2011-01-27, 21:37
Medlem
Är en 21 årig kille som aldrig har brytt mig om vad jag har på mig, utöver att det är skönt och att jag trivs med det. Kvalité är ju såklart viktigt, men jag skulle tro att det inte skiljer så mycket om man lägger till en tusenlapp för att få en liten logga på plagget.

Varför ska man låta andra (modeikoner? är osäker på terminologin här ) "bestämma" vad man ska ha på sig? Dvs vad som är "inne"? Skylta med dyra kläder som man kanske egentligen inte trivs med? Nu kanske inte alla (eller ens några?) känner så, men tror ganska många skulle välja ett plagg som är av ett känt/"fint" märke över ett plagg från X även om plagget från X är pyttelite skönare, bara för att kunna skylta med loggan?

Så till er modefantaster, vad är egentligen grejen med mode?

Försöker inte vara spydig eller otrevlig (om någon nu skulle tolka inlägget så), är bara nyfiken varför en liten påsydd lapp med en logga på kan höja ett plaggs värde med tusenlappar fastän billigare kan vara både snyggare och av bättre kvalité.
Senast redigerad av Kabelbounse 2011-01-27 kl. 21:41.
Citera
2011-01-27, 21:57
Medlem
Smerdyakovs avatar
Det du snackar om är inte mode, det är märkeshoreri.
Citera
2011-01-27, 22:08
Medlem
Det är skrattretande hur folk följer mode, speciellt tjejer. Ena månaden så ska det vara lowcut på jeansen, nästa ska de vara uppkörda i röven och uppe vid naveln.

Inte konstigt att mode-industrin tjänar så mycket pengar, dom har ju folket i en handske.
Citera
2011-01-27, 22:14
Medlem
mode har alltid funnits och kommer alltid finnas. mänskligt fenomen
Citera
2011-01-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
Det du snackar om är inte mode, det är märkeshoreri.

Jag är som sagt ute på hal is så fort jag ens använder ordet mode någonstans. Vad är då mode isåfall?

Edit: @Yuzo: Förstår inte varför faktiskt. Är enligt mig helt obegripligt att man skulle vilja klä sig i något bara för att det är "inne". Och vem "bestämmer" egentligen vad som är "inne"? Är det klädföretagen?
Senast redigerad av Kabelbounse 2011-01-27 kl. 23:55.
Citera
2011-01-28, 10:22
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Jag är som sagt ute på hal is så fort jag ens använder ordet mode någonstans. Vad är då mode isåfall?

Edit: @Yuzo: Förstår inte varför faktiskt. Är enligt mig helt obegripligt att man skulle vilja klä sig i något bara för att det är "inne". Och vem "bestämmer" egentligen vad som är "inne"? Är det klädföretagen?

För att vi är sociala djur som vill vara accepterade av den stora flocken. Att då hålla oss till trender visar att vi har något gemensamt med andra människor (även om det är endast kläderna) vilket underlättar kontakt. Sen gäller det ju förstås att kläderna accepteras av de sk trendsättarna, det är väldigt sällan majoriteten börjar använda plagg direkt från ett företag utan att det har gått via en lite skara människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in