2011-01-26, 10:33
Medlem
Dr.Glass avatar
Jag ska göra en kladdkaka med två extra lager ikväll. Först ska ett lager med hallongelé läggas på för att sedan toppas med en choklad och nöt blandning.

Min fråga: kommer den smälta och varma chokladen att smälta mitt stelnade lager med hallongelé?

Tack,
doktorn
Citera
2011-01-26, 10:35
Bannlyst
Nej, inte om gelén har stelnat
Citera
2011-01-26, 11:08
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent.Ekeroth
Nej, inte om gelén har stelnat

Wunderbar! Tack för snabbt svar.
Citera
2011-01-26, 12:04
Medlem
Det beror ju självklart på vilken temperatur blandningen har . gelatin smälter runt 60-65 grader om jag inte minns fel.
Citera
2011-01-26, 18:16
Medlem
Fickludds avatar
Ah vilken underbar idé. Berätta hur det går!
Citera
2011-01-27, 01:21
Medlem
Dr.Glass avatar
Ja, jag misslyckades på två sätt ikväll. Mitt första misstag var att använda frysta bär, vilka jag tror innehåller mer vatten(dessutom hade jag i ett par skvättar vitt vin) och inte räkna med det i min bedömning av gelatinpulver. Resultatet av det blev en kräm snarare än en ordentlig gelé.

Mitt andra misstag var att använda billig blockchoklad från ica när jag gjorde mitt sista lager. Den smakar helt enkelt inte gott.

Just det, skulle även ha slängt i lite grädde med chokladen och nötterna. Det för att slippa den fullkomligt ogenomträngliga skorpa av choklad som la sig ovanpå kakan och gjorde att man mosade den när man försökte skära upp en bit.

Ordnar man till ovanstående punkter har man garanterat en vinnare, om än en aning mättande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in