Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Nej, det handlar, enkelt uttryckt, om vilken jurisdiktion som har att hantera en eventuell vårdnadstvist. Det krävs inte alls att man skulle bo fast på ett visst ställe på heltid.
För det första ger förstås inte ett instagramkonto där någon primärt postar skrytbilder då de är ute och reser en komplett bild av någons liv. För det andra innebär inte ens ett rejält resande att rekvisitet för habitual residence inte skulle vara uppfyllt.
Detta stämmer inte. Han kan absolut gorma om att frun tagit barnet och i de flesta jurisdiktioner anses det som ett grovt övertramp av en förälder att göra något sånt, både i den lokala lagstiftningen och alldeles i synnerhet när det är fråga om konventionens fall där någon dessutom gör det internationellt.
Han behöver vidare inte bevisa något, utifrån vad som framgått hittils*). Han motsätter sig att barnet förts bort från hans vårdnad och har inlett den juridiska process (gått till polisen). Nu är det upp till henne att försöka bevisa att han gett henne lov eller att det fanns legitima undantagsskäl av den sort konventionen innehåller.
*)Jag är medveten att eftersom det rör sig om Olof K så kan man inte vara säker på sanningshalten i något som han kommunicerat. Men om grundfakta stämmer och hon tagit barnet utan tillstånd så har han som utgångspunkt en utmärkt juridisk situation.
Jag kan tänka mig att problem för Olof i detta fallet är att de inte har en fast punkt i tillvaron.
Hela familjen är luffare som reser runt i världen, ständigt från en plats till en annan (lite som zigenare).