2011-01-27, 02:38
Medlem
Hallå! Jag misstänker att jag har någon form av trojan. Idag bröt någon in sig på mitt Paypalkonto och spendera några hundralappar på mitt kredikort. Paypal spärrade kontot efteråt och meddela att någon antagligen hade kommit in på mitt konto.

Jag har antivirusprogram och jag använder fullständigha undersökningar någon gång i månaden. Tidigare när jag haft trojaner, så har mitt antivirusprogram kunnat spåra dem.
Kan det varas värt att formatera hårddisken? Vad ska jag isånafall lägga i backup? Allting utom mapparna "program" och "program (x86)" (då dessa kan innehålla virus).
Finns flera andra problem oxå. Köpte detta som en OEM dator, och min cd nyckel till windows 7 stod antagligen inskrivet på mitt gamla chassit. Dessvärre finns inte originalchassit kvarr, då en vän hjälpte mig att byta chassit förra året. Löser sig detta om jag bara skaffar en skiva med windows från någon kompis? Spelar det någon roll om jag tex sparar grafikkortmappen Nvidia?

Sorry för alla dessa dumma frågor, jag vill bara se till att vara ordentligt informerad innan jag gör något drastiskt.
Citera
2011-01-27, 03:21
Medlem
Zapplines avatar
Lättast är väll att be någon som kan det om hjälp, men det ända du behöver spara egentligen är de filer och mappar som innehåller saker du inte kan skaffa igen, det vill säga dokument du skrivit på din dator, bilder som du har i datorn men ingen annanstans och liknande ting som du inte kan hitta någon annanstans igen så att säga. Allt annat som drivrutiner och liknande kan du alltid hämta hem igen antingen från internet eller så har du väll förmodligen skivor till grafikkort, moderkort, ljudkort osv.

Angående ditt W7 så finns ofta produktnyckeln på chassit, ja det stämmer, så om du nu gjort dig av med chassit utan att skriva ner din W7 kod, mycket dumt, men räds icke det finns en lösning, ring till Windows support, (nummer kan man säkert hitta om man googlar lite) berätta för dom hur det ligger till så kommer dom att guida dig rätt och du kommer få en ny nyckel och ditt W7 kommer att vara gediget och fint igen.

Så:
1. Spara de filer och mappar du vill ha kvar som du inte kan skaffa via nätet osv.
2. Ring Windows support. Deal Done!

Mvh Zappline
Citera
2011-01-27, 04:52
Medlem
Har inga skivor till varken moderkort, grafikkort eller ljudkort. Är relativt säker på att det inte medkom när jag köpte datorn.
Så med andra ord är jag fucked ? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in