2011-01-27, 02:25
Medlem
Jag r inte sjlv s superkunnig i omrdet d jag inte r srskilt intresserad av moral utver metaetik mjligtvis, men anyways... internalismen har uppenbara problem med tanke p hur ofta man "knner" att man nd borde gra ngot (typ sknka lite pengar) men nd inte gr det. Drfr r det ltt att bli externalist istllet, men jag menar att det r rttp roblematiskt ocks pga:

Om vi ltsas att externalismen r sann, dvs moraliska vrderingar kan inte pverka beteende ver huvud taget, d fr man en del underliga resultat. T.ex. kan man frga sig varfr vi ver huvud taget har moral om den inte tycks fylla ngon evolutionr funktion (reglering av beteende i samhllet), men n mer problematiskt r det faktum att, givet externalismen, det r fullt mjligt att den med de allra "ondaste" handlingarna p jorden r extremt moralisk i sinnet, och vice versa. r det verkligen rimligt att anta att den med de mest vackra/dygdiga/whatever handlingarna p jorden genom livet samtidigt har en fruktansvrt vulgr moral dr denne tycker det r helt rtt att ta barn levande samtidigt som man ddar vnner familj och husdjur fr skojs skull.

Jag r vldigt oinsatt, s jag kan mycket vl ha missat ngot. S upplys mig! Spontant knns en SVAG internalism mest rationell d jag inte tror moral pverkar beteende i hg utstrckning men nd lite (samt har evolutionr betydelse ven indirekt genom att den pverkar andra viktiga funktioner som grupptillhrighet osv).
Citera
2011-01-27, 11:56
Medlem
LucNNs avatar
Hej.

Har inte sjlv koll p omrdet, s vill nog lsa upp lite innan jag evt. skriver mer. Hittade dock denna uppsats frn Stockholm: http://academia.edu.documents.s3.ama...690/morint.pdf

Det r ngon svensk (dock r texten engelsk), och den verkar vara en bra infring i argumenten fr en ngorlunda hllbar internalism m.h.t. moral.

Citat:
2.1. What kind of theory is internalism?
When internalists claim that if a person has the opinion that it
would be wrong of her not to perform a certain action, then she
will be motivated to perform that action, the implications could
be of various kinds. What many would agree to even self-proclaimed opponents of internalism is that if a person has the opinion that it would be wrong of her not to perform a certain
action, then probably she will be somewhat motivated to perform that action. An interesting form of internalism makes a stronger claim, but which? Some authors take internalism to be
a conceptual truth, a truth about the meaning of expressions
such as Lisa is of the opinion that it would be morally wrong to
administer capital punishment; for some this truth is supposedly discovered in an analysis of our use of such expressions, for others it is the result of stipulation. Others seem to think that internalism is a theory about metaphysical necessity, whatever that might be, while others still seem to conceive of it as an empirical hypothesis about natural necessity, a hypothesis to be supported by psychological and perhaps biological theory. The version of internalism to be discussed in this essay will
be related to conceptual or linguistic issues as well as speculative psychology. Put a bit roughly, it claims that:

(1) There is a kind of psychological state moral motivation details of which are added in this chapter.
(2) Peoples opinions about the moral rightness or

wrongness of actions their moral opinions consist of
moral motivation.
Conceived of in this way, internalism is on a par with claims
familiar from empirical science, such as the claim that water is
constituted by a compound of oxygen and hydrogen, or that
temperature is mean molecular kinetic energy. In other words,
it is not a claim to be settled a priori. For example, claim (1)
invites criticism and support from psychological theory and
observation, and the characterization of moral motivation given
in this chapter aspires to a certain psychological realism. Moreover, (2) makes relevant evidence that has been invoked for and against analyses of moral language, since it is hard to see what
our opinions about moral rightness and wrongness could be if not the kind of psychological states we typically express when we make moral statements, that is, when we use moral language. (See sections 2.2 and 2.6.) Nevertheless, (2) does not explicitly say anything about moral language: it is a claim about certain psychological states moral opinions and moral motivation and as such open to refutation or vindication by observation of and theorizing about these states, not just with
reference to the workings of moral language.

