2004-08-17, 15:36
Medlem
själv är jag ganska basic och tråkig. favoritmärket är fender och gitarren telecaster. även i viss mån stratta och jaguar. de senare skall helst ha humbucker i stalläget, men telens diskant älskar jag.
Citera
2004-08-17, 15:47
Medlem
Dr. Löhks avatar
Gibson SG '61 Reissue.
http://www.gibson.com/products/gibson/sg/SG61Reissue.html
Det är en fråga om fingertoppskänsla.
Citera
2004-08-17, 16:14
Bannlyst
Svart Tele är snygg... Skön till rena grejer...

Till metal äger en Gibson Explorer a la Hetfield Eller Jackson V om man föredrar Megadeth...
Citera
2004-08-17, 16:18
Medlem
Hm, gillar P90 gitarrer har en Epiphone Coronet -64 superlätt, behaglig hals & grymt ljud mkt trevlig! Kommer nog att försöka få tag på fler varianter... Har också en LPjr (till salu). 61 reissue SG har jag haft en tyckte att halsen var för tunn & platt plus att det var väldigt dålig akustisk ton i den, men den kanske bara var ett tråkigt ex? Gibsongitarrer ligger mej varmt om hjärtat överlag, skulle jag ha en Fender så är det väl Jazzmaster, Jaguar, Mustang & en del Telemodeller, gillar inte Strata!

För övrigt skulle jag kunna tänka mej en del Gretschar 50-60tal, Mosrite likaså. Mest gamla grejer alltså ...
Citera
2004-08-18, 03:01
Medlem
Prs

För mig är det ultimata just nu en PRS Custom24. Ger mig allt jag behöver och lite alternativ glädje då alla inte har. En nackdel är stämplen som numetal-gura den har... Men man brukar få tyst på folk genom att visa femläges-switchens möjligheter och den gudomliga känslan
Citera
2004-08-18, 07:01
Medlem
ugglans avatar
det finns ingen "bästa elgitarr", allt hänger på vilket sound du vill ha. Då bör dessa faktorer räknas med: träslaget, strängar, pickups, bridge, effekter och stärkare.

Själva gitarren handlar väl mest om looks och bekvämlighet att spela på.

själv gillar jag ljudet från emg 81r och en digitech metalmaster, brukar kunna få till riktigt skönt ljud då.
Seymour duncan SH-8 invader pickups är ett annat bra alternativ för metal-lir, har fått ut helt brutala ljud ur dom.
Citera
2004-08-18, 14:09
Medlem
Russinkungens avatar
För mig är det bara Telecaster som gäller. Har en gräddgul liten älskling som jag kan få ur rätt sköna ljud ur..
Citera
2004-08-18, 14:27
Medlem
SweTechs avatar
bäst vet jag inte men en gitarr som jag skulle vilja äga är Gibson Les Paul Black Beauty
Citera
2004-08-19, 02:38
Medlem
idorus avatar
Jag är ingen metalgurist, men skönaste gitarren jag spelat på var ändå en Ibanez RG 570 som en polare har. Halsen är ungefär lika tunn som tejp och jag lovar och svär på att allt blir enklare att lira på en sån. Mikrofonerna klarar de flesta stilar av musik, även fast de helt klart är till för att rockas på.

PRS gör jävligt snygga guror ja, men i USA-serien har de typ bara tre modeller på gitarrkroppar: McCarty (som går igen i Customserien och typ alla deras övriga guror fram till Archtopen), Santanamodellen (som jag börjat föredra på senare tid eftersom nu alla PRS-guror ser likadana ut) och Single Cut (som tydligen tagits ur produktion tills vidare pga bråk med Gibson om konturerna).
Deras budgetmodeller är lite mer originella, det finns en modell som är väldigt lik en strata, samt en singlecutmodell med P90-mickar som jag hört ska vara bra.

Själv är jag sugen på Fenders senaste American Fat Telecaster med en humbucker i halsposition och en single coil i stallet. Jag lirar rock men tycker att humbuckerdist börjar bli för konventionellt inom genren. Röd kropp och svart plektrumskydd. Mums
Citera
2004-08-19, 02:42
Medlem
MooGyMaNs avatar
ja gillar telecasters och les paul, fast den skönaste gitarr jag lirat på va en danelectro som ja testade hos musikkrängaren en gång itaiden (kommer inte ihåg modell)...
Citera
2004-08-19, 06:03
Medlem
Trots att jag spelat gitarr i ett antal år har jag aldrig varit något riktigt pryl-freak inom det här området. Allt jag kan uttala mig om är vilken gitarr jag tycker är vackrast - och det är en klassisk les paul med vacker djupröd och eldig sunburst. Nostalgi är jag inte intresserad av, så hellre relativt ny med platta digitala mickar - än gammal och rostig.
En sådan skönhet gör sig lika bra på väggen som i stärkaren. Det tekniska jiddret ger jag inte mycket för.
Citera
2004-08-19, 16:22
Medlem
Perriss avatar
Gibson ES-335, vilket mästerverk! Tyvärr är jag bara förunnad att äga kopian, en Epiphone men vilket sound och vilken kropp, vackare än den vackrase kvinna.

Jag får gåshud. Underbar bluesmaskin med bett!

/perris
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in