2011-01-28, 09:48
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
(Sökte men hittade ingen tråd om detta, om det ändå finns så ber jag om ursäkt.)

Ja som topic lyder, varför låser man trådar som spårar ur? Nu talar jag om trådar där trådstarten är helt okej men som sedan översköljs av en massa OT, utvecklas till en chatt eller kommer att handla om något annat än den ursprungliga frågeställningen och därefter låses.

Jag har full förståelse för att moderatorer låser en sådan tråd tillfälligt för rensning, och det tycker jag bara att det är bra att ni gör, och jag har också förståelse för att ni till slut tröttnar på att rensa i en tråd med mycket OT och till slut ger upp hoppet om den. Dock så är jag tveksam till om jag tycker att man borde låsa dessa trådar permanent. Dels så borde inte ts straffas för vad de som svarar i tråden skriver och dels så tycker jag att det är bättre med en tråd med en massa OT än att man inte kan diskutera ämnet överhuvudtaget.

Å andra sidan så kanske man låser dessa trådar för att sätta ett exempel och visa att det inte är okej med en massa OT och för att det kanske finns risk för att OT-inläggen sprider sig till andra trådar.

Jag är kluven och vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta. Vad tycker ni? Ska man låsa en tråd som spårar ur eller är det bättre med en utspårad tråd än ingen tråd alls?
Citera
2011-01-28, 10:17
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Har faktiskt funderat på det själv. Det är ju givetvis synd om tråden går i lås om TS haft ett bra och gediget inlägg.

Men som jag lagt märke till det, så är det oftast trådar med en dålig trådstart som spårar ur. Men jag har dock ingen statistik på detta, men så upplever jag det.

Och om tråden faktiskt har ett diskussionsvärde, och att TS gjort en bra start, så tror jag inte den låses på lätta grunder. Det finns ju fall där man låst trådar för att öppna dom en eller två dagar senare. Då lugnar det oftast ner sig, och diskussionen kan fortsätta som vanligt.
Citera
2011-01-28, 10:19
Medlem
_Jago_s avatar
Ibland kan ju ett topic utvecklas till något annat än det var tänkt från början, och då brukar den låsas. Lite synd, för vissa trevliga och roliga trådar låses bara för att diskussionen inte stämmer överens med vad som som står i rubriken och var tänkt från början av TS...

I stället för att i större utsträckning kunna ändra topic och vara mer flexibla.
Citera
2011-01-28, 10:22
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Ibland kan ju ett topic utvecklas till något annat än det var tänkt från början, och då brukar den låsas. Lite synd, för vissa trevliga och roliga trådar låses bara för att diskussionen inte stämmer överens med vad som som står i rubriken och var tänkt från början av TS...

I stället för att i större utsträckning kunna ändra topic och vara mer flexibla.

Moderatorerna har ju möjligheten att bryta ut en diskussion från en tråd till en ny. Vissa är bättre på att använda funktionen än andra, men skulle gärna se ett ökat användande av denna funktion.

Men å andra sidan så vet jag inte hur krångligt det är för mod att göra det.
Citera
2011-01-28, 10:23
Medlem
Golachabs avatar
Jag låser trådar av flera anledningar. Där de är Off-topic och behöver rensas. Efter städning kan tråden låsas upp igen. Där TS frågeställning är besvarad och inget nyttigt kan tilläggas, men frågeställningen och svaren i sig kan vara intresse för framtiden så därför låses tråden istället för slängas i papperskorgen. Det går ju alltid att PM:a moderatorerna om att låsa upp tråden igen om man anser det vara befogat.
Citera
2011-01-28, 10:25
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Moderatorerna har ju möjligheten att bryta ut en diskussion från en tråd till en ny. Vissa är bättre på att använda funktionen än andra, men skulle gärna se ett ökat användande av denna funktion.

Men å andra sidan så vet jag inte hur krångligt det är för mod att göra det.
Det är en metod också. Det är inte allt för krångligt, men kan vara tidskrävande. I religionsforumet slutar var och varannan tråd med evolutionsteorins vara eller icke vara, oavsett vad tråden handlar om t.ex.

