Japp, det stämmer. Gooogle har nu under press från bland annat MPAA och RIAA censurera ordförslag som har med olaglig fildelning. Jag har själv testat skriva BiTorrent och torrent och de dyker inte längre upp i listan som förslag på sökord.
Själv så bryr jag mig inte så mycket om att de gör detta då de flesta vet ju redan vad de ska söka på. Men det känns lite märkligt då torrent används för lagliga nerladdningar.
Senast redigerad av nicke157 2011-01-27 kl. 13:48.
Det framgår inte helt i TS post, men det är själva autocomplete-funktionen som försvunnit.
Dvs om man började skriva "utorr" förut så skulle Google föreslå "utorrent" som sökord, denna funktion är nu borttagen. Även Rapidshare och alla ord som innehåller "torrent".
Ja visst, om det får antipiraterna att känna sig nöjda som om de verkligen skulle ha åstadkommit något så är jag glad för deras skull. Är de glada är jag glad! Jag tror däremot verkligen inte det stör mer än kanske 1% av världens alla fildelare. Vem använder Google som sin primära söktjänst för torrentfiler och är dessutom lat nog att vänta på att Google ska skriva 'torrent' åt dem.
Ja visst, om det får antipiraterna att känna sig nöjda som om de verkligen skulle ha åstadkommit något så är jag glad för deras skull. Är de glada är jag glad! Jag tror däremot verkligen inte det stör mer än kanske 1% av världens alla fildelare. Vem använder Google som sin primära söktjänst för torrentfiler och är dessutom lat nog att vänta på att Google ska skriva 'torrent' åt dem.
Det intressanta är väl snarare att diskutera sökmotorns val att censurera de specifika termerna. Det är ju ett uppenbart ställningstagande.
Citat:
Ursprungligen postat av RapidShare
A search engine’s results should reflect the users’ interests and not Google’s or anybody else’s