2004-08-17, 14:03
Bannlyst
Nå?
Själv bryter jag nacken av abboren och slår helst ihjäl gäddan med lämplig påk. Kan dock bli lite skabbigt om ögon och lossnar.
Hörde någon gång att om man sätter kniven paralellt med nacken (inte på tvären) så kolar gäddan direkt, men har bara testat detta en gång och det gick väl sådär...
Vad är era knep?
Citera
2004-08-17, 14:50
Medlem
Aardwolfs avatar
Småfisk knäcker jag nacken på och gädda slår jag med min hemmagjorda bonk.
Samma gäller andra större fiskar " BONK"
Citera
2004-08-17, 15:08
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Jag har bara behövt ha ihjäl en fisk en enda gång,
och då gick det väl inte som det skulle direkt...

Jag hade fått en gädda (ganska så stor, hann aldrig väga den dock...)
och farsan som brukar vara den som har ihjäl fiskarna var ute på en båttur.
Livrädd för den kraftigt protesterande besten som jag med möda lyckats manövrera upp på bryggan, så bestämde jag mig för att inte ta ut draget förräns den var död.
Tänkt och gjort, jag började knata upp mot huset med gäddan skuttandes och släpandes efter mig i spöt för att hitta något bra verktyg att ha ihjäl den med.
Väl uppe på verandan, så får jag småpanik, eftersom jag inte vill orsaka onödigt lidande genom att söla med avlivningen.
Jag tar tag i en skyffel som står lutad mot verandatrappen och tänker att "en rejäl däng eller två, så är han slut".
Men fanskapet visar sig vara seglivat, och paniken av att han aldrig slutar röra på sig gör att jag bara fortsätter att slå besinningslöst.
När pappan väl kommer hem så har hans yngsta dotter tillverkat en fin, stor pöl av gäddfärs, fjäll och skinn på verandan.
Och om man tittar noggrant, så kan man fortfarande se att draget sitter i en bit käke.

Flera år efteråt så kunde man fortfarande hitta gäddfjäll mellan plankorna...
Citera
2004-08-17, 15:28
Medlem
Balkongståarns avatar
Aborre och mört bryter jag nacken av. Större fisk får smaka på prästen. Avliva med kniv tror jag inte på.
Citera
2004-08-17, 17:25
Medlem
fulltexts avatar
Jag brukar låta fiskarna ligga i båten tills de dör självmant.
Citera
2004-08-17, 19:22
Medlem
Fiskar i havet, får torsk, makrill och vittling. Till dessa håller jag i knivbladet och dänger skaftet i nacken/huvudet på fisken. På detta vis slipper jag blodstänk i båten.
Citera
2004-08-17, 19:36
Bannlyst
Mindre fisk bryter man nacken på.

Större fiskar är enklast att avliva genom att sätta kniven(vanlig morakniv duger) mittimellan och en bit ovan för ögona,och sedan trycka in den,samt därefter pressa ner knivskaftet en bit mot ögona för att göra snittet större.
Citera
2004-08-17, 19:45
Medlem
KaZibers avatar
Bryta nacken av både småfisk och större om jag inte har en kniv inärheten.
Citera
2004-08-18, 05:11
Medlem
Velovices avatar
Nacken

Nacken knäcker jag på de mindre fiskarna, även gädda om jag skulle få för mig att ta upp en sådan skräpfisk.

Annars så är prästen effektiv. Men låt för helvete inte fisken självdö.
Citera
2004-08-18, 05:20
Medlem
typhios avatar
Strömming och mindre kastar man i hinken så dör de nästan direkt. Svärmor tyckte jag var barbarisk och satte igång och knäcka nacken på all strömming vi fick upp... vi fick över 20 liter den dan så hennes tumme var ganska mör (över 10 år sedan, då det fortfarande fanns fisk i innerskärgården) .
Abborre-Röding, knäcker man nacken på, tumme i munnen och ryck till.
Modell större drämmer man till med ngt hårt i skallen.

Cheers
Citera
2004-08-18, 11:15
Medlem
hagge3s avatar
Abborre och annan småfisk bryter jag nacken av nuförtiden, men när man var mindre hade man roligare.

Vi (jag och brorsorna) stod alltid på en ganska låg brygga när vi var mindre och fiskade i en sjö. När man fick napp så ryckte man till utav bara satan och drog spöt bakåt så att fisken flög genom luften, när den satt fast på kroken. För att sedan dunsa ner i byggan så det skvätte.
Men då fiskade vi bara för att det var kul att göra så.
Citera
2004-08-18, 15:20
Bannlyst
De fiskar jag bonkar får alltid smaka priest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in