2024-05-10, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Förstår inte varför du och andra kallar samlingen "Olofs tavlor"? Det framgår ju tydligt i artikeln att han bara är en av flera mellanhänder i konsthärvan. Självklart var inte tavlorna hans. Men han kan vara djupt insyltad i konstsmuggling och penningtvätt.
Att han sedan påstått att han ägt tre Picasso-tavlor (och fått dom beslagtagna) är en annan historia, och naturligtvis en av hans många grandiosa lögner.

Finns hur mycket verk av Picasso som helst. Finns många som inte kostar speciellt mycket. Sen kan det vara signerade litografier osv. Men även om det inte vore omöjligt så utgår jag från att allt Olof säger är lögn :P
Citera
2024-05-10, 13:09
Medlem
Olof behöver inte vara så pessimistisk inför att vara i häktet en tid. Alla kan se att han varken mått bra eller klarat ett liv i frihet. Det har mest handlat om en desperat jakt på ryktbarhet och kortsiktiga belöningar. I häktet kan Olof lägga om kosthållning och kanske äta mer råkosttallrik, bönväxter och dylikt. I kombination med fysisk träning och olika motivationskurser kan han han komma ur detta som en vinnare. Det finns också enklare former av arbete som kan fungera terapeutiskt. Stansa metallbrickor, slå in små paket, stöpa ljus, vika servetter o.s.v. Kanske börjar Olof med meditation och finner en inre harmoni. Möjligheterna är många och framtiden ljus. Carpe Diem.
Citera
2024-05-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag har läst igenom det väsentliga nu och det är solklart att Olof kommer att bli utlämnad. Dom har honom dead right and center.

Ett flertal köp har gjorts av undercover agenter och inget har levererats och det är väldigt tydligt att det var ett klart beräknat bedrägeri då Olof (tillsammans med sina kumpaner) levererade istället ett ägandebevis till kunderna så att Olof kunde via, t.ex PayPal, att "leverans har visst skett".

Det är också väldigt klart att USA kommer att vara intresserade av andra i denna soppan och och dom är ute efter något mer/annat för detta är ett "vanligt" bedrägerimål med allt vad som då brukar följa med by default (mail-fraud, money-laundering, etc).

Klart är också att Nordea verkar ha släppt igenom mycket som kanske inte skulle släppas igenom vilket man kan tycka är väldigt konstigt men det är en helt annan historia.

Det kommer nog att komma mer gällande konsten för det var märkligt tyst kring just det men jag kan ha missat det men det var inte fokus för USA i de dokumenten som jag såg iallafall.

Det känns som att USA har lagt upp ett case mot Olof men samtidigt har positionerat sig för något annat vilket inte USA behöver kommunicera till varken Spanien och än mindre, Sverige.

Samtidigt så vet Olof nog sannolikt vad detta skulle vara för, baserat på bedrägerimålets storlek i antal offer, summorna som är involverade och som nämnts, så snackar vi inga 2050 år utan ett relativt litet bedrägerimål i det stora hela.

Tror inte den sammanlagda summan och helheten ens nådde upp till $2,000,000 totalt (kan ha lite fel där) vilket får anses vara en låg summa i sammanhanget.

Klart är också att USA kommer att ta hela Olofs "förmögenhet" för dom vet precis vart pengarna ligger och dom har med största sannolikhet också koll på vart eventuella krypto ligger. Det är inte så anonymt som alla tror.

Skall bli spännande att följa detta.
Det är ju ändå intressant att dom haft så bra koll på honom, han har liksom varit körd redan från början av Escobar-historian eftersom att myndigheter varit med och lagt beställningar för att samla bevis. Sen har dom väntat för att slå till precis när preskriptionstiden för första brotten närmar sig.

Reitberg nämns aldrig vid namn även fast dom uppenbarligen känner till honom, som någon nämnde tidigare så kanske USA kom åt honom först och han agerar informatör mot Olof för att få en deal.

Dom har garanterat mer på honom när dom haft koll på honom under så pass lång tid. Frågan är väl om dom kommer åtala honom för mer.
Citera
2024-05-10, 15:37
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Olof behöver inte vara så pessimistisk inför att vara i häktet en tid. Alla kan se att han varken mått bra eller klarat ett liv i frihet. Det har mest handlat om en desperat jakt på ryktbarhet och kortsiktiga belöningar. I häktet kan Olof lägga om kosthållning och kanske äta mer råkosttallrik, bönväxter och dylikt. I kombination med fysisk träning och olika motivationskurser kan han han komma ur detta som en vinnare. Det finns också enklare former av arbete som kan fungera terapeutiskt. Stansa metallbrickor, slå in små paket, stöpa ljus, vika servetter o.s.v. Kanske börjar Olof med meditation och finner en inre harmoni. Möjligheterna är många och framtiden ljus. Carpe Diem.

Du lever i en fantasivärld.

Motivationskurser? Råkosttallrik?

Tror du att det är ett spa han skall bli skickad till med olika valmöjligheter?
Citera
2024-05-10, 15:42
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Frågan är väl om dom kommer åtala honom för mer.

