Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-27, 00:12
Medlem
likeithards avatar
Ja, som rubriken frågar, hur bygger man ett hus på absolut billigaste sättet?

Huspriserna är allt för saftiga i mitt intresseområde, så kanske finns det smartare alternativ?

Vi utgår ifrån att man har mark, eller kan få loss en bit någorlunda billigt.

Vi snackar 4-6 rum och kök.

Alternativ:

Bygga ihop arbetsbyschor, containrar, villavagnar eller något annat lämpligt (kom gärna med förslag).

Bygga från grunden med alternativa och prisvänliga metoder/matrial. Är t ex. isolerade murblock nämnvärt billigare än att bygga i trä? Andra alternativ?

De som inte har seriösa idéer eller förslag behöver inte besudla tråden.
Citera
2011-01-27, 00:17
Medlem
Bergsmyntans avatar
Mina förslag är väl att du antingen bygger huset själv, med lite hjälp från eventuella kunniga kontakter tex. Annars kan du ju höra lite med olika byggfirmor om kostnadsförslag och liknande. Se upp för oseriösa firmor som gärna fuskbygger (Tv4 fuskbyggarna). Det kanske inte låter seriöst, men jag är trött och försöker iaf Lycka till!
Citera
2011-01-27, 00:27
Medlem
Ska det fuskas så straffas det senare, genom kylan vilken ger högre uppvärmningskostnader och en förlustaffär i slutändan istället för att kört på det normala materialet.

Tror inte ditt förslag om att sätta ihop containrar blir ens billigare än att köra från grunden.

En viktig del i ditt upplägg är hur mycket pengar du har tillgång till. Nu är ju detta min åsikt, men vill man bygga ett hus vill man väl ha något som ser snyggt ut inte billigt skit som straffar sig senare i reparationer.
Citera
2011-01-27, 00:45
Medlem
henrikos avatar
Nu har jag ingen källa på detta... men jag såg nåt TV-program för några år sedan, där någon byggde hus med "marin teknik" alltså material man normalt bygger båtar av. Och han påstod att det blev mycket billigare än traditionellt husbygge.
Citera
2011-01-27, 06:18
Medlem
Ronilles avatar
Du får väl helt enkelt begära offerter från husbyggarföretag, finns ju en uppsjö. Oftast så är det ju tomten som är det dyra, men att du kan få ett hyfsat hus för säg 1.5 och uppåt.

Kolla också med byggfirmor vad de tar för att bygga lösvirkeshus, sedan har vi ju alltid polackerna.
Citera
2011-01-27, 06:57
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Köp ett björklidenhus har svårt att tänka mig att du kan komma billigare undan. Dom anger ju pris nyckelfärdigt på hemsidan inkl grund. Sen ju mer du kan göra själv går ju att dra av på priset. Då slipper du även ett fuskbygge som ser ut som skit och kostar en förmögenhet att värma.
Citera
2011-01-27, 07:41
Medlem
det billigaste är väll betong kan jag tänka mig men det är ju inte så varmt i huset om vintern och om man har nån unge som spelar hög musik så hörs det rätt igenom därför ska man igentligen satsa på trä hus tycker jag för där kan man isolera mycket bättre eller göra som dom gorde förr i tiden köra spån som isolering funkar jävligt bra mot ljud och så men då får man ju bygga grund och skorsten först så man kan kamin värma huset i stället för o bara köra el lite billigare men man får ju passa sig för fukt skador och sådant ...... får även passa sig för mögel och fukt i betong hus med blir jävligt lätt mögel
Citera
2011-01-27, 09:23
Medlem
grovsmides avatar
Det absolut billigaste torde vara att inte bygga utan flytta ett redan befintligt bortskänkeshus. Potentialen att komma riktigt billigt undan finns där även om det givetvis kostar mer ju större byggnaden är.
Citera
2011-01-27, 09:36
Medlem
puppes avatar
Jag gjorde såhär! Köpte en fritidskåk på 55 kvm och tomt på 3300 kvm för 165000.
Byggde till 130 kvm under 3-4 års tid ,tog allt ur fickan ,köpte beg isolering, beg tegel (som nytt)
Virke till resning och panel av en privatperson som sågar själv ( halva priset mot brädgårn och mycket bättre kvalitet) Skivmaterial o dyl köpte jag på annons billigt (nytt ) El o va gjorde jag själv,
Takstolar byggde jag själv ca 300:-st , (köpa färdiga 1200 st)
Det tog tid men inte många som bor billigare än jag.
Citera
2011-01-27, 17:23
Bannlyst
Du måste ha bygglov, som i sin tur medverkar till att du måste anlita ett oseriöst byggbolag, vilka i stort sett alla byggbolag är.
Men kämpa på bara, vem vet.
Citera
2011-01-27, 18:44
Medlem
henkebigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exztraan
det billigaste är väll betong kan jag tänka mig men det är ju inte så varmt i huset om vintern och om man har nån unge som spelar hög musik så hörs det rätt igenom därför ska man igentligen satsa på trä hus tycker jag för där kan man isolera mycket bättre eller göra som dom gorde förr i tiden köra spån som isolering funkar jävligt bra mot ljud och så men då får man ju bygga grund och skorsten först så man kan kamin värma huset i stället för o bara köra el lite billigare men man får ju passa sig för fukt skador och sådant ...... får även passa sig för mögel och fukt i betong hus med blir jävligt lätt mögel
Du är en sådandär fuskbyggare va?
Borde kanske anmäla dig till tv4 för du har inte en susning om vad du pratar om!
Citera
2011-01-27, 18:52
Medlem
henkebigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmyntan
Mina förslag är väl att du antingen bygger huset själv, med lite hjälp från eventuella kunniga kontakter tex. Annars kan du ju höra lite med olika byggfirmor om kostnadsförslag och liknande. Se upp för oseriösa firmor som gärna fuskbygger (Tv4 fuskbyggarna). Det kanske inte låter seriöst, men jag är trött och försöker iaf Lycka till!
Virket köper du begagnat/formvirke som du rensar, fönster köper du beggat på skrot (typ rivners). Isolering offert från diverse firmor eventuellt blocket.se.
Det går att bygga billigt men se till att rätta dig efter bygglovansökan, köp/leta virke material och sedan skissar du efter det du har eller vet att du kan få.
Ansök bygglov, bygg därefter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in