2011-01-26, 16:35
Medlem
Subways avatar
Finns stor chans att denna frågeställning kan bli aningen diffus p.g.a att jag inte har mina papper här just nu och har uppenbarligen ingen aning om hur kredit trovärdighet fungerar. Men jag gör ett försök att förklara, förhoppningsvis förstår någon av er...

Jag har ansökt om kredit för att köpa diverse saker de två senaste åren som ej blivigt beviljat. Jag har haft svårt att förstå varför då jag absolut har tillräkligt med pengar över efter mina utgifter betalats för att kunna betala kreditavbetalningen. Tidigare har jag tjänat aningens mindre pengar, men ändå fått kredit beviljat för bl.a. en gitarr, luftavfuktare och dator. Fick för ett tag sen lite diffust förklarat för mig (av en person som själv inte hade full koll) att man tydligen har någon typ av kreditpoäng och när man blir beviljad en kredit hos ett företag går ett av dessa "poäng" till dem.
När man senare betalat av krediten stannar fortfarande poänget kvar hos detta företag(?).
När jag nyligen ansökte om kredit för en macbook pro såg jag på kreditupplysningen att där stod något med 3/3.. Kommer inte ihåg vad det handlade om och brydde mig inte så mycket. Slängde pappret, tror jag, och inväntade beslutet som kom i sepatar kuvärt. Där kunde jag läsa att krediten inte blev beviljad.
Kom då att tänka på detta med "poängen".
Tilläggas bör kanske att jag inte har och har aldrig haft betalnings anmärkning.

Min fråga är då, hur fungerar detta med kreditpoäng, om detta ens stämmer? Har det att göra med det jag skymtade på pappret 3/3? Hur får jag reda på var dessa då befinner sig och framför allt hur får jag tillbaka dem??
Citera
2011-01-26, 19:03
Medlem
toby79s avatar
Du har ansökt om kredit på för många ställen. Personer som ansöker om lån och krediter bedöms väl som inkapabla att klara sin ekonomi. Därför blir du nekad då banker och kreditinstitut vill vara säkra på att de får tillbaka sina pengar.

Det du borde lära dig är att spara till det du vill ha innan du köper det. Dels ökar din trovärdighet då det verkligen gäller, dels får du en bättre ekonomi på sikt.

Vill du ha lån eller krediter så får du vända dig till bolag som ser till din aktuella betalningsförmåga istället för din historik. Men som sagt,, lev inte ett liv på kredit, lev fri.
Citera
2011-01-26, 20:36
Medlem
Fick berättat för mig att de flesta bolag har dataprogram som värderar kreditvärdigheten beroende på inkomst, antal krediter, storleken på antalet krediter, kvoten blankolån mot lån med säkerhet, samt antalet kreditförfrågningar. Sitter man med i en bolagsstyrelse kan detta förvärra då alla kreditförfrågningar för ett AB kan räknas med i din kreditbedömning om du sitter som firmatecknare osv.

Det som tydligen är allra värst är betalningsanmärkningar och stora blancolån.

Hur sant detta är vet jag inte, var dock min bankman på nordea som förklarade detta.

Hade då råkat ut för enbart det problemet att jag är firmatecknare, allt annat var ju ok men jag torskade på detta men det löste sig. Bankmannen sa att det man normalt får lixom ok eller ej från detta bedömningsprogram, men detta program har inte alltid rätt.
Senast redigerad av scheele 2011-01-26 kl. 20:39.
Citera
2011-01-26, 22:02
Medlem
Subways avatar
Okej!? Så detta med poäng som jag skrev im existerar inte på det sätt jag beskrev då?

Jag håller fullständigt med om att man inte ska leva sitt liv på kredit. Det jag har gjort är att betala av dem så fort jag kan och har aldrig haft mer än en kredit åt gången. Alltid betalat i tid och avslutat.
Borde inte det ge mig kreditvärdighet??
Tyvärr är jag helt inkapabel till att spara pengar, det är som en kronisk sjukdom haha.. Jag gör av med alla mina pengar varje månad.. Jag vet att det är dåligt för min ekonomi, men har hittills inte klarat något annat sätt.

För mig är kreditet en typ av omvänt sparande och de extra utgifterna detta kostar är något jag kan leva med.

Finns det något sätt för mig att få tillbaka min kredittrovärdighet???
Citera
2011-01-27, 06:12
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subway
Okej!? Så detta med poäng som jag skrev im existerar inte på det sätt jag beskrev då?

Jag håller fullständigt med om att man inte ska leva sitt liv på kredit. Det jag har gjort är att betala av dem så fort jag kan och har aldrig haft mer än en kredit åt gången. Alltid betalat i tid och avslutat.
Borde inte det ge mig kreditvärdighet??
Tyvärr är jag helt inkapabel till att spara pengar, det är som en kronisk sjukdom haha.. Jag gör av med alla mina pengar varje månad.. Jag vet att det är dåligt för min ekonomi, men har hittills inte klarat något annat sätt.

För mig är kreditet en typ av omvänt sparande och de extra utgifterna detta kostar är något jag kan leva med.

Finns det något sätt för mig att få tillbaka min kredittrovärdighet???
Det jag kan säga är att vissa upplysningsbolag räknar ut en scoring som ger rekommendationer till om man bör bevilja kredit eller ej. Jag är inte säker på hur dessa räknas ut, men antar att det baseras på inkomst, kreditförfrågningshistorik, deklarerade räntekostnader/inkomster mm.

Utan att ha mer historik skulle jag gissa på att problemet ligger i att du har för många förfrågningar. Frågar man om en kredit tar de en kreditupplysning där de ser tidigare förfrågningar, många förfrågningar innebär stor risk för många lån och räknas därför som dåligt. Förfrågningar brukades sparas i tre år men har i år ändrats så de inte får sparas i mer än ett år.

Jag förstår inte att du inte skulle kunna spara pengar samtidigt som du klarar av att följa avbetalningar. Om du skulle öppna ett sparkonto på en annan bank och föra över sparpengar när du betalar räkningarna? Skulle du inte kunna låta dem vara? Vad ska du göra om du skulle bli långtidssjukskriven och det skulle ta tid innan du fick pengar från försäkringskassan, eller om du skulle bli arbetslös och ersättningen från a-kassan skulle dra ut på tiden?
Citera
2011-01-28, 17:37
Medlem
Tror att man sätter en scoring mellan 1 som är = kredit avrådes till 10 = minimal kreditrisk. Exakt hur man beräknar det hela är dock osäker på, men rent spontant kan jag tänka att mig att bankerna tittar på årsinkomst några år tillbaka för att se att den är någorlunda stabil, andra kreditengagemang/lån, antal förfrågningar och så sist men inte minst eventuella betalningsanmärkning/ar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in