Edit: Tilläggas bör också att jag är ny moderator och inte alls har kunskaper och erfarenheter som många andra.
Citera
2011-01-28, 10:29
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Tycker ofta det är de roligaste och mest intressanta trådarna som låses. Kan inte förstå varför man inte bara kan låta dessa urspårade trådar leva vidare, gillar man den inte är det bara att skita i att läsa/skriva.
Citera
2011-01-28, 10:41
Medlem
Jopsiks avatar
Ja finns trådar som verkar låsas eller kastas i papperskorgen fastän själva trådstarten inte bryter mot några regler, vad bra att någon annan uppmärksammar samma sak så att det inte bara är min tolkning.
Skrev förut med en moderator som hävdade att detta inte skedde.

Kan tycka att i de flesta fall när trådar låses är det på grund av regelbrott i trådstarten, alltså TS allra första inlägg eller rubrik.
Att det förekommer rensningar av inlägg vet jag om. Ibland skriver moderatorn, "tråd rensad" ibland skriver han ingenting.

Ibland varnar dem för att göra någonting med tråden ifall folket inte håller sig till ämnet!
Vilket rimmar illa med mottot den moderatorn jag skrev med hade om att TS inte ska han ej straffas för vad andra användare skriver. vara ditt eget motto.
Det är ju inte heller bara tomma hot eftersom trådar bevisligen försvinner när TS inte brutit mot några regler.

Här kommer några exempel på trådar som låses vars första inlägg inte bryter mot reglerna (jag är ingen expert på reglerna så rätta mig om jag har fel):

Genitiv i walesiska? [Mod]
Citat:
Jag tänker inte rubricera om tråden en gång till, utan om det visar sig att TS vill diskutera om albanerna härstammar från illyrer, traker eller möjligen nåt helt annat, så får h*n göra det i en ny tråd under öppen flagg. Den här tråden låser jag och rensar för OT, eftersom den uppenbarligen har spårat ur helt jämfört med trådstarten.
/Mod.

Storbystade svenska bloggare part II[Mod]
Citat:
50 inlägg raderade, flera tillsägelser utdelade. Tråden har spårat ur fullständigt.
Därför låser jag nu, grattis att ni lyckades förstöra.
/mod

Varför frågar alla utlänningar
Citat:
Tråden har spårat ur. Låser.//mod.

Kändisar som visat musen
Förvisso en list-tråd men det är inte anledningen till att tråden låses.
Moderatorn rensar ju i tråden flera gånger utan att nämna något fel på trådstarten.
Blir extra tydligt när han ber folk hålla sig till ämnet och anger "tråden har spårat ur" som anledning till att låsa den.

Gävlebocken 2009
Citat:
Den här tråden har spårat ur totalt och jag tror att den är bortom all räddning.

Övrigt --> Papperskorgen

// Mod
Kosovoalbansk representant i Haag: Kosovos självständighet är permanent
Citat:
Låser då tråden gått helt OT. Det är ingen idé att be om upplåsning./Mod
Det börjar likna kärlek banne mig....iakttagelser om romanser på FB.
Citat:
Tråden har förvandlats till en chatt och hamnar därför i papperskorgen./Mod
Citera
2011-01-28, 11:39
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
(Sökte men hittade ingen tråd om detta, om det ändå finns så ber jag om ursäkt.)

Ja som topic lyder, varför låser man trådar som spårar ur? Nu talar jag om trådar där trådstarten är helt okej men som sedan översköljs av en massa OT, utvecklas till en chatt eller kommer att handla om något annat än den ursprungliga frågeställningen och därefter låses.

Jag har full förståelse för att moderatorer låser en sådan tråd tillfälligt för rensning, och det tycker jag bara att det är bra att ni gör, och jag har också förståelse för att ni till slut tröttnar på att rensa i en tråd med mycket OT och till slut ger upp hoppet om den. Dock så är jag tveksam till om jag tycker att man borde låsa dessa trådar permanent. Dels så borde inte ts straffas för vad de som svarar i tråden skriver och dels så tycker jag att det är bättre med en tråd med en massa OT än att man inte kan diskutera ämnet överhuvudtaget.

Å andra sidan så kanske man låser dessa trådar för att sätta ett exempel och visa att det inte är okej med en massa OT och för att det kanske finns risk för att OT-inläggen sprider sig till andra trådar.

