2011-01-26, 18:10
Medlem
JEzuss avatar
Hejsan,

Såg Halv åtta hos mig på fyran idag (repris) när en av deltagarna bräserar en älgbog i några timmar. Jag hittade receptet på recept.nu, men står nu inför ett problem då älgfrysen börjar tunnas ur (längtar till hösten!). Jag klurar på vad jag kan ta som substitut till bog?! Jag kollade på en bild över styckningsdetaljerna (http://www.menyse.com/3.12759/varufakta/styckning-alg/) och klurade på om jag antingen ska testa en "grytbit" eller en "stek" för att komma närmst. Vad tror ni blir bäst? Köttet skall ju koka i x-antal timmar så jag tror det blir mört vilket som, men jag vill ha det överjävligt bra!

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2011-01-26, 18:23
Medlem
christerys avatar
steken borde ju funka, men det är lite slöseri att bräsera den i ett par timmar. Kan ev bli lite hård, men jag har inte testat misshandla den såpass. Kollagenet som är nästintill obefintligt i en fin bit är ju ingen ide att försöka få bort. Bränn den på grillen med lite champisar och lök så har du ju en perfekt middag, den halvlappen som lagade mat bjöd ju inte på de godaste bitarna.
Citera
2011-01-26, 18:51
Medlem
dePauls avatar
Betrakta älgen ungefär som nötkött . Hals (högrev) är därför en god ersättare.

~Paul~
Citera
2011-01-26, 18:57
Medlem
Högreven innehåller mer bindväv och mer fett.

Men tillhör nog de mest prisvärda styckningsdetaljerna tillsammans med bogen.

Ska det koka längre går det fint med styckdetaljer från bakbena oxå. Ytterlår eller fransyska kanske.
Citera
2011-01-26, 19:39
Medlem
christerys avatar
Får man välja vad man skall göra köttsoppa på, det är ju som att bräsera men lite mer bonnigt så hals.. Kanon kött, ett elände att karva ur men gott så in i norden. Blir varje år till vår älgfest som jaktlaget ställer till, och Lasse har fixar köttsoppan från halsen. Kanon.
Citera
2011-01-27, 10:28
Medlem
oregistrerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.kapten
Högreven innehåller mer bindväv och mer fett.

Men tillhör nog de mest prisvärda styckningsdetaljerna tillsammans med bogen.

Ska det koka längre går det fint med styckdetaljer från bakbena oxå. Ytterlår eller fransyska kanske.
"Problemet" med älgkött är ju att det inte finns något fett.
Citera
2011-01-27, 12:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oregistrerad
"Problemet" med älgkött är ju att det inte finns något fett.

Åjo, det finns fett, men är inte insprängt. Jag brukar trimma bort det mesta och det finns en del att trimma för att köttfärsen inte skall vara för fet. Hänger klasar i buken åxå, Fattar inte hur dom lyckas producera det när dom bara äter tallskott och annat skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in