Citat:
Ursprungligen postat av Failbook
Eftersom att en stor del av alla trådar är enkla frågor som inte förtjänar en egen tråd, och dessa får oftast ett korrekt svar mycket snabbt. Vore det inte bättre med en FAQ eller liknande i alla forum, där man kan ställa enkla frågor utan att starta en ny tråd?. Med detta menar jag trådar som endast innehåller en simpel fråga, och inget diskussionsunderlag. Och det finns många av dessa.
Mitt förslag lyder som följande: Skapa en "FAQ&enkla frågor tråd" i alla forum. Då skulle man slippa alla idiotiska frågeställningar. Förutsatt att idioterna kan fråga i rätt tråd.
Klistrade ämnen läser väldigt få, en tråd som inte är klistrad, men har många visningar&svar drar automatiskt till sig fler..
I Grafisk formgivning har vi båda typer av "officiella" trådar. Alltså både klistrade frågetrådar och "fria" frågetrådar med många svar. Till detta har vi en klistrade länktråd med tydliga beskrivningar till alla trådar för kortare frågeställningar, samt ett allmänt meddelande som länkar till just denna tråd. Vi har med andra ord försökt alla sätt som jag kan komma på - men ändå postar folk egna trådar för skitfrågor konstant. Varför?
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Problemet är inte att faq saknas för de finns i vissa forum men folk kan inte ta sig tid att söka och läsa i dessa utan letar bara efter "nytt ämne" knappen.
Därför.
Tilläggas bör ju att en FAQ givetvis kan plocka upp den andel av användare som faktiskt läser denna typ av trådar, så det skadar ju inte att ha en. Men helt av med problemet blir vi nog aldrig.