2011-01-27, 19:24
Medlem
Sennis avatar
Hade ett rådgivningsmöte på banken idag angående bolån. Allting såg bra ut fram tills kreditprövningen, då bankens interna upplysning påvisade att en amortering av ett mindre lån i samma bank hade gått till inkasso. Förklarade läget för rådgivaren; avbetalningarna på lånet sköttes via autogiro, samtidigt som månadens inkomster överfördes till ett sparkonto, vilket resulterade i att det fattades pengar på huvudkontot en viss månad. Jag märkte ingenting förrän brevet från inkasso damp ned i brevlådan. Kravet betalades direkt. Inkasso kopplades således in på grund av ett dumt misstag från min sida och inte för att jag låg dåligt till ekonomiskt (hade några hundra tusen kronor på sparkontot). Detta hände för ett par månader sedan och alla avbetalningar har skötts felfritt sedan dess.

Rådgivaren upplyste mig om att hon var tvungen att diskutera detta med sin chef och eventuellt ta utredningen ännu högre upp i maktordningen. Beslutet kommer att dröja minst en vecka. Vad tror ni, kan jag hoppas på annat än ett negativt besked? Det handlar om ett lån på dryga 4 miljoner kronor.
Citera
2011-01-27, 19:34
Medlem
Staffords avatar
Låter löjligt tycker jag, gå och hör med en annan bank. Så länge du inte har betalningsanmärkningar så ska det inte vara nån fara. Jag har haft nån räkning till inkasso jag med nån gång men bolån har inte varit nåt problem.
Citera
2011-01-27, 19:36
Medlem
Whiteliess avatar
Alltså, du bör inte oroa dig. Det låter på dig som att du är en mkt trogen och bra kund hos din bank. Är det så att ett sånt här ärende skulle ställa till det för dig och ditt lån, eller ens försämra 0,1% av din förväntade ränta på eventuellt bolån, så kan du hota med att byta bank.

Där kommer de inte se att du haft ett ärende som svängde förbi inkasso och du kommer inte ha några problem när det kommer till det i alla fall.

Så, om du inte får lånet eller får det besked du vill ha, säg till dom att du byter bank.
Citera
2011-01-27, 20:20
Medlem
Jag håller med föregående inlägg och vill egentligen bara framhålla att du inte behöver oroa dig.

Att banken reagerar på en misskött räkning är egentligen bara positivt, det man skulle kunna klaga på om man verkligen vill är "rådgivarnas" mandat att fatta egna beslut. Fattar inte att relativt enkla frågor ska tvingas skickas vidare till högre instanser.
Citera
2011-01-27, 21:04
Medlem
Sennis avatar
Tack för era lugnande svar. Tanken på att hota med bankbyte har slagit mig, men jag var inte riktigt säker på att det var rätt taktik. Jag ser mig själv som en rätt så obetydlig kund med bankkonto, sparkonto och smärre billån. Men ni har givetvis rätt, jag har ingenting att förlora på det.

Om vi nu ponerar att jag får ett negativt besked och byter bank, kommer jag ha två kreditförfrågningar i bagaget (billån och bolån i nuvarande bank). Jag känner till att man inte ska ha för många kreditförfrågningar, men hur många är för många?
Citera
2011-01-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senni
Jag känner till att man inte ska ha för många kreditförfrågningar, men hur många är för många?

Det beror helt på vad förfrågningarna gäller. Är de välmotiverade har de ingen betydelse alls såvida du inte ansöker via internet.
Citera
2011-02-04, 22:30
Medlem
Sennis avatar
En uppdatering för de intresserade:

Över en vecka efter rådgivningen har jag fortfarande inte fått besked. Jag får vänta ytterligare en vecka, eftersom mitt ärende måste skickas vidare i maktordningen. Kan någon med insyn i bankvärlden förklara för mig hur det kommer sig att den ovannämnda överträdelsen resulterar i att självaste bolagsstyrelsen (nåja...) tycks behöva fatta beslut om mitt lånelöfte? Jag förstår ärligt talat inte alls allvaret i det hela. Upplys mig gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in