Jag är kluven och vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta. Vad tycker ni? Ska man låsa en tråd som spårar ur eller är det bättre med en utspårad tråd än ingen tråd alls?
Det är aldrig OK med trådar som spårar ur, det är aldrig OK med medveten OT. Och ja, det är min bestämda uppfattning att OT föder mer OT. Så fort man börjar släppa OT, så anses det plötsligt vara OK att tramsa omkring i olika trådar, och hänvisa till att det ju minsann funkar "i den där andra tråden".

Får man då tillsägelser för OT så klagas det vilt över hur godtyckligt det är och hur moderatorerna gör skillnad mellan olika användare, och mellan olika avdelningar.

Om det som är OT i en tråd håller hög kvalitet och är en intressant sidodiskussion så kan man klippa ut dem och göra en egen tråd av dem, men det kräver en del extrajobb som kan undvikas om inblandade användare istället för att gå OT startar en ny diskussionstråd direkt där sidospåret behandlas. Visst, vi moderatorer är städkärringar på många sätt, men det åligger även användarna av forumet att ta lite ansvar ibland.

Ibland kan det också vara så att diskussionsunderlaget i en trådstart är något otydligt, men att man ändå friar hellre än fäller vid en första bedömning. Om det sen visar sig att i princip hela tråden utvecklas till ett OT-bonanza så har man antagligen gjort fel bedömning i första läget eftersom ingen klarar av att hålla sig till ämnet i trådstarten - och då kan det vara läge att låsa eller till och med papperskorga tråden.

Ibland kan det också vara så att en trådstart diskuterats på ett vettigt sätt i 30 sidor, men när ämnet börjar vara uttömt så blir det helt enkelt bara en massa skitinlägg istället (ryggdunkningar, oneliners, bumpar, off topic), som inte på något sätt för tråden framåt och bara genererar extrajobb för moderatorerna. I såna fall tycker jag också att en låsning är motiverad.

Jag kan även hålla med om att det är synd om TS straffas för att andra går OT, men oftast beror det i såna fall på att TS själv varit otydlig med vad som ska diskuteras i tråden. Om man är tydlig med sina frågeställningar och sitt diskussionsunderlag, så blir det betydligt mycket lättare för moderatorerna att hålla tråden på spåret och därmed också kunna hålla den öppen.
Citera
2011-01-28, 22:29
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Här kommer några exempel på trådar som låses vars första inlägg inte bryter mot reglerna (jag är ingen expert på reglerna så rätta mig om jag har fel):

Genitiv i walesiska? [Mod]

Storbystade svenska bloggare part II[Mod]

Varför frågar alla utlänningar

Kändisar som visat musen
Förvisso en list-tråd men det är inte anledningen till att tråden låses.
Moderatorn rensar ju i tråden flera gånger utan att nämna något fel på trådstarten.
Blir extra tydligt när han ber folk hålla sig till ämnet och anger "tråden har spårat ur" som anledning till att låsa den.

Gävlebocken 2009

Kosovoalbansk representant i Haag: Kosovos självständighet är permanent

Det börjar likna kärlek banne mig....iakttagelser om romanser på FB.

Bara för att vi ska vara på det klara med en sak. Innehåller trådstarten ett regelbrott (alla 1.xx och vissa 0.xx) så raderas tråden. I övrigt är en låsning eller en papperskorgning inte nödvändigtvis (och vanligtvis inte) en respons på ett regelbrott utan bara en av många åtgärder vi moderatorer har till hands för att hålla forumet på en bra nivå. Det är inget regelbrott att starta en tråd om ett redan existerande ämne, ändå gör vi moderatorer dagligen sammanslagningar av massor av trådar. Se en låsning eller en papperskorgning på samma sätt.

Alla aktioner vi moderatorer tar för att "bestraffa" regelbrott riktas mot den enskilde användaren, antingen genom ett raderat inlägg, en tillsägelse, en framröstad varning eller bannlysning. Utöver detta har vi även möjligheten till ett antal andra aktioner (som inte tas till för att "bestraffa"), däribland att flytta en tråd, låsa en tråd, klistra en tråd och så vidare.

/feldgrau
Citera
2011-01-29, 16:38
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
..
visst jag var lite full när jag skrev det där. Tycker inte det är fel att ni låser trådar heller, det är jättebra. Bara tänkte på en moderator som hävdade ni aldrig gjorde det om trådstarten är ok.
Keep up the good work!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in