Citat:
Ursprungligen postat av Tius
Vilken mat växte ni upp med?
Äter ni annorlunda mat än vad ni gjorde när ni var barn?
Vad anser ni vara typiskt Svensk husmanskost?
Hemlagad finsk husmanskost; karelsk gryta, karelska piroger, potatis-, morots-, kålrotslåda, ärtsoppa, köttsoppa, finsk sommarsoppa (kesäkeitto), fisksoppa, mycket fisk eftersom pappa fiskade själv från både hav och sjö, ibland kalakukko (fisktupp), saltad svamp, hembakat finskt rågbröd och bullar, m m, men även en del sådant som också finns i den svenska husmanskosten som köttbullar, stekt fläsk, kåldolmar, och allt som kan göras av en halv gris till jul. I skolmatsalen var det mest svensk husmanskost.
Ja, jag äter till viss del annorlunda än när jag växte upp, jag är vegetarian och äter inte kött och fisk längre. Sedan älskar jag kryddstark mat och grönsaker i alla dess former och det blir en hel del internationella rätter jag lagar. Utbudet av nya grönsaker, antalet pasta- och rissorter, kryddor, bröd m m är helt annorlunda än när jag växte upp.
Ett par svenska husmansrätter som jag bara åt i skolan var rotmos med isterband och bruna bönor med fläsk, sen kan man väl räkna messmör som en del av den svenska husmanskosten.