• 1
  • 2
2011-01-29, 18:58
Medlem
erlgs avatar
Abborre och älg på längden, tvären och bredden dominerade kosten i mitt barndomshem. Det är rätt mycket av den varan i min familjs kost också. Något som jag associerar till riktigt god husman är en subtil balans mellan syra, sälta och sötma. Detta gäller dillkött, kålpudding, kötträtter med lingon och sill. Det finaste exemplet torde vara sillbullar med russinsås.
Citera
2011-01-29, 19:16
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Abborre och älg på längden, tvären och bredden dominerade kosten i mitt barndomshem. Det är rätt mycket av den varan i min familjs kost också. Något som jag associerar till riktigt god husman är en subtil balans mellan syra, sälta och sötma. Detta gäller dillkött, kålpudding, kötträtter med lingon och sill. Det finaste exemplet torde vara sillbullar med russinsås.

Surf ´n Turf swedish style
Citera
2011-01-29, 19:21
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Surf ´n Turf swedish style

Ja, när du säger det så!
Citera
2011-01-30, 00:24
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Ja, när du säger det så!
Jag kunde jag inte låta bli, men skämt åsido så håller jag med dig. Mättande, enkla och rena smaker är vad jag tänker på när det gäller svensk husmanskost. Mycket fisk, mycket vilt och framförallt mycket fläsk och rotfrukter.
Citera
2011-01-30, 00:50
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tius
Hej,

I mina ögon är Svensk husmanskost rätter som vanliga människor lagar ofta. Några exempel är falukorv, makaroner, köttbullar, hamburgare. Är det här verkligen vad andra svenskar äter som vardagsmat?

Vilken mat växte ni upp med?

Äter ni annorlunda mat än vad ni gjorde när ni var barn?

Vad anser ni vara typiskt Svensk husmanskost?

Makaroner & Hamburgare kan väl inte falla under svensk husmanskost?
Citera
2011-01-30, 09:01
Medlem
christerys avatar
Snokar man lite på wikipedia ramlar man över denna lista.

# Blodpudding - Blodbaserad maträtt som steks i halvcirklar och serveras med lingonsylt
# Bruna bönor med fläsk
# Brännesnuda - En slags soppa där fläsklägg kokas med olika grönsaker
# Dillkött
# Falukorv
# Fattiga riddare - Formbröd som steks i pannkakssmet
# Gravad lax - Lax som läggs i en lösning av socker och salt
# Inlagd sill - Sill som lagts in i en ättiks- och sockerlag som smaksätts med olika kryddor
# Inlagd strömming
# Isterband - En lättrökt syrad grovkornig korv
# Janssons frestelse - En potatisgratäng med ansjovis (kan bytas ut mot skinka)
# Julbord - Ett slags smörgåsbord
# Julskinka - Rimmad skinka som griljeras med senap
# Kalops - Rätt på nötkött och lök som kryddas.
# Knäckebröd - Hårt bröd gjort på råg
# Korv stroganoff - En korvrätt som är inspirerad av biff stroganoff
# Kroppkaka - Potatisbaserade bollar med inbakat fläsk som ofta serveras med skirat smör och lingonsylt
# Kräftor - Skaldjur som serveras på en kräftskiva
# Kräm - Frukt som kokas med socker tills de är mjuka och får en lös konsistens
# Kåldolmar - En köttfärsfyllning som lindas in av ett vitkålsblad
# Kålpudding - Kål och köttfärs som tillagas i ugnen
# Köttbullar
# Köttsoppa - Soppa gjord på kött och rotfrukter som ibland drygas ut med klimp
# Lutfisk - Torrfisk som lagts i lut
# Ostkaka - Mjölk som ystas med ostlöpe till en kaka som tillagas i ugnen
# Palt - Potatis- och mjölbaserad deg fylld med fläsk som kokas i vatten
# Pannkakor/Plättar - Ägg, vetemjöl och mjölk som steks i en smörsmord pannkakslagg
# Pyttipanna - Tärningar av potatis, lök och kött samt valfria livsmedel som ugnsbakas eller steks i stekpanna. Brukar serveras med stekt ägg, inlagda rödbetor och ketchup
# Raggmunk - Pannkakssmet som blandas med riven potatis och steks sedan på samma sätt som pannkakor
# Sill - Sillfisk som används på många sätt
# Smörgåsbord - Svensk buffé
# Smörgåstårta - Smörgåsar i flera lager med många olika pålägg som liknar en tårta
# Strömming - Se sill. Samma art som sill fast fångad i Östersjön till skillnad från sill som fångas väster om Sverige.
# Surströmming - Fermenterad strömming
# Svartsoppa - Soppa som huvudsakligen består av buljong och blod som serveras vid Mårtengås
# Tjälknöl - Djupfryst kött (ofta älgkött) som ugnsbakas länge på 75 grader tills den når innertemperaturen 68 grader
# Västerbottensost - Svensk grynpipig ost
# Ärtsoppa - Soppa som görs på gula ärtor och spad från fläsk
# Äppelkaka - En vanlig efterrätt med äpple och pajdeg som ofta serveras med vaniljsås

Svartsoppa har jag då aldrig ätit, såg ett matlagningsprogram där dom gjorde den - skulle inte ens prova.

En bra jansson är ju guld värd.
Citera
2011-05-09, 23:33
Medlem
Vilken trist "husmanskost" många av er verkar vara uppväxta med. Verkar vara idel halvfabrikat...

Några rätter som är värda att nämnas är:

Dillkött
Fläskkarre med potatis, sås och gele/äppelmos
Köttfärsbiffar
Stekt strömming och hemmalagat mos
Stek i ugnen av lamm, vilt eller nötkött
Panerad torsk alternativt plattfisk med kokt potatis och remouladsås
Kalops
Ugnspannkaka
Raggmunkar med fläsk
Pannkaka/plättar/våfflor med hemmalagad sylt (gärna av blåbär eller hjortron) och grädde
Hemmagjorda köttbullar med kokt potatis, lingonsylt och grädd- eller brunsås
Tjälknöl
Renskav
halstrad sik/öring/röding/harr/gös
smörstekt aborre
dillstuvad potatis med lax
etc
Senast redigerad av Paganini 2011-05-09 kl. 23:46.
Citera
2011-05-10, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tius
Vilken mat växte ni upp med?

Äter ni annorlunda mat än vad ni gjorde när ni var barn?

Vad anser ni vara typiskt Svensk husmanskost?
Hemlagad finsk husmanskost; karelsk gryta, karelska piroger, potatis-, morots-, kålrotslåda, ärtsoppa, köttsoppa, finsk sommarsoppa (kesäkeitto), fisksoppa, mycket fisk eftersom pappa fiskade själv från både hav och sjö, ibland kalakukko (fisktupp), saltad svamp, hembakat finskt rågbröd och bullar, m m, men även en del sådant som också finns i den svenska husmanskosten som köttbullar, stekt fläsk, kåldolmar, och allt som kan göras av en halv gris till jul. I skolmatsalen var det mest svensk husmanskost.

Ja, jag äter till viss del annorlunda än när jag växte upp, jag är vegetarian och äter inte kött och fisk längre. Sedan älskar jag kryddstark mat och grönsaker i alla dess former och det blir en hel del internationella rätter jag lagar. Utbudet av nya grönsaker, antalet pasta- och rissorter, kryddor, bröd m m är helt annorlunda än när jag växte upp.

Ett par svenska husmansrätter som jag bara åt i skolan var rotmos med isterband och bruna bönor med fläsk, sen kan man väl räkna messmör som en del av den svenska husmanskosten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in