Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
okej. Det r inte vad jag skulle kalla externalism. Ser snarare prima facie vs pro tanto som olika versioner av mjuk internalism. men lt g

Det r mycket potato/potato-distinktioner. Allts, mjuk internalism/mjuk externalism r vl, som du sger, nrt beslktade.
Anledningen till, att jag stller mig bak om just denna definitionen, r att alla de som pusher internalism (som behandlas i Schafer Landaus artikel, som r mycket respekterad) faktiskt explicit sger, att "value judgements
necessarily motivates". De anser, att motivationen r internt fr domen, och att
fr s vida du dmer moraliskt, r du motiverad.
Det finns ju ingen, frutom humeaner, som frpliktar sig p hrd externalism. Och det humeanska synspunkt r ju i konstant ovder, precis av de anledningar du nmner. Att frklara uppriktiga moraliska domars motiverande kraft i externa
desires r problematiskt. D frestas man att sga, att man har en desire fr att handla i verenstmmelse med P (en vilken som helst moralisk bedmning), fr att man
vill handla gott. Men mnga knner sig inte njda med det svaret, d det fortfarande knns ofrklarligt att moraliska fakta, eller domar om dessa, kan ha en handlingsriktande effekt.
Och det externalistiska resonemang jag har frskt frmedla, skjuter ju ocks efter denna form fr externalism. T.ex. genom att avvisa ett av premissen i den humeanska argumentationen, nmligen att beliefs inte kan vara motiverande.
Det korta av det lnga r, att internalism hvder ett ndvndigt frhllande mellan motivation och vrdedom, allts pro tanto motivation. Externalisten behver bara neka detta, enligt denna taxonomi. Frdelen r att man kan hantera en del fall, som inte verkar passa den internalistiska analysen, men utan att ramla in i obehagligheter a la dem du nmner.
Men jag kan gott se vad du menar, och jag r enig. Men varfr hnga upp sig p en uplausibel externalism, som tillter att allt annat r lika, frutom vr motivationella profil? Jag menar, om en teori hvder s, s r den helt osmaklig. Det frutstter ju att motivation ingen fysikalisk korrelation har, och att vi inte kan hitta ngon frklaring als, frutom helt sjukt osannolikt sammanfall mellan motivation och moraliska vrderingar (om vi nu utesluter felteori). En externalistisk teori mste som minimum ha en vettig frklaring till hur det kan vara att vi nstan alltid agerar (i ngon utstrkning) i verenstmmelse med vra vrderingar, men samtidig tillta att motivationen kan defeatas (dvs. neka att motivation fljer med ndvndighet ur en vrdering). Oavsett om man vill kalla det mjuk externalism eller internalism, s r det en position som verkar slippa en del av problemen bda de mer extrema "sidorna" dras med. Jag tror det viktigaste r att gra sig distinktionerna klara, d man annars snabbt tabbar bort sig i de 50-tals olika subtila varianterna.
Om du vill, kan jag ge en liten genomgng av argumentationen. Den r faktiskt helt frnuftig, och ganska fair mot de olika synpunkterna, och drar inga stora slutsatser. Den r lite halt p vissa stllen, och r srbar, d mycket av argumentationen bara kan nekas av internalisten (men denna mjligheten gr bda vgar).
(Fr tillgga att jag hela tiden tnker mig externalistisk/internalistisk kognitivism i ovanstende, och jag tror inte man kan vara externalistisk non-kognitivist - inget jag hrt om i alla fall.)
mvh