The bet is that this interpretation of internalism makes a
variety of arguments in the literature relevant without adding
anything obviously implausible to what most internalists have

Mvh
Citera
2011-04-05, 22:12
Medlem
LucNNs avatar
Okay, jag har frskt lsa upp p etik lite.

Du verkar frga in till internalism mht. motivation. Att en moralisk dom ndvndigtvis motiverar. Eller mer "tekniskt": Om moralisk agent, Simon Larsson, fller en moralisk dom P, d r Larsson ndvndigtvis i ngon grad motiverad att handla i verensstmmelse med dommen P.

Ditt frsta bekymmer, att internalism ledar till att man ndvndigtvis motiveras till handling, r i verkligheten inte s farlig. Som du sjlv sger i slutet, s kan man vara mjuk internalist. Dvs. att man kan tillta att det finns mot-motivationer som r starkare n den, du fr av omdmet. Tnk dig den inre knslan, att man vill ge pengar, som sedan utlser en inre kamp, dr ens snlhet eller liknande vinner. Det kan kvalificeras som en motivation - det hnde ngot inom dig, som liksom drog dig mot en viss handling, men du vervann dragningskraften.

Det andra, att externalism implicerar, att moraliska grundar aldrig kan motivera, r fel. Det skulle rcka om en enda grund inte motiverade als (vilket ska distingveras frn att den vermanas av andra motivationer). Fast jag har inte koll. Fr tervnda igen senare.
Citera
2011-04-06, 21:39
Medlem
LucNNs avatar
Hittade den tekniska skillnaden mellan mjuk internalism och mjuk externalism. Den mjuka internalismen sger, att ett omdme ger en pro tanto motivation att handla. Det vill sga att motivationen skulle vara tillrcklig om och endast om det inte finns en starkare motmotivation (ngon volition av ngot slag).

Mjuk internalism tolkar judgement motivation som prima facie motivation, vilket vill sga att den kan defeates. Om det finns en defeater, blir motivationen inte endast verrumplad, den raderas!

Ett exempel r, att du vill skriva ett inlgg p flashback, men inser att du inte hinner skriva om du ska n bussen. Du tycker att du har plikt att svara, fr att du lovade, men om du svarar, kommer du frsent till ett mte, vilket kommer ge mycket problem. P.g.a. problemen har du inte lngre lust att skriva, men du vidhller att du har plikt att gra det. Du skriver inte, men tar bussen.

Om vi bortser frn att exemplet r barnsligt och kunde vara mer vertygande, s har vi faktiskt ett realistiskt scenario. Det kan tolkas bda internalistiskt och externalistiskt.

Enligt en internalist finns det 3 mjligheter. 1) Antingen dmde du inte als moraliskt (innehllet av ditt omdme var non-kognitivt). 2) Annars var det inte uppriktigt (insincere). 3) Annars blev din motivation verrumplad av en starkare motivation.

Enligt den filosof jag lser nu, r 3 lite vl cirkulr. Den frutstter vad som ska bevisas. Det kan ju stmma, men ven om det gr, krvs ett annat bevis (han jag lser sger inte explicit detta, men ngot liknande. Han menar nog detta dock. Ska hitta hans namn sen, skit bra text btw).

Om man r kognitivist, kommer man f problem med 2. En kognitivist frstr moraliska omdmen i termar av mening, sanningsbetingelser och epistemisk tillgngligt innehll (epistemic assessable content - jag vill grna ha en kommentar p vad detta betyder, fr r inte helt sker). Problemet r, att en person, t.ex. du, kan tycka att ngot r din plikt och tycka det p riktigt, och uttrycka det i en dom, P, men i en annan situation, dr endast din motivationella profil r annorlunda, uttrycker du samma dom, P, men dr tar du fel. Hur ska uppriktighet analyseras, frutom i de termer som r listade? Man mste hitta ngot som inte r nrt beslktad med motivation, annars begr man ett cirkelresonemang. Man ska pvisa att motivation r knytet till judgements (internalism), och kan inte frutstta det i beviset. Det verkar som om kognitivisten mste se sig frestad av externalism, nmligen att judgement och motivation inte r konceptuellt knytna till varandra, men att motivation sitter kontingent ihop med bedmningen (frga mig inte hur ).

