2011-01-26, 22:06
Medlem
Hej

Undrar över en grej om bakinging när man jäser degen.
Varför skall den jäsa i typ som en stor deg tills den är klar
och sen tar man ut den gör tex sina bullar. Sen skall den jäsa lite till

Frågan: är när man knådat degen varför inte dela upp all bullarna
direkt sen låta dom jäsa sin tid. Tanken man stör minemalt luftbubblerna
i degen ?
Citera
2011-01-26, 22:11
Medlem
Det kommer inte jäsa lika snabbt, det kommer ta mycket längre tid för att få de tillräkligt jäst och degen hinner torka i värsta fall. Vi pratar flera timmar nu.
Citera
2011-01-26, 22:14
Medlem
Jag brukar göra så ibland, det funkar rätt bra tycker jag.
Ett par gånger när jag gjort så har jag gjort degen ganska lös och använt mindre jäst än vad man "ska", kör ihop det med degkrokarna på elvispen och bakar ut mina småfrallor direkt. Sedan låter jag det jäsa rätt länge, det blir luftigt och segt och gott!
Citera
2011-01-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Det kommer inte jäsa lika snabbt, det kommer ta mycket längre tid för att få de tillräkligt jäst och degen hinner torka i värsta fall. Vi pratar flera timmar nu.

Ok tack
Citera
2011-01-28, 23:33
Medlem
För att degen ska få en bättre konsistens, lättare att arbeta med.
När degen har jäst klart så ska du inte arbeta för mycket med den, för då försvinner all luft.
och såklart när du har lagt dem i en bullform och jäser dem, så blir dem större. Har mer luft i sig, och inte lika hårda när man äter dem.

Bagerier jäser bröd m.fl. Väldigt länge och ofta pga olika orsaker men min personliga erfarenhet är det väll mer ur en ekonomisk syn. Bröden blir större och större ju längre man jäser dem, dock så får man akta så man inte jäser dem för länge
Citera
2011-01-29, 15:31
Medlem
Fjoddes avatar
De olika jäsningsomgångarnas huvudsakliga uppgift är att utveckla smak, låta enzymerna i degen utveckla ett glutennätverk vilket binder luft/gasbubblor och gör brödet luftigt och brödigt.

Att säga att man jäser bröd för att få dem att öka i volym för att kunna sälja mer luft är humbug, det handlar om smak.

Självklart kan du efter degens första jäsning bara hugga upp bullarna och låta dem vila på plåten en stund, men första jäsningen bör du låta ske när degen är "hel" för att jästen skall kunna spridas och degen skall bli trevlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in