2011-01-27, 17:50
Medlem
Har försökt avsluta ett bankkonto hos Ica-banken Mitt bankkort blev även klippt i bitar (och jag skickade det via post till banken). Fick sedan bekräftelse via post att mitt bankkonto var avslutat. Detta var för ett halvår sedan! Vad tror ni händer? Jo, får årsbesked och annan information via posten idag. Som visar att mitt bankkonto fortfarande existerar hos denna bank. När man kontaktar dem, måste man ha säkerhetsdosa och visst lösenord (3 eller 4 siffror). Hallå, jag har inte kvar det då det avaktiverades för ett halvår sen *Suck*

Har tydligen även kvar pengar på bankkontot, men jag kommer inte åt dem. Bara för att jag saknar lösenord och dosan. Behövs även om man försöker ordna överföring till annan bank (där jag har mitt nuvarande bankkonto) på annat sätt (alltså inte bara internetöverföring).

Ica-banken vill även få mig att skaffa dosa, lösenord och få mig att betala olika avgifter etc igen. Så att jag kan komma åt mina pengar och flytta dem till min nuvarande bank. Har ju inte kvar lösenord, dosa eller kortet då det skulle spärras (och kortet skulle klippas i bitar så att ingen kan använda det igen).

Har ingen lust att betala och skaffa resten som krävs för att kunna komma åt mina pengar. Vad gör man nu? För att kontakta banken (både via telefon, post etc) så krävs säkerhetsdosan och lösenord (både enligt hemsidan och kundtjänst på telefon). De har ju inget bankkontor. Kan inte gå till närmsta ICA-affär, för jag har inte kvar bankkortet (dock "bonuskortet" där man får poäng när man handlar mat, men det kortet är INTE kopplat till bankkontot). Så kan inte plocka ut pengarna på det sättet. Samtidigt vill jag ju avsluta bankkontot och det kan man inte göra i en ICA-butik. Vill inte ha något mer att göra med denna bank. Vill alltså få mina pengar och sedan avsluta kontot.
Citera
2011-01-27, 19:38
Medlem
Whiteliess avatar
Vad säger kundtjänst mer exakt när du ringer in och meddelar detta?
Citera
2011-01-27, 22:00
Medlem
Ta med dig årsbeskedet och knalla ned till din vanliga bank och be dom hjälpa dig att avsluta kontot.
Citera
2011-01-27, 22:17
Medlem
storm79s avatar
har du haft pengar där under 2010 så är det väl klart att du får ett årsbesked? du har ju haft kontot under året.
Citera
2011-01-28, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Vad säger kundtjänst mer exakt när du ringer in och meddelar detta?

De vill vara säkra på att ingen har "stulit" min post och fått tag på årsbeskedet (där mitt kontonummer finns), och försöker föra över pengar till sitt eget konto. Någon form av bedrägeri alltså, så de vill att jag ska kunna bekräfta att det är jag personligen som flyttar pengarna. Vilket man tydligen gör med sifferkod och dosa.

(Tydligen förekommer en del kreditkortsbedrägerier etc via posten. Allt folk beställer någon form av bankkort i falsk namn, och drar till den brevlådan och får kortet och pinkod. Tydligen misstänker ICA-banken att något liknande kan förekomma med årsbesked och kontonummer. Då man måste legitimera sig på bankkontor/anväda dosa på internetbanken, så har de andra rutiner via telefon).

Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Ta med dig årsbeskedet och knalla ned till din vanliga bank och be dom hjälpa dig att avsluta kontot.

Hur ska min vanliga bank (dvs SEB) kunna hjälpa mig avsluta ett konto hos ICA-banken? Har varit medlem/kund hos SEB länge (sedan jag var barn pga mina föräldrar), och skaffade ett konto hos ICA-banken för 2 ½ år sen. Så det är inte så att jag först hade konto hos ICA-banken och sen gick över till SEB.

Citat:
Ursprungligen postat av storm79
har du haft pengar där under 2010 så är det väl klart att du får ett årsbesked? du har ju haft kontot under året.

När jag avslutade kontot plockade jag ut pengarna i form av kontanter. Men på något vis kom det in pengar i efterhand, vilket jag såg i årsbeskedet.
Citera
2011-01-28, 07:53
Medlem
miqqqas avatar
Prova att skriva ett brev till dem att du har begärt att få ditt konto avslutat vilket du även har fått bekräftat att det är, men att du nu med årsbeskedet har fått veta att det inte är det samt att du har pengar på kontot. Begär att kontot avslutas och att likviden förs över till ditt bankkonto xxxx. Eller begär att pengarna flyttas över till ditt bonuskort helt enkelt? De kan ju se att det tillhör samma person så det borde inte vara några konstigheter?
Citera
2011-01-28, 07:59
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Haha hände mig en liknande sak. Har fått ett årsbesked från ICA banken där mitt konto tydligen är övertrasserat, samt fått en påminnelse avgift och övertrasserings avgift.

Ringde kundtjänst, jag sa "Har inte använt kontot på typ 2 år, vad är det som händer" får till svar "Att kontot inte är använt sen 2009" men kan inte kolla på dina uppgifter utan din personliga kod. Så nu sitter jag här och väntar på att de ska skicka en kod hit så jag kan ringa och se vad fan som händer. Och med min vanliga tur så har väl nya utgifter kommit.
Citera
2011-01-28, 09:53
Medlem
meches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyZorro
Hur ska min vanliga bank (dvs SEB) kunna hjälpa mig avsluta ett konto hos ICA-banken? Har varit medlem/kund hos SEB länge (sedan jag var barn pga mina föräldrar), och skaffade ett konto hos ICA-banken för 2 ½ år sen. Så det är inte så att jag först hade konto hos ICA-banken och sen gick över till SEB.

SEB kan skicka ett avslutsuppdrag till ICA-banken och be att de sätter över pengarna på ditt SEB konto.
Citera
2022-02-15, 17:33
Medlem
ICA Banken och ICA's hemsida är nere.

https://www.expressen.se/dinapengar/...r-betalningar/
Senast redigerad av BOLS 2022-02-15 kl. 17:45.
Citera
2022-04-27, 15:13
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
ICA-Banken tänker avsluta kortdosorna efter hand och enbart ha en privatdosa som alternativ till mobilt bank-id.

De mörkar en del och det går inte att få tydligt besked om detta på hemsidan, men antagligen innebär det att Internet-köp enbart blir möjliga med mobilt bank-id.

Tekniskt har deras hemsida blivit en katastrof det senaste året och det kommer upp varningar för att Firefox 99 (den senaste) inte stöds. De har tagit bort sina uttagsautomater. Och om de nu lägger alla ägg i samma mobila bank-id-korg för autentisering blir deras single-point-of-failure-säkerhet helt undermålig. Ett nytt mobilt bank-id kan enbart skaffas med det gamla, inte med kortdosan längre, så länge den nu varar, annars är det en lång process med pass eller nationellt ID-kort som gäller.

Antingen har de anställt klåpare på IT-avdelningen eller sitter det skit i ledningen. Eller både och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in