Sista mjligheten, som frfattaren freslr r den rtta vgen att ta fr internalisten, r att pvisa att omdmen var non-kognitivt (OBS.: i motsats till det vanliga moraliska omdmet!!! Det r allts ett internalistiskt, kognitivistiskt argumnent). Jag har inte lst vidare, men tnkte att detta var av intresse nd.
Citera
2011-04-06, 21:41
Medlem
LucNNs avatar
Fr tillgga att jag vidareger ett resonemang som slutar i externalism. S det kan vara vinklad. S detta r mest ett frsk till orientering. S det r inte egna sikter.
Citera
2011-04-08, 03:40
Medlem
men implicerar inte all externalism ven mjuk sdan just en absurd mjlighet? Om vi talar i modalitet s finns det vl givet externalismen en mjlig vrld dr alla fysiska fakta r exakt identiska med vr vrld men dr mnniskor r helt omotiverade att handla utefter moral.

Det rcker ju att det "ibland" r s vilket jag antar en mjuk externalist hvdar fr att denna mjlighet uppkommer. Drmed fljer ven t.ex. mjligheten fr en individ som beter sig exemplariskt (och inte pga samhllsnormer) men nd har en vedervrdig moral nr man frgar denne (och r genuint uppriktig). r inte detta ett stort problem fr all form av externalism? P samma stt som all form av dualism implicerar mjligheten av qualiazombies.

Sklet att vi vljer 3 borde vl i s fall snarare vara att alternativen r mer absurda, n att det i sig gr att visa. En abduktion mao.

Eller missar jag ngot? gnade bara igenom d jag r trtt nu, gonatt.
Senast redigerad av Micke_hs 2011-04-08 kl. 03:43.
Citera
2011-04-08, 08:07
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
men implicerar inte all externalism ven mjuk sdan just en absurd mjlighet? Om vi talar i modalitet s finns det vl givet externalismen en mjlig vrld dr alla fysiska fakta r exakt identiska med vr vrld men dr mnniskor r helt omotiverade att handla utefter moral.

Det rcker ju att det "ibland" r s vilket jag antar en mjuk externalist hvdar fr att denna mjlighet uppkommer. Drmed fljer ven t.ex. mjligheten fr en individ som beter sig exemplariskt (och inte pga samhllsnormer) men nd har en vedervrdig moral nr man frgar denne (och r genuint uppriktig). r inte detta ett stort problem fr all form av externalism? P samma stt som all form av dualism implicerar mjligheten av qualiazombies.

Sklet att vi vljer 3 borde vl i s fall snarare vara att alternativen r mer absurda, n att det i sig gr att visa. En abduktion mao.

Eller missar jag ngot? gnade bara igenom d jag r trtt nu, gonatt.

Jag r inte s insatt i possible world semantik, och har inte lst modallogik n, s vill inte uttala mig fr mycket om det. Han jag lser menar att skillnaden mellan internalism/externalism beror p hur man tolkar motivation. Menar du att vi har prima facie motivation, eller menar att vi har pro tanto motivation? Det frsta vill sga att motivationen kan defeates helt, slckas om man vill. Det senare betyder att den kan verrumplas.

En plausibel externalism r allts en dr value judgements r "intrinsically motivating, men inte ndvndigt motiverande. Om jag frstr det rtt undviker man p s stt den obehagliga mjliga vrlden du nmner - om allt r annat r lika, men ingen motiveras, d kan vi inte frklara ett enda fall av moralisk motivation i denna vrld. Allts, din mjliga vrld lter som hur det skulle se ut fr en hrd externalist, inte en mjuk. Fr om allt annat r lika, d har inte motivationen (eller omstndighet s som ett omdme) defeatats, vilket ju krvs.

Det r ingen abduktion, men ett a priori resonemang, s som jag ser det. Internalism hvder att det finns en ndvndig relation mellan motivation och valuejudgement. De flesta hvder att internalism r en begreppsmssig sanning. Kan vi etablera att det kan frekomma en nd verklig amoralisk mnniska, allts mjligheten av prima facie motivation, d r vi mjuka externalister.

Mvh
Citera
2011-04-08, 21:48
Medlem
okej. Det r inte vad jag skulle kalla externalism. Ser snarare prima facie vs pro tanto som olika versioner av mjuk internalism. men lt g
Citera
2011-04-09, 01:04
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
okej. Det r inte vad jag skulle kalla externalism. Ser snarare prima facie vs pro tanto som olika versioner av mjuk internalism. men lt g

Det r mycket potato/potato-distinktioner. Allts, mjuk internalism/mjuk externalism r vl, som du sger, nrt beslktade.

Anledningen till, att jag stller mig bak om just denna definitionen, r att alla de som pusher internalism (som behandlas i Schafer Landaus artikel, som r mycket respekterad) faktiskt explicit sger, att "value judgements necessarily motivates". De anser, att motivationen r internt fr domen, och att fr s vida du dmer moraliskt, r du motiverad.

Det finns ju ingen, frutom humeaner, som frpliktar sig p hrd externalism. Och det humeanska synspunkt r ju i konstant ovder, precis av de anledningar du nmner. Att frklara uppriktiga moraliska domars motiverande kraft i externa desires r problematiskt. D frestas man att sga, att man har en desire fr att handla i verenstmmelse med P (en vilken som helst moralisk bedmning), fr att man vill handla gott. Men mnga knner sig inte njda med det svaret, d det fortfarande knns ofrklarligt att moraliska fakta, eller domar om dessa, kan ha en handlingsriktande effekt.

Och det externalistiska resonemang jag har frskt frmedla, skjuter ju ocks efter denna form fr externalism. T.ex. genom att avvisa ett av premissen i den humeanska argumentationen, nmligen att beliefs inte kan vara motiverande.

Det korta av det lnga r, att internalism hvder ett ndvndigt frhllande mellan motivation och vrdedom, allts pro tanto motivation. Externalisten behver bara neka detta, enligt denna taxonomi. Frdelen r att man kan hantera en del fall, som inte verkar passa den internalistiska analysen, men utan att ramla in i obehagligheter a la dem du nmner.

Men jag kan gott se vad du menar, och jag r enig. Men varfr hnga upp sig p en uplausibel externalism, som tillter att allt annat r lika, frutom vr motivationella profil? Jag menar, om en teori hvder s, s r den helt osmaklig. Det frutstter ju att motivation ingen fysikalisk korrelation har, och att vi inte kan hitta ngon frklaring als, frutom helt sjukt osannolikt sammanfall mellan motivation och moraliska vrderingar (om vi nu utesluter felteori). En externalistisk teori mste som minimum ha en vettig frklaring till hur det kan vara att vi nstan alltid agerar (i ngon utstrkning) i verenstmmelse med vra vrderingar, men samtidig tillta att motivationen kan defeatas (dvs. neka att motivation fljer med ndvndighet ur en vrdering). Oavsett om man vill kalla det mjuk externalism eller internalism, s r det en position som verkar slippa en del av problemen bda de mer extrema "sidorna" dras med. Jag tror det viktigaste r att gra sig distinktionerna klara, d man annars snabbt tabbar bort sig i de 50-tals olika subtila varianterna.

Om du vill, kan jag ge en liten genomgng av argumentationen. Den r faktiskt helt frnuftig, och ganska fair mot de olika synpunkterna, och drar inga stora slutsatser. Den r lite halt p vissa stllen, och r srbar, d mycket av argumentationen bara kan nekas av internalisten (men denna mjligheten gr bda vgar).

(Fr tillgga att jag hela tiden tnker mig externalistisk/internalistisk kognitivism i ovanstende, och jag tror inte man kan vara externalistisk non-kognitivist - inget jag hrt om i alla fall.)

mvh
Senast redigerad av LucNN 2011-04-09 kl. 01:08.
Citera
2011-04-12, 22:39
Medlem
LucNNs avatar
Oj, lste just igenom vad jag har skrivit, och har skrivit att endast humeaner frpliktar sig p MJE, men det r ju helt galet fel. Humeaner r s klart internalister, s bortse frn min frvirring.

Kan du (Micke_hs) eller ngon annan peka mig mot en filosof som talar fr hrd externalism mht. motivation, s att denna filosofen frpliktar sig p en sdan mjlig vrld som nmns som ett problem (den dr allt annat r lika, frutan de motivationella tillstnd hos agenterna i vrlden)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in