Nej, de kan inte åtala honom för mer än det som har presenterats till Spanien däremot så kan det bli mer (mängder) fast inte nya åtal annat än de som låg till grund för utlämningen.

I undantagsfall så går det men då måste Spanien godkänna detta när väl Olof är i USA men det gör det land som godkänner utlämningen vanligtvis inte av olika skäl.

Av det som jag har sett, om Olof tar en Plea Bargain, så vidhåller jag fortfarande att det rör sig om ca 4 års fängelse i USA.

Det kan till och med bli mindre om Olof sjunger som en kanariefågel vilket han lär göra när han väl sitter där.
Citera
2024-05-10, 16:20
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Nej, de kan inte åtala honom för mer än det som har presenterats till Spanien däremot så kan det bli mer (mängder) fast inte nya åtal annat än de som låg till grund för utlämningen.

I undantagsfall så går det men då måste Spanien godkänna detta när väl Olof är i USA men det gör det land som godkänner utlämningen vanligtvis inte av olika skäl.

Av det som jag har sett, om Olof tar en Plea Bargain, så vidhåller jag fortfarande att det rör sig om ca 4 års fängelse i USA.

Det kan till och med bli mindre om Olof sjunger som en kanariefågel vilket han lär göra när han väl sitter där.
Men den kriminella organisationen fanns med och den kan ju utvecklas till något mer detaljerat.
Citera
2024-05-10, 16:26
Medlem
Satan vad fläskkotletten lär svettas på häktet. Lär knappast vara ac där han befinner sig.
Citera
2024-05-10, 16:55
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Men den kriminella organisationen fanns med och den kan ju utvecklas till något mer detaljerat.

Har ju inget med åtalen som rör Olof i sig med att göra.
Citera
2024-05-10, 18:25
Medlem
laxkaviars avatar
Citat:
Jag har läst igenom det väsentliga nu och det är solklart att Olof kommer att bli utlämnad. Dom har honom dead right and center.

Ett flertal köp har gjorts av undercover agenter och inget har levererats och det är väldigt tydligt att det var ett klart beräknat bedrägeri då Olof (tillsammans med sina kumpaner) levererade istället ett ägandebevis till kunderna så att Olof kunde via, t.ex PayPal, att "leverans har visst skett".

Det är också väldigt klart att USA kommer att vara intresserade av andra i denna soppan och och dom är ute efter något mer/annat för detta är ett "vanligt" bedrägerimål med allt vad som då brukar följa med by default (mail-fraud, money-laundering, etc).

Klart är också att Nordea verkar ha släppt igenom mycket som kanske inte skulle släppas igenom vilket man kan tycka är väldigt konstigt men det är en helt annan historia.

Det kommer nog att komma mer gällande konsten för det var märkligt tyst kring just det men jag kan ha missat det men det var inte fokus för USA i de dokumenten som jag såg iallafall.

Det känns som att USA har lagt upp ett case mot Olof men samtidigt har positionerat sig för något annat vilket inte USA behöver kommunicera till varken Spanien och än mindre, Sverige.

Samtidigt så vet Olof nog sannolikt vad detta skulle vara för, baserat på bedrägerimålets storlek i antal offer, summorna som är involverade och som nämnts, så snackar vi inga 2050 år utan ett relativt litet bedrägerimål i det stora hela.

Tror inte den sammanlagda summan och helheten ens nådde upp till $2,000,000 totalt (kan ha lite fel där) vilket får anses vara en låg summa i sammanhanget.

Klart är också att USA kommer att ta hela Olofs "förmögenhet" för dom vet precis vart pengarna ligger och dom har med största sannolikhet också koll på vart eventuella krypto ligger. Det är inte så anonymt som alla tror.

Tack för redogörelsen.
Citera
2024-05-10, 23:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Vad tror du om Olofs påståenden i förhör (eller i samtal med sin advokat) att han vet var över 300 av Escobars bankkonton finns och att han fick handha det minsta utav dem på strax över 70 miljoner dollar?
Kan tänka mig att USA är sugna på den infon.
Senast redigerad av Giant Squid 2024-05-10 kl. 23:39.
Citera
2024-05-11, 00:10
Medlem
Kan Goffas "krimkrets" vara den tjuvtjocka snubben Cp-tobbe von nästäppa rest runt med?
Citera
2024-05-11, 07:08
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad tror du om Olofs påståenden i förhör (eller i samtal med sin advokat) att han vet var över 300 av Escobars bankkonton finns och att han fick handha det minsta utav dem på strax över 70 miljoner dollar?
Kan tänka mig att USA är sugna på den infon.

Jag kan gå in i en lång lista på varför det skulle vara högts orimligt att så vara fallet än mer med tanke på att Olof säkerligen skulle ha antagit erbjudandet.

Du kör beräknade bedrägerier för nickles & dimes men du tackar nej till 70millar USD som bara landar i ditt knä?

Du tror att Roberto lever som en luffare medvetet men har egentligen miljarder på konton som bara står där?

Tjena.

Olofs motivering att skapa en snyfthistoria för att "rädda mig från jänkarna och skicka mig till Sverige" är också ganska så hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in