fick då detta meddelande:

"This version of system recovery options is not compatible with the version of windows you're trying to repair. Try using a recovery disk that is compatible with this version of windows."

Jag formaterade om alla partitioner som hade OS på och installerade sen om win7 på nytt, vilket var något jag upptäckte precis efter jag påbörjat det att jag kanske inte hade behövt göra.

Av någon anledning vill nu min dator boota ifrån en hårddisk som inte ens har ett operativsystem. En hårddisk jag aldrig bootat ifrån tidigare. Riktigt skumt.

Aja, jag löste det iaf, även ifall jag förlorade en jävla massa viktig data. Men men, life goes on.

Tack till er som försökte ändå.

Okej, skönt att det tillslut löste sig i alla fall.

Har du lust att berätta om hur du gick tillväga?
Citera
2011-01-31, 04:09
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Okej, skönt att det tillslut löste sig i alla fall.

Har du lust att berätta om hur du gick tillväga?

Det hela var väldigt konstigt. Jag tryckte bara på f12 (boot menu) när datorn startade och valde en sedan att starta ifrån en hårddisk som aldrig ens haft ett os installerat på sig. Först då kom jag in i windows. Tyvärr så prövade jag inte det innan jag formaterade om min systemdisk... Men skadan var hanterbar så jag är itne alltför upprörd. När jag ändå var på gång så tog jag dessutom bort några äldre oanvända partitioner och formaterade om dem också till en enda hårddisk igen, så jag fick skapat 300gb extra hårddiskutrymme, vilket var välbehövligt kan jag